Mental tretthet og utmattelse – mulige årsaker

17 januar, 2020
Er du ofte sliten uten åpenbar grunn og dette påvirker det daglige livet ditt? Den mentale trettheten din kan skyldes stress. Det er kanskje resultatet av overdreven bekymring for eventuelle uløste problemer du har forsømt å håndtere.

“Jeg er utslitt som om jeg hadde løpt en maraton og båret verdens tyngde på ryggen”. Høres dette kjent ut for deg? Det treffer en nerve hos mange mennesker. Tilsynelatende uforklarlig mental tretthet er ofte overveldende og skyldes ikke nødvendigvis fysisk anstrengelse. Følelsesmessig utmattelse lurer ofte rundt i bakgrunnen.

Noe som uten tvil er så slående som det er tydelig, er det intime forholdet mellom kropp og sinn. Noen ganger er ingenting så hyggelig som å komme hjem etter trening. Å komme inn døren til huset og vite at du er ferdig med oppgavene dine for dagen og kan føle deg fornøyd med det du har oppnådd. Sinnet er vanligvis rolig med denne typen tretthet, da det verken er smertefullt, tungt eller utmattende. Kroppen spretter raskt tilbake og det er en følelse av indre ro.

Imidlertid er det tidspunkt der bare tanken på å shoppe eller spise middag med vennene dine tapper energien din betydelig. Disse situasjonene kan skyldes, i noen tilfeller, tilstedeværelsen av et underliggende problem. I alle fall fortjener det oppmerksomheten din.

“Det er ikke monstrene vi skal være redde for; det er menneskene som ikke kjenner seg igjen i de samme monstrene.”

-Shannon L. Alder-

Ekstrem utmattelse uten grunn

En psykisk utmattet mann.

Du vet vanligvis hvorfor du er utslitt, i det minste i de fleste tilfellene. Det kan være at du overdrev eller avsluttet et spesielt prosjekt, slik at du jobbet hardere. Kanskje du tok en tur med mange forbindelser. Alt dette er åpenbare årsaker til fysisk og mental tretthet. Imidlertid er det vanskelig for de fleste av oss å identifisere årsakene til den typen utmattelse som tapper energiressursene våre.

Det er årstider når et slags generelt ubehag fanger deg og årsakene ikke alltid er åpenbare. Det kan hende du lider av mental tretthet.

Hva er mental tretthet?

Mental tretthet er ikke alltid et resultat av at ting har gått galt. Det har ikke alltid å gjøre med problemer, skuffelser eller daglig motgang. Hvis du er lei og ikke vet hvorfor, kan det skyldes de mange tingene du gjør. Også på grunn av problemene du må møte uten å ta litt tid på å hverken tenke over dem eller bare ta en pause.

Hvor mange ganger står du for eksempel opp om morgenen og spiser frokost, tar barna til skolen, drar på jobb og kommer tilbake på autopilot? Du gjør disse oppgavene hovedsakelig drevet av treghet, den ene etter den andre uten engang å tenke. Du gir i utgangspunktet ikke rom for refleksjon eller avslapning, og det har etter hvert et utslag på helsen din.

Hva fører til mental tretthet?

En utmattet kvinne.

Mental tretthet manifesterer seg ikke over natten. I stedet er det det kumulative resultatet av flere faktorer som:

  • Overanstrengelse. Hvor mange ganger forplikter du deg til å gjøre flere ting enn du virkelig kan gjøre?
  • “Fordi jeg må”. Hvis du tenker på det, har pliktfølelsen mye makt over hodet. Det å føle seg forpliktet til å gjøre det du egentlig ikke vil gjøre, er en viktig årsak til mental tretthet.
  • Perfeksjonisme. Dette er utfyllende med en følelse av plikt. Du er overbevist om at du må gjøre alt perfekt, raskt og effektivt. Dette er noe som utvilsomt ikke bare vil føre til mental tretthet, men også til frustrasjon.
  • Mangel på hvile. Dette er den mest avgjørende faktoren av alle. Å ikke kunne slappe av eller sove vil føre til utmattelse selv før du reiser deg om morgenen.

Strategier for å møte utmattelse

Wayne Dyer pleide å si at det er best å gjøre forskjellige ting når du er lei. Og at du bør unngå å klage over trettheten din til andre mennesker fordi du ville overføre motløsheten til dem. Du må huske at alle har å gjøre med sin egen utmattelse på en eller annen måte.

På en eller annen måte, når du sier at du er utslitt, men ikke vet hvorfor, må du være klar over en ting. Det er en grunn bak utmattelsen din og du må identifisere den før du kan gjøre endringer. Mangel på handling og å klage på det vil bare gjøre at du føler deg verre.

Her er noen strategier du kan bruke på daglig basis:

  • Du må ta pauser gjennom hele dagen og sørge for at du har minst to timer for deg selv. Vi noe av den tiden og rommet til å tenke, slappe av og gjøre tingene du liker.
  • Vit hvordan du prioriterer hva som er viktig fra det som er sekundært.
  • Forplikt deg til egenomsorgen din fordi du fortjener det. Ikke nøl med å skjemme bort deg selv på en sunn måte (“sunn” som i å ikke maksimere kredittkortene dine på kjøpesenteret). Det er viktig at du tar vare på kroppen og sinnet ditt.
  • Identifiser de mentale mønstrene for selvsabotasje, og vær forsiktig med den krevende eller nedlatende måten du snakker til deg selv på. Ikke start setningene dine med “Jeg må”, da det kan erodere selvtilliten og velværet ditt.

Siste tanker

En person som mediterer på toppen av et fjell for å takle sin mentale tretthet.

For å konkludere er meditasjon, i sin reneste betydning, en passende og effektiv strategi, ettersom det lar deg tenke, vurdere, validere og gruble. Hvis du gjør det i minst 20 minutter om dagen, vil du merke fordelene etter bare noen få uker. Tillat deg selv å vurdere viktigheten av å jobbe med den mentale trettheten og følelsesmessige utmattelsen som påvirker livskvaliteten din. Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag!