Lær å berolige et rastløst sinn

· september 26, 2017

Vi lever i en frenetisk rytme. Det er mange krav som konkurrerer om vår oppmerksomhet, og listen ser ut til å bli lengre hver dag. Vi kan ikke nekte at stress og angst ofte utgjør en del av vår eksistens. Vi kan ikke gå tilbake i tid, men vi kan finne en måte å finne ro på, for å roe et rastløst sinn.

Buddhistene sier at sinnet kan sammenlignes med en ape. Akkurat som at en ape hopper fra gren til gren, alltid i en tilstand av agitasjon, hopper sinnet ustanselig fra én tanke til en annen, noe som etterlater oss agitert og forvirret. Men hvorfor er vårt sinn så rastløst? Hvordan kan vi roe det og finne ro i sinnet?

«Stillhet er en kilde til stor styrke.»
-Lao Tzu-

kvinne med hodet i en fiskebolle

Historien om elefanten og fluen

En disippel og hans mester gikk gjennom skogen. Disippelen følte seg forstyrret av det faktum at hans sinn var i en konstant tilstand av agitasjon.

Disippelen spurte sin mester: «Hvorfor er de fleste menneskers sinn rastløse og bare noen få av dem har et rolig sinn? Hva kan gjøres for å roe sinnet?»

Mesteren så på disippelen, smilte og sa: «Jeg skal fortelle deg en historie.»

En elefant stod ved et tre og spiste bladene på det. En liten flue kom og fløy opp til ham og lagde en ubehagelig summende lyd nær øret hans. Elefanten viftet med ørene for å skremme den bort, men kort tid etter kom fluen tilbake og elefanten ristet øret igjen. De gjorde dette om og om igjen mange ganger.

Etter mange mislykkede forsøk på å skremme bort fluen for godt, vendte elefanten seg mot den og spurte: «Hvorfor er du så urolig og så støyende? Hvorfor kan du ikke bare holde deg i ro i en stund?»

Fluen svarte: «Jeg er tiltrukket av det jeg ser, hører eller lukter. Mine fem sanser skriker til meg over alt som skjer rundt meg, og jeg klarer ikke å gjøre noe med det. Hva er din hemmelighet, elefant? Hvordan klarer du å holde deg så rolig og stille?»

Elefanten sluttet å spise og sa: «Mine fem sanser styrer ikke oppmerksomheten min. Jeg har kontroll over min oppmerksomhet og jeg kan rette den der jeg ønsker det. Dette hjelper meg å fordype meg i det jeg gjør, og derfor å holde meg rolig og fokusert. Nå som jeg spiser, er jeg helt nedsenket i å spise. På denne måten kan jeg nyte maten og bedre tygge den. Jeg kontrollerer min oppmerksomhet og ikke omvendt, og dette hjelper meg å være rolig.»

Å bli kvitt det uvesentlige

For å opprettholde et rolig sinn må vi ikke bli distrahert. Å bli kvitt det uvesentlige er nøkkelen til å fokusere på det som virkelig betyr noe. Ved å være klar over det nåværende øyeblikket, kan vi finne fred og ro.

Men hvordan kan vi kvitte oss med det uvesentlige? Hva er viktig og hva er ikke viktig? Hvordan kan vi høre svaret i oss selv blant så mye støy? I virkeligheten er det første trinnet ganske enkelt: vi må bare stoppe og være stille. I denne mangelen på handling begynner vi å finne svar.

«La oss være stille, så vi kan høre Guds hvisken.»
-Ralph Waldo Emerson-

Meditasjon for å roe et rastløst sinn

Meditasjon er et utmerket verktøy for å roe et rastløst sinn. Meditasjon reduserer ustanselig kjas og mas i sinnet. Faktisk er det mye enklere å konsentrere seg om å puste enn det ser ut til, og dette gir oss muligheten til å få en dypere bevissthet om ro.

kvinne mediterer i gresset

Med øvelse og utholdenhet er det mulig å utvikle evnen til å finne denne roen gjennom meditasjon, uansett hva som skjer rundt oss. Å lære å meditere vil la deg roe ned tankene dine på jobb, i offentlig transport, i en stressende situasjon uansett hvor, eller i midten av et kaotisk miljø.

«Det er enkelt å sitte stille og observere tankene som går gjennom hodet ditt. Bare observer, ikke forstyrr, ikke døm, fordi øyeblikket du dømmer, har du gitt opp ren observasjon. Øyeblikket du sier, ‘dette er bra, dette er dårlig,’ du har slått av tenkningsprosessen.»
-Osho-

Å kultivere takknemlighet

Kjas og mas og støy i ditt daglige liv kan skyldes en underliggende følelse av misnøye. En måte å begynne å forbedre følelsen av glede og tilfredshet på, er å gjenkjenne og feire alle de fantastiske tingene du allerede har. Å være takknemlig for hva du har, kan virkelig hjelpe deg med å se ting på en annen måte.

Du trenger bare å skrive ned de tingene du er takknemlig for akkurat nå, ti eller flere, raskt. Ikke tenk for mye, bare så fort du kan. Alt er passende, fra de mest overfladiske eller subtile til de mest dype eller vitale ting. Når du er ferdig, les din takknemlige liste høyt. Alt dette vil se mye mer fantastisk ut og det vil fylle deg med glede for å finne indre fred.