Vitenskapen hevder at fysisk trening bidrar til å generere nye nevroner

Det er økende bevis på at fysisk trening er en av aksene for god fysisk, mental og kognitiv helse. Videre gir en fersk studie interessante data om effekten det har på generering av nye nevroner.
Vitenskapen hevder at fysisk trening bidrar til å generere nye nevroner

Siste oppdatering: 12 april, 2022

Ingen tviler på fordelene med fysisk trening. Ikke bare fremmer det god helse, men det har også en veldig positiv innvirkning på humøret. Nå har vitenskapen oppdaget at det også bidrar til å generere nye nevroner.

Siden 1964, basert på forskningen til den berømte nevrovitenskapskvinnen, Marian Diamond, har vi visst at hjernen er plastisk og adaptiv. Dette styrtet den gamle troen på at det var umulig for nye nevroner å bli generert. I tillegg vet vi nå også at fysisk trening er en av promotørene/motivatorene/stimulatorene for nevrogenese.

Faktisk er det mulig å generere nye nevroner gjennom riktig ernæring, mangfold i kognitiv aktivitet, eksponering for nyhet og et stimulerende sosialt miljø. Studien utført av Diamond, ved University of Berkeley, og andre mer aktuelle, fant et viktig forhold mellom nevrogenese og fysisk trening.

Hjernen i bevegelse lærer raskere.”

– Isabel Maria Martin –

Genererer nye nevroner

nevroner i hjernen
Aerob trening favoriserer produksjonen av nevroner.

En normal hjerne inneholder 100 milliarder nevroner, hvorav de fleste dannes før fødselen. I tillegg, i løpet av de første årene av barndommen, fortsetter vi å produsere dem i en betydelig hastighet. Senere bremses denne produksjonen. Prosessen opprettholdes imidlertid hele livet.

Nylig publiserte et team av forskere fra Harvard University, ledet av Rudolph Tanzi, forskning som sier at hippocampus produserer mellom 700 og 1500 nye nevroner per dag. Dette er et veldig lavt antall celler, men det gir et verdifullt bidrag til å holde mange hjerneforbindelser aktive.

Denne studien undersøkte også mekanismene som er i stand til å stimulere hippocampus slik at den økte produksjonen av nye nevroner. Det avslørte noen ekstremt interessante data.

Fysisk trening og generering av nye nevroner

Mariane Diamond hadde allerede utforsket forholdet mellom fysisk trening og generering av nye nevroner. Hun brukte rotter som forsøksdyr. Hun delte dem i to grupper. Noen ble holdt i et lite bur, isolert og fratatt aktivitet. Andre hadde et større bur, med ulike lekemuligheter og fikk et variert kosthold.

Etter 80 dager ble hjernen deres analysert. Det ble funnet at hjernebarken til rottene i det “berikede miljøet” var blitt modifisert. Cortexene deres var større, de hadde flere blodårer i området, og nivåene deres av et protein kjent som BDNF hadde økt. Sistnevnte kommer til uttrykk i cortex og hippocampus og er assosiert med lærings- og hukommelsesprosesser.

I Dr. Tanzis eksperiment, utført med mus, ble effekten av fysisk trening på hjerneforandringer og generering av nye nevroner også evaluert. Resultatene var overveldende. Det antydet at aerob trening doblet produksjonen av nevroner. Videre, i tillegg til å øke BDNF, økte det også produksjonen av enzymet GPLD1, som er involvert i nevrogenese.

Transcendentale implikasjoner

kvinne som svømmer
Svømming er en av idrettene med mange psykiske fordeler, inkludert å bidra til å redusere stress.

Eksperimenter knyttet til koblingen mellom fysisk trening og produksjon av nye nevroner har så langt kun vært utført med dyr. Imidlertid er det sterke bevis for at det også vil gjelde for mennesker. Det som ikke er kjent ennå er hvilken type aerobic trening og for hvilken tidsperiode som vil være mest effektiv.

Det er indikasjoner på at det vil være hensiktsmessig å trene i en periode på mellom 120 og 150 minutter per uke. Likevel er de tilgjengelige dataene ikke sterke nok til å bekrefte denne hypotesen. Svømming anses å være den fysiske treningen med størst fordeler i denne forbindelse.

Det er tydelig at fysisk trening bidrar til å generere nye nevroner, forbedrer oppmerksomhetsprosesser, øker kognitiv fleksibilitet og fremmer læring og hukommelse. Videre er det mulig at det i løpet av kort tid vil ha en spesifikk anvendelse i behandlingen av sykdommer som Alzheimers.

Foreløpig er det verdt å legge merke til disse funnene. Det ser absolutt ut til at det å ta i bruk en vane med å trene regelmessig er full av positive konsekvenser. Hvorfor ikke prøve det?

Det kan interessere deg ...
Ni tips for å hjelpe deg med å gjøre trening til en vane
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Ni tips for å hjelpe deg med å gjøre trening til en vane

For å gjøre trening til en vane, er det viktigste å sette deg realistiske mål og respektere kroppens grenser. Les videre ...



  • Siteneski, A., Sánchez García, J. A., & Olescowicz, G. (2020). Neurogénesis Y Ejercicios Físicos: Una Actualización. Revista Ecuatoriana de Neurología, 29(1), 125-136.