Når det å holde seg i form blir et problem

Føler du deg dårlig når du ikke kan trene? Har det å være i form blitt en besettelse? I denne artikkelen skal vi snakke om når og hvordan det å ta vare på kroppen kan bli et problem.
Når det å holde seg i form blir et problem

Siste oppdatering: 19 juli, 2022

I dag er vi mer bevisste enn noen gang på viktigheten av å føre en sunn livsstil, så vel som konsekvensene av å ikke gjøre det. Vi tar uten tvil bedre vare på oss selv nå enn for tretti eller førti år siden, fordi vi vet at det innebærer ikke bare å leve lenger, men også å leve bedre.

Endringer i livsstil har gjort oss mer bevisste på behovet for å gjenopprette kontakten med vårt velvære. Vi vet at det å trene litt sport for å holde seg i form anbefales for å opprettholde vår fysiske og mentale helse.

Vi tar vare på kroppen og kostholdet vårt på en enestående måte. Faktisk vet vi ikke bare mer om ernæring og idrettsvitenskap, men vi kan også øke denne kunnskapen med de mange ressursene vi nå har til fingerspissene. I tillegg er vi et samfunn som legger stor vekt på fysisk utseende.

Løpende mann
Å trene er gunstig for helsen din, men å gjøre det for mye kan få alvorlige konsekvenser.

Når det å holde seg i form blir et problem

For mange mennesker blir fysisk aktivitet en besettelse. De føler behov for ofte å trene med høy intensitet nesten tvangsmessig for å unngå skyldfølelse. Det er vanskelig å avgjøre om dette ubehaget er en besettelse eller en avhengighet, siden det er et nylig forskningsområde, og begrepene brukes ofte om hverandre.

Uansett, om vi kaller det besettelse eller avhengighet av trening, kan det ta tid å skjønne at det er et problem. Paradokset er at siden det er en sunn aktivitet i seg selv, med flere fordeler, er det vanskelig å se det som et problem. Den lidendes miljø er sannsynligvis de første til å legge merke til det.

Hvordan gjenkjenne om det å holde seg i form har blitt et problem

Husk at fysisk helse er like viktig som mental helse.

Avhengighet av fysisk trening deler trekk med ulike psykiske og atferdsmessige lidelser. For eksempel prioritering over andre aktiviteter, emosjonelle forstyrrelser, toleranse og abstinenssymptomer. Det er verdt å være oppmerksom på følgende faresignaler:

  • Du føler behov for å trene praktisk talt hver dag og begynner å oppleve det som en nødvendighet.
  • Hvis du finner deg selv ute av stand til å overholde treningsrutinen din en dag, prøver du å gjøre det neste dag, sammen med øvelsene du burde ha gjort dagen før.
  • Det er vanskelig for deg å nyte fritiden din fullt ut med andre mennesker fordi du ser på det som bortkastet tid.
  • Du føler deg virkelig dårlig når du ikke kan holde deg til treningsrutinen din.
  • Du bruker en stor del av tiden på trening. Faktisk slutter du ikke å gjøre det selv om det får deg til å føle deg fysisk syk eller du er skadet.
  • Din bekymring for å være i form fører til at du har krangel med familien din eller med andre viktige personer i livet ditt. Det er fordi du føler at de ikke forstår behovet ditt for å trene og at de krever for mye av tiden din.

Andre bekymringer

Hvis du vurderer trening på denne måten, forårsaker det ikke bare fysisk, men også mental slitasje. Videre kan din opptatthet av fysisk aktivitet til og med maskere større problemer, for eksempel en spiseforstyrrelse eller muskeldysmorfi (bigoreksi).

I det første tilfellet bruker du fysisk aktivitet for å kompensere for mulige utskeielser med mat, og fordelene du søker er vedlikehold eller reduksjon av kroppsvekt. På den annen side, i tilfelle muskeldysmorfi, endres kroppsoppfatningen din, og du tror du ikke ser muskuløs nok ut.

I tillegg kan trening i seg selv, som bidrar til å rydde tankene dine, bli en fluktmekanisme for å stoppe deg fra å tenke på eller møte andre problemer. Det som i utgangspunktet virket som en motgift mot stress, ender opp med å bli et problem når du bruker det som din foretrukne mestringsstrategi.

Kvinne som trener med høy intensitet
Sport kan bli en strategi for å unngå å møte visse situasjoner.

Hvordan man skal håndtere skyldfølelse når det å holderseg i form blir et problem

Skyldfølelse kan lett fange deg i slike situasjoner. For å administrere det, husk følgende:

  • Ta vare på kroppen din. En god idrettsutøver er klar over behovet for hvile. Ikke glem dette faktum.
  • Forstå fordelene med trening for helsen og viktigheten av å trene moderat, og erkjenne at det er skadelig hvis du trener for ofte og for intenst. Finn ut om de negative effektene av å trene i overkant, for eksempel stressfrakturer eller kronisk senebetennelse.
  • Husk årsakene til at du begynte å trene i utgangspunktet. Det var nok for nytelsens skyld, for å få deg til å føle deg bedre, ikke for å unngå å føle deg dårlig.
  • Vær oppmerksom på ditt indre språk. Å gjenkjenne og stille spørsmål ved tankene som skader deg er kritisk. Dette kan imidlertid være mer komplisert enn det ser ut til, og du kan trenge profesjonell hjelp. Hvis ja, ikke nøl med å be om det.
  • Unngå mobiltelefonapper relatert til fysisk aktivitet, da de kan gi næring til treningsavhengigheten og besettelsen, spesielt hvis de utfordrer deg til å fortsette å oppnå. Dette setter selvfølelsen din på spill.
  • Å dele resultatene dine på sosiale medier eller andre steder gjør trening konkurransepreget og underlagt andres mening. Dette kan skape problemer for deg hvis du er sårbar. Du vil sannsynligvis konstant konkurrere med andre på en resultatorientert måte.
  • Ta vare på det som virkelig er viktig. Trening hjelper deg å føle deg bedre og frigjør stress. Det gir deg en følelse av velvære på grunn av endorfiner. Når det er sagt, er det ingenting som å tilbringe tid med menneskene du elsker hvis du vil føle deg oppfylt.
  • Hold deg unna konkurranser foreløpig, spesielt hvis de har blitt en kilde til stress for deg.

En sunn balanse

Å vie tid til deg selv, unngå en stillesittende livsstil, ta vare på kostholdet ditt og respektere ditt behov for søvn og hvile danner grunnlaget for god fysisk og mental helse.

Men hvis du blir en slave av sunn livsstil, besatt av å være i form, med rigide spisemønstre og strenge tidsplaner, slutter det å være det. Nøkkelen ligger i å ha en sunn balanse.

Det kan interessere deg ...
Hvordan forhindre at en bekymring blir en besettelse
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvordan forhindre at en bekymring blir en besettelse

Hvordan forhindrer du at en bekymring blir en besettelse? Det finnes forskjellige teknikker for å unngå å nå disse ekstreme situasjonene.



  • Granados, S. H. B., & Cuéllar, Á. M. U. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales, (25), 141-160.