Syv måter å gro nye nevroner på i alle aldre

oktober 14, 2019
Hjernen vår kan gro nye nevroner gjennom livet. Les denne artikkelen for å lære noen av måtene du kan holde hjernen din ung på ettersom du blir eldre!

Mange mennesker tror at vi mister nevroner, eller nerveceller, når vi eldes, og at det ikke er noe vi kan gjøre for å stoppe det eller noen måte å få dem tilbake på. Det er imidlertid ikke helt sant fordi vi kan faktisk gro nye nevroner.

Nevrogenese (dannelsen av nye hjerneceller) fortsetter inn i alderdommen. Et av de viktigste stedene det fortsetter å skje er i hippocampus, som spiller en rolle i hukommelse og læring. Når du gror disse nevronene, ender de opp med å bli med i det nevrale nettverket som alle andre hjerneceller.

Å gro nye nevroner har en positiv effekt på oppmerksomhet, hukommelse, læring, motivasjon, følelser og håndtering av frykt.

Enda bedre er det at flere vitenskapelige studier antyder at spesifikke aktiviteter kan øke nevronveksten og forynge hjernen din. Vi skal fortelle deg om noen av måtene å gro nye nevroner på i denne artikkelen. Ikke gå glipp av denne fantastiske muligheten!

Syv måter å gro nye nevroner på i alle aldre

1. Spill et instrument

Å spille et musikkinstrument kan virkelig øke din mentale smidighet og læringskapasitet. Du trenger ikke å være en virtuos for at dette skal fungere. Det viktige her er kombinasjonen av auditive, taktile, sensoriske, logiske og analytiske engasjement. Sammen med å følge rytmen, vil dette gjøre at hjernen din bruker flere regioner om gangen.

En kvinne som spiller gitar for å gro nye nevroner.

Å lære å spille et instrument gjør for hjernen din hva trening gjør for kroppen din. Med konsekvent, langsiktig praksis vil du forbedre dine problemer med å løse problemer ved å kombinere den praktiske siden med den kreative siden din. Det kan også hjelpe deg med å bli flinkere til å lagre informasjon og lære.

Faktisk kan det til og med øke unge barns IQ! En studie utført på førskolebarn som lærte å spille piano, viste at deres IQ var mye høyere enn barn som aldri hadde tatt pianotimer.

Så uansett hvor gammel du er, gjør musikk til en del av livet ditt for å gro noen nye nevroner!

2. Mat hjernen med oksygen

Rask gange, jogging, dans, svømming og sykling er eksempler på aerob trening. Denne typen øvelser kan hjelpe deg med å gro nye nevroner, spesielt for å forbedre hjernekapasiteten.

De kan også hjelpe blodstrømmen, noe som er viktig for hjernen din. Men utover det kan de til og med lage nye blodkar og styrke de du allerede har. Ved å forbedre blodstrømmen øker du også antall næringsstoffer og oksygen hjernen din får, noe som hjelper deg med å gro nye nevroner.

En fersk vitenskapelig studie utført på personer som utøvde aerob trening konsekvent i tre måneder, viste økt oksygenering i noen hjerneområder som har en tendens til å bli dårligere med alderen. De scoret også bedre på hukommelsestester og viste høyere nivåer av nevroner i disse områdene. Dette antyder at hjernen deres var yngre.

3. Få beina i bevegelse

Noen studier utført på dyr som løper i hjul har vist at å bevege bena også kan øke nevronproduksjonen i områder relatert til minne og læring.

Jo mer du beveger på beina, desto flere nerveceller produserer du. Med andre ord er det slik at jo mer du går, desto mer øker nevrogenesen i hjernens lærings- og hukommelsessentre. Det er fornuftig fordi det å gå rundt stimulerer hjernen din fordi du utforsker nye omgivelser, noe som betyr at du må lære og huske å holde deg orientert.

En fersk studie fant også ut at det å utforske nye områder og oppdage nye ting reduserer risikoen for Alzheimers og forbedrer hukommelsen. Så hvis du leter etter en god måte å gro noen nye hjerneceller på, er en flott måte å gjøre det på å gå middels eller lange avstander på ukjente steder. Bryt rutinen din og overrask hjernen din med nye ting!

Å ikke bevege bena så mye kan også redusere ny nevronproduksjon. For eksempel er det vist at astronauter som tilbringer flere måneder uten tyngdekraft og personer med begrenset mobilitet, kan ha opptil 70% lavere nevrogenesefrekvens. Meditasjon er et godt alternativ i disse tilfellene.

4. Sinn-kropp-aktiviteter for å gro nye nevroner

Å praktisere meditasjon, yoga, tai-chi, mindfulness og andre sinn-kropp-aktiviteter innebærer å lære om den naturlige flyten av tankene og atferdsmønstrene dine, uten at du nødvendigvis involverer følelsene dine. Sinn-kropp-øvelser kan forbedre oppgaveorientert hukommelse og beslutninger og vil stimulere mange deler av hjernen din.

For eksempel kan daglig Zen-meditasjon, mindfulness eller yoga over noen måneder virkelig endre ditt nevrale kretsløp. Det gir en bevist økning i den grå substansen i hjernen relatert til hukommelse og emosjonell prosessering.

Å gjøre disse tingene hjelper deg også å komme inn i et mønster med dypere pust som er ekstremt bra for hjernen din. Som vi nevnte ovenfor, vil hjernen din ta så mye oksygen som den kan få!

5. Spis for de tre hjernene dine

Det viser seg at fettsyrer som omega-3 er viktige for hjernen vår. Omega-3 har en tendens til å bygge seg opp i hjernesentrene for hukommelse og læring (hjernebark og hippocampus). Hjernen vår klarer imidlertid ikke å produsere omega-3 på egenhånd, og det er derfor du må prøve å inkludere det i kostholdet ditt.

Mange vitenskapelige studier har vist at et godt daglig inntak av omega-3 ikke bare bremser ned nevrondød, men det øker også nevronproduksjon. Det har en lignende effekt på humøret. Når omega-3-nivåene dine er lave, er det mer sannsynlig at du vil lide av depresjon.

Det er også viktig å forsikre deg om at du spiser mat som er rik på fiber- og melkefermenter, sammen med frukt og grønnsaker. Dette vil hjelpe deg med å holde tarmene dine sunne og gi et godt miljø for mikroorganismene som lever der. Disse kalles noen ganger «den andre og tredje hjernen».

Alle data ser ut til å antyde at sunne tarmer kan øke den typen molekyler du trenger for å gro nye hjerneceller. Dermed får du alle de essensielle fettsyrene og fibrene for hjernen din.

6. Skriv en bok for å gro nye nevroner

En studie publisert i 2018 der undersøkelsene målte hjernekapasiteten til kreative forfattere, har vist at de hadde mer grå substans (som i utgangspunktet betyr at de hadde flere nerveceller) i områder av hjernen som var involvert i å produsere, organisere og analysere ideer. Med andre ord, hva slags ting du trenger for å skrive en bok. Kreative forfattere engasjerer også hjernen sin i oppgaver som er involvert i langtidsminnet.

Noen skriver i en dagbok ved siden av sin bærbare datamaskin.

7. Bruk din kreative side!

Selv om skriving ikke er din sterke side, kan visuell kunst, drama og omtrent alle andre aktiviteter som involverer kreativitet hjelpe deg med å gro nye nevroner.

Kreativitet er en av de tingene hjernen din bruker mest energi på og en av de tingene som stimulerer den mest. Å være kreativ er en veldig dyp del av menneskets natur.

Jeg elsker tanken om at bare det å ha skrevet denne artikkelen, kan ha hjulpet meg å vokse en ny nervecelle eller to! Hvis du har gått eller hørt på musikk mens du har lest den, er det ganske sannsynlig at det samme har skjedd for deg. Det er fantastisk, er det ikke?