Hva psykologisk utmattelse ser ut som

mars 10, 2018

Psykologisk utmattelse svekker oss både fysisk og mentalt. Det er noe som oppstår som et resultat av å ha for mye å gjøre eller tenke på. For mange beslutninger, for mange påtrengende tanker, for mye arbeid, for mange forpliktelser, forstyrrelser, bekymringer … listen fortsetter.

På den andre siden er det også å ikke ha nok av mange ting i livet. Ikke nok kvalitetstid til deg selv, ikke nok søvn, ikke nok indre fred og ro. Les videre og finn ut av de mange tegnene på psykologisk utmattelse og hvordan du skal handle før det er for sent.

Vi vet alle hvordan det føles å bli utbrent på alle nivåer. Det er viktig å huske på at en sliten hjerne, en som er psykologisk utmattet, fungerer og reagerer på stimuli helt annerledes. Hjerneforsker Matthew Walker var i stand til å demonstrere i laboratoriet at mentalt slitne mennesker har en mer negativ oppfatning av deres virkelighet. I tillegg er de mye mer emosjonelt sensitive.

Noen ganger blir du bare trøtt, du er utmattet, blottet for styrke, alene i din motløshet, hvor alt mister sin mening, sin skjønnhet, sin spontanitet …

En feilaktig idé vi ofte har er at psykologisk utmattelse i hovedsak skyldes en skjebnesvanger akkumulering av feil, dårlige beslutninger, fiaskoer eller skuffelser. Dette er rett og slett ikke sant. Mesteparten av tiden er utmattelse basert på noe helt annet. Det er det direkte resultatet av å ha for mye å gjøre uten å innse at det rett og slett er for mye for oss.

Vi har alle hørt at vårt perspektiv er avhengig av hvordan vi ser glasset, enten halvfullt eller halvtomt. Noen ganger trengs bare en dråpe for at det skal renne over og vi når vår grense. Psykologisk utmattelse tar over helt.

Storm i tekopp

Psykologisk utmattelse: Et altfor vanlig problem

Charlie føler seg fornøyd med livet sitt; faktisk kunne han ikke ønsket seg noe mer. Han er grafisk designer, han nyter arbeidet sitt, han har en kone som han elsker og han har nettopp blitt far. Han er fornøyd med alt rundt seg og har ingen store problemer i livet.

Men han begynner å legge merke til at det blir vanskeligere og vanskeligere for ham å ta avgjørelser. Han har blitt mer irritabel, han klarer ikke konsentrere seg, og han har til og med problemer med å sovne om kveldene.

Han forstår ikke hva som skjer med ham. Alt virker bra; faktisk burde han føle seg lykkeligere enn noensinne. Men i sinnet hans er det en slags sensor som forteller ham, «noe er ikke helt riktig».

Hvis vi hadde noen som så på Charlies liv fra utsiden, kunne den personen påpekt flere ting som muligens kunne stoppet han fra å bli utbrent.

En ting de ville påpekt (og dypt ned, vet Charlie det allerede) er at han har for mange ting på gang i livet sitt. En kampanje, nye arbeidsprosjekter og klienter han må holde lykkelige, et barn og et boliglån. Han er også på et punkt i livet hvor han ønsker at alt skal være «perfekt«.

Alt dette betyr samtidig at Charlie har mindre tid til hvert av disse ansvarene, og det blir rett og slett for mye for ham. Det truer hans evne til å klare ting. Den mentale utmattelsen er tydelig, og han blir utbrent. Her er noen tegn på fysisk utmattelse og hvordan det påvirker oss.

stresset mann på jobb med psykologisk utmattelse

Tegn på psykisk utmattelse

  • Fysisk tretthet og mangel på energi. Utmattelsen blir noen ganger så ille at vi står opp om morgenen sikre på at vi ikke vil klare å komme oss gjennom dagen.
  • Søvnløshet. I begynnelsen er det vanlig å plutselig våkne om natten, men senere kan dette bli alvorlige vanskeligheter med å sovne.
  • Minnetap. Ifølge en artikkel publisert i Journal of Forensic Psychiatry and Psychology, gir psykologisk utmattelse ofte en kognitiv svekkelse kalt «desinformasjonseffekten.» Dette er hvor vi forveksler informasjon, og hvor vi husker feil, blander bilder, mennesker og situasjoner.
  • Angående fysiske symptomer: hjertebank, fordøyelsesproblemer, hodepine, mangel på sult eller en overdreven økning i appetitten er alle vanlige.
  • På et emosjonelt nivå kan vi bli mer følsomme og samtidig apatiske, irritable og pessimistiske.
  • Et annet vanlig trekk er anhedoni, det vil si en manglende evne til å føle glede, og det å nyte ting så mye som vi gjorde før. Vi ser ikke lenger frem til ting, og livet blir grått, samtidig som verden føles langt unna.

«Søvn er en god madrass for tretthet»

-Juan Rulfo-

Hvordan takle psykologisk utmattelse

Eric Hoffer sa at den verste trettheten kommer fra arbeid som du ikke har gjort. Det er så sant. Noen ganger kommer ekte utmattelse på grunn av alt vi vil gjøre men ikke gjør. Dette er på grunn av alle de daglige målene som vi har satt oss, men det blir for mye, eller vi rekker ikke å gjøre alt. Og på grunn av dem, må vi gi opp fordi vi er under for mye press.

Så, til slutt, skjer det. Den siste dråpen kommer, og den bryter vannoverflaten. Det er da alt går galt. Så det første vi må gjøre er å innse hva som skjer med oss.

Psykologisk utmattelse henger truende over oss, og vi må forhindre at «skapningen» blir større, mørkere og tyngre. La oss ta en titt på de følgende 3 trinnene vi bør sette i bruk.

Kvinne med rosa røyk

3 «tillatelser» du må gi deg selv for å bli kvitt skyene av mental utmattelse

  • Gi deg selv tillatelse til å gjenoppdage deg selv. Det kan virke ironisk, men psykologisk utmattelse har en tendens til å fange oss i lag på lag av bekymringer, press, plikter og engstelser. Helt til vi når det punktet at vi faktisk glemmer oss selv. Gi deg selv tillatelse til å finne deg selv igjen, og for å gjøre dette er det ingenting bedre enn å nyte en time om dagen helt frakoblet fra alle typer stimulering. Vekk fra folk, lyder, kunstige lys, teknologi osv. Finn et stille miljø for å bare eksistere.
  • Gi deg selv tillatelse til å prioritere. Dette er helt avgjørende. Husk hva dine prioriteringer er, hvor din identitet er, det du elsker, det som gjør deg glad. Resten vil være sekundært og bør ikke belønnes av emosjonelle og personlige investeringer fra din side.
  • Gi deg selv tillatelse til å være mindre krevende. Det er 24 timer om dagen, og livet, om vi liker det eller ikke, har sine grenser. Lær å være realistisk med tiden din. Ikke legg for mye press på deg selv eller sett for høye standarder for deg selv. Du trenger ikke alt for å alltid være perfekt. Noen ganger er det nok at alt er slik det var i går. Noen ganger er en beskjeden, stille balanse nok.

Til slutt, vi vet at livet stadig blir mer krevende, og at vi ønsker å gjøre alt. Men det er verdt å huske dette: Vi består av kjøtt og blod, et hjerte og psykiske «muskler» som trenger å bli matet med kvalitetstid, hvile, fred og fritid. La oss lære å sette oss selv først og passe på oss selv slik vi fortjener …