Balansert tenkning – Vanskelig, men verdt det

· september 18, 2018

Balansert tenkning tillater deg å tenke på verden uten å bruke mange filtre eller moderat forvrengning. Det hjelper deg også med å forbli autentisk og ikke synkende ned i fordommer. Å godta og å praktisere denne typen tilnærming vil tillate deg å legge fra deg et bredt spekter av negative elementer. Disse elementene innebærer alt fra angst til de spiralene av motløshet som noen ganger kan hjemsøke deg og tynge deg ned.

Når du hører ordet «balanse», kan det dukke opp flere ulike ideer. En av dem er uten tvil det klassiske bildet av en person som går på en line, høyt over bakken, og gjør sitt beste for å ikke falle ned. De går forsiktig fremover med ferdighet og tålmodighet. De vil unngå å falle i døden. Deres balanse, langt fra i føttene deres, kan faktisk bli funnet i deres sinn. Dette bildet kunne ikke vært mer korrekt.

«Lykke er ikke et spørsmål om intensitet, men om balanse, orden, rytme og harmoni.»

-Thomas Merton-

Nøkkelen til kontroll

I vårt daglige liv er vi ofte i samme situasjon. Vår virkelighet er noen ganger kaotisk, krevende, kompleks, og til og med smertefull. Livet er linen og vi er akrobatene som må holde balansen vår slik at vi ikke mister kontrollen. Å bruke balansert tenkning er nøkkelen til å oppnå denne kontrollen fordi, med denne tenkemåten, finner også våre emosjoner ro. «Føttene» våre finner den riktige retningen som tillater oss å oppnå våre konkrete mål.

Det er imidlertid trygt å si at å oppnå dette ikke er en enkel sak. Hjernen vår fungerer ubevisst og gjennom automatiske prosesserer mesteparten av tiden. Disse mentale snarveiene stammer ofte fra skjevheter, begrensende holdninger, og rigide ordninger som ofte kan lede oss til ekstremer. Derfor må du ta kontroll over ditt eget vesen for å finne fleksibilitet og den magiske balansen som kan omordne (nesten) alt.

Kvinne balanserer på line

Balansert tenkning: å finne ro i et hav av usikkerhet

For et par år siden ble det gjennomført en interessant studie ved University Medical Center Hamburg-Eppendorf. En gruppe pasienter diagnostisert med depresjon og obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD) ble samlet sammen i en gruppe. Disse pasientene var del av et metakognitivt treningsprogram som varte i et år. Formålet var konkret, så vel som utfordrende: få mennesker til å tolerere usikkerhet, en reduksjon av kognitive forvrengninger, få dem til å reflektere over egne tanker og forbedre sine tankeprosesser.

Resultatet av denne studien var svært positivt. Så positivt at medisindoser ble redusert i mange tilfeller. Alt dette inviterer oss til å konkludere med den klassiske setningen «bedre tanker fører til et bedre liv». Bruk av balansert tenkning er derfor en svært nyttig måte å investere i seg selv på, og en umåtelig hjelp i konfrontasjonen av mentale mønstre som drar oss ned i sorte hull. Nå, la oss se på hvilke indre prosesser som har en tendens til å redusere livskvaliteten vår.

Mange av tankene våre er forvrengte

Angst, konstant bekymring, og frykt arbeider gjennom negative ankere. Vi anvender dem nesten uten å merke det, ved å fokusere på hva som vil skje, på feilene vi har gjort tidligere, på de verste tingene vi kan forestille oss. Dette kognitive mønsteret er ofte basert på en viss type sofistikert og ubøyelig mentalteknikk: forvrengte tanker. Blant disse finner vi følgende, som vi appliserer ganske ofte i vårt daglige liv:

  • Filtrering: Vi fokuserer vår oppmerksomhet på negative detaljer for å intensivere dem.
  • Polarisert tenkning: I vår virkelighet er det ingen mellomting. Alt er enten sort eller hvitt, bra eler dårlig.
  • Overgeneralisering: Fra de minste og ubetydeligste tingene, er vi kapable til å tilegne enorme og dramatiske konklusjoner.
  • Katastrofale synspunkter: Ingenting bra vil noensinne skje. Alt som kan gå galt, vil gå galt. Uansett hva du gjør, ender det i katastrofe.
  • Personalisering: Hver tilfeldige hendelse eller alt du gjør, tenker eller sier til andre, har med deg å gjøre.
  • Emosjonell resonnering: Det du føler er det som definerer deg. Hvis du føler at du er en fiasko er det fordi du virkelig er en fiasko.
Kvinne med vanskelige tanker

Slik kan du anvende balansert tenkning

Når vi tar disse tankemønstrene i betraktning, er det mulig at noen av dere lurer på hva dere kan gjøre for å rette opp i det. Må du gå i motsatt retning og begynne å «tenke positivt»? Vel, selv om det kan virke merkelig, er ikke det løsningen heller. Det handler ikke om å praktisere ekstrem positivisme, eller å fortelle deg selv at «alt kommer til å bli bra».

Dersom du forsøkte å anvende dette, ville du anvende forvrengte tanker. Derfor handler det ikke om å gå mot de ekstreme endene. Å tenke på kun det positive eller negative. En god «balanserer» holder hodet kaldt, tar et skritt om gangen, og tar fullt ansvar for seg selv. De holder et øye på omgivelsene sine med oppmerksomhet og objektivitet.

Å begynne å anvende balansert tenkning i hverdagen vil ikke bare redusere risikoen for stress, angst, eller for å falle inn i en depresjon. Å tenke på en balansert måte forbedrer også din sameksistens fordi det hjelper deg med å unngå fordommer, egoisme og fanatisme. 

En balansert måte å tenke på hjelper deg med å slippe taket på mange indre feller som hindrer deg fra å ha et tilfredsstillende liv. Det lar deg elske deg selv litt mer og også å respektere menneskene rundt deg. Så, la oss lære å bruke denne typen tenkning.

«Livet er som å sykle. For å beholde balansen, må du holde deg i bevegelse.»

-Albert Einstein-

Mann i ring utendørs

Nøklene til å bruke balansert tenkning

  • Ro: Det første steget er å forbli rolig. Noen ganger lever vi i hastverk fordi vi har blitt vant til å leve automatisk. Denne typen liv intensiverer forekomsten av «ubalanserte» tanker. Det vil si å tenke uten fornuft, la deg selv bli revet med, uten å reflektere, uten å se, uten å verdsette… Sett ned farten og tillat deg selv noen øyeblikk av stillhet og sinnsro.
  • Antagelser: Det andre steget er å ikke anta så mye. Å oppnå dette kan være vanskelig, men det er viktig. Gjør ditt beste for å ikke gjøre raske bedømmelser og å sette merkelapper på folk. Å gjøre det kan få ting til å gå raskere. Samtidig øker det også sjansene for å gjøre feil kraftig.
  • Selvsabotasje: Slutt med å sabotere deg selv. Si «nei» til forvrengningen av virkeligheten og å alltid være et offer. Respekter deg selv, jobb med selvbilde og selvtillit. Det vil hjelpe deg med å se muligheter der du en gang bare så lukkede dører.
  • Usikkerhet: Aksepter usikkerhet. Balansert tenkning tolererer usikkerhet fordi det vet at ikke alt som ligger der fremme er dårlig. Uansett, dersom det er dårlig, har du de rette strategiene til å møte det.
  • Virkeligheten: Ikke forvreng virkeligheten, men lær å se ting som de er. Ikke bli besatt av hvordan du skulle ønske ting var. Vær mer mottakelig og ydmyk.
  • Tillit: Ha mer tillit til andre. Ikke steng ute de som tenker annerledes en deg selv. Ikke føl deg bedre eller dårligere enn andre. Utøv aksept og sett til side gamle ergrelser.

Balansert tenkning krever innsats

For å konkludere, vi vet at balansert tenkning ikke er en enkel ting å praktisere hver dag. Å gjøre det betyr å rekonstruere ditt vesen, å rive ned vegger, korrigere tilnærminger, og å la deg selv være litt mer «fri». Se på dette målet som en daglig trening. Lær å adoptere en mer rolig, mottakelig og balansert tilnærming.