Tips til hvordan vi kan hedre minnet om en kjær

13 juni, 2020
Oppdag hvordan du kan hedre minnet om en kjær i denne artikkelen!

Det er utfordrende å miste en kjær. Mange ganger føler vi oss utrolig overveldet av smertene som følger med tap. Dermed opplever vi mange følelser når vi sørger, for eksempel sjokk, raseri, skyld og tristhet. Når folk mister en noen de er glade i, pleier de å spørre seg selv hvordan de kan hedre minnet om en kjær.

I den datamaskinanimerte filmen Se opp (Up på engelsk) ser vi Carl Fredricksen møte døden til kona, Ellie. Carl føler seg trist og full av anger fordi de aldri oppnådde drømmen om å besøke Paradisfossen sammen.

Carl føler seg plaget av smertene. Han orker ikke å møte døden til den personen han elsket mest i verden. Dermed blir han stilltiende og lunefull.

Å oppleve et tap

Sorg er en naturlig respons på tap. Det er en emosjonell lidelse vi må takle til tross for følelsene den innebærer.

Når det gjelder sorgprosesser, må vi oppgi at hver og én er forskjellig. Vi er alle vår egen person og det er grunnen til at vi alle håndterer ting forskjellig. Å sørge er en kompleks prosess som tar tid og krefter. Det beste folk som sørger kan gjøre er å slutte å sammenligne prosessen sin med andres.

Bilde fra filmen Se opp.

En veldig vanlig feil noen mennesker også gjør er å fortelle andre hvordan de skal sørge. Hver person gjør det på en ulik måte. Ikke bare det, men en person som sørger over et tap skal være den som bestemmer hvordan de vil behandle dette fraværet.

Å hedre minnet om en kjær

I filmen Se opp finner Fredricksen en kreativ måte å bearbeide sorgen på. Som en siste gave til sin avdøde kone bestemmer Carl seg for å dra på turen de hadde drømt om i årevis. Carl kommer med en strategi for å ta huset deres til Paradisfossen, stedet som Ellie alltid ønsket å besøke.

Det finnes mange måter å håndtere sorg på. Videre vil vi derfor ta opp flere måter å hedre minnet om en kjær på.

Huset fra filmen Se opp som flyr i luften ved hjelp av ballonger.

Å hedre minnet om en kjær: Gjør en veldedig handling på vegne av din kjære

Uansett hvor mye vi noen ganger ønsker å hjelpe, ender vi opp med å føle oss forvirrede når det gjelder i hvordan vi faktisk kan gjøre det. Noen mennesker har funnet ut at det å hjelpe andre i nød har fått dem til å føle seg bedre når de har sørget over tapet av en kjær. Hvis du liker denne ideen, er alt du trenger å gjøre å velge en aktivitet du er god på.

Selv om det til tider kan være vanskelig å hedre minnet til en kjær, er dette en flott måte å gjøre det på.

Slipp ut følelsene dine

Vær bevisst på følelsene dine og unngå å undertrykke dem. Å uttrykke følelser og tanker er en avgjørende del av denne prosessen. Hvis du ikke gjør det, vil du før eller siden bli kvalt av dem.

Vi forstår at det kan være lettere sagt enn gjort å eksternalisere følelsene dine. Du trenger ikke nødvendigvis å snakke om dem. Å skrive er en fin måte å uttrykke seg på. En annen god metode for å uttrykke seg er å male.

Å hedre minnet om en kjær: Omgi deg med kjærlighet

I tider med sorg og tap er mange mennesker i en depresjonstilstand og en ond sirkel av fortvilelse, apati og tristhet.

Depresjon er ofte ledsaget av døsighet, humørsvingninger og en tendens til ensomhet. Ensomhet er noen ganger viktig og fordelaktig fordi den lar folk få litt rom til å tenke. Ensomhet kan imidlertid være skadelig under sorgprosesser.

Handlinger fører til helbredelse

Flere eksperter uttaler at det er fem stadier av sorg: fornektelse, sinne, forhandlinger, depresjon og aksept. Selv om noen mennesker opplever sorg i trinn, skjer det vanligvis ikke slik.

Folk har gode dager og dårlige dager. Husk å være hyggelig mot deg selv når du behandler sorgen. Ikke bli motløs hvis du våkner en dag og føler at verden tar slutt. Sorg er en taksende og vanskelig jobb, men vær sikker på at du klarer det.

Å hedre minnet om en kjær: En trist kvinne som ser ut av vinduet.

Vi har noen forslag til deg. Først av alt, organiser alt ansvaret som følger med døden. Å lage en oppgaveliste vil hjelpe deg med å holde deg organisert og ikke bli fortvilet.

Vårt andre forslag er å kommunisere med din egen kropp. Hva du spiser er avgjørende under denne prosessen, fordi det å spise sunt vil få deg til å føle deg bedre. Vårt tredje og siste forslag er å trene regelmessig. Akkurat som å spise sunt, slipper trening ut en rekke trivselshormoner.

Håndter sorg i ditt eget tempo

Vi har en siste, men veldig viktig ting å fortelle deg: Å sørge er ikke et løp. Det er en ting å snakke med folk som har mistet en kjær før og lære noen ting fra opplevelsene deres, og en annen å tro at prosessen din må være den samme som deres. Vi kan ikke stresse dette nok: Sorg tar tid. Vær derfor snill mot deg selv og respekter rytmen din.

Vi vet at du vil føle deg bedre så snart som mulig, men ikke skynd deg. Alle er forskjellige og håndterer ting forskjellig. Nettopp på grunn av dette er det å hedre minnet om en kjær en individuell prosess.