Lær å utøve egenomsorg for å lette ditt engstelige sinn

21 desember, 2019
Når du er engstelig, virker nåtiden meningsløs og fremtiden skremmer deg. En måte å redusere angsten din på, er gjennom å utøve egenomsorg. Les alt om dette her!
 

Et engstelig sinn er et kaotisk og rotete sinn. Det legger en demper på ditt potensial og drar deg ned til et sted med svakhet og lidelse. Dersom du vil ta kontroll over sinnet ditt, se etter strategien som passer best til din personlighet. Det finnes imidlertid én strategi som alltid fungerer: Å utøve egenomsorg. Lytt til deg selv og sørg for at du har alt du trenger.

Å konstant føle seg bekymret og engstelig er utmattende. Det ironiske er at jo mer utslitt du er, og jo mer energi hjernen din har brukt, jo vanskeligere er det å slappe av. Det er fordi utmattelse ikke alltid leder til søvn. Du sover når du føler deg rolig og tankene dine er stille.

Det er ikke enkelt å leve med angst. Likevel er det mange som lider av det. Faktisk viser data at selv om det er en lidelse som kan behandles, oppsøker faktisk kun 35% av mennesker med angst hjelp.

Noen mennesker er kronisk engstelige. De har en forferdelig livskvalitet og oppfyller ikke sitt potensial, og er bekymret for fremtiden. Kronisk angst setter til og med deres fysiske helse på spill. Gitt de alvorlige implikasjonene med å leve med et engstelig sinn, burde vi ta en titt på hvordan det å utøve egenomsorg kan adressere dette potensielt seriøse problemet.

«Når du er til stede, kan du la tankene dine være slik de er, uten å bli viklet inn i dem.» 

– Eckhart Tolle –

Å utøve egenomsorg er viktig for å bekjempe angst.
 

Å utøve egenomsorg er ikke å være selvoppslukt

Egenomsorg er grunnleggende i den krevende og uvisse verden vi lever i. Konseptet oppstod på 80-tallet da helseprofesjonelle begynte å snakke om viktigheten av sunne vaner for å redusere innvirkningene av stress og angst.

Det tok ikke lang tid før markedsføringsverden tok til seg begrepet, som førte til forvirring om hva det egentlig betydde. Skjønnhetsindustrien lanserte en hel rekke produkter merket «egenomsorg», som er hvorfor folk vanligvis assosierer ideen med badesalt, kremer, sjampo og til og med mat som skal gjøre at du føler deg bedre. Dermed er det viktig i psykologifeltet å klargjøre grunnlaget for egenomsorg.

Hva vil det si å utøve egenomsorg?

  • Å utøve egenomsorg er mer enn å skjemme deg selv bort eller pleie deg selv. Å utøve egenomsorg betyr å gjøre spesifikke ting som hjelper deg med å redusere angst, frykt og stress.
  • Egenomsorg er fred. Det betyr å oppnå en indre balanse som lar deg lade batteriene dine og holde deg energisk.
  • Egenomsorg er en hverdagslig praksis. Dersom du virkelig vil roe ned ditt engstelige sinn, må du ha en plan for å utøve egenomsorg. Selv om det ikke trenger å være forseggjort, krever det en viss mengde dedikasjon. Å utøve egenomsorg i noen dager og deretter glemme det, vil ikke føre til noe godt. Velvære krever forpliktelse.

En studie utført ved Queens University ved Kingston i Canada, forklarer at egenomsorg er et sett med aktiviteter som et individ gjør på en dag. Å utøve egenomsorg kan føre til positive endringer i livet ditt og faktisk bidra til å redusere risikoen for et betydelig antall sykdommer.

 
Å utøve egenomsorg er ikke å være selvoppslukt eller skjemme seg selv bort.

Fem strategier for egenomsorg for å berolige ditt engstelige sinn

Pessimisme, for mye bekymring, en følelse av å ikke ha kontroll, fysiologisk utmattelse … Anatomien til et engstelig sinn er unikt for hvert individ, men dette er noen av tingene som engstelige mennesker hanskes med.

Før du tyr til medisiner for hjelp og før du sier «dette er bare den jeg er, det er ikke noe jeg kan gjøre med det», burde du prøve noen av disse strategiene.

Et trygt sted å berolige ditt engstelige sinn

Et trygt sted er et hjørne, benk eller en stol foran et vindu, som får deg til å føle deg rolig. Det er komfortsonen din der du kan tilbringe minst 15-20 minutter om dagen. I løpet av denne tiden knytter du deg til deg selv for å sjekke inn og se hvordan du har det.

Dette trygge stedet lar deg nyte et øyeblikk med ensomhet. Når du er alene, kan du fokusere på å ha en positiv indre dialog. Du kan øve på å være snill mot deg selv. Adresser bekymringene dine og overbevis deg selv om at alt vil gå bra. Det er et øyeblikk som lindrer angsten din, og ikke minst, rasjonaliserer fryktene dine.

Strategier for å utøve egenomsorg: Planlegg lykkelige øyeblikk

 

Lykke er velvære og tilfredshet. Det betyr å være tilfredsstilt med deg selv slik du er, intet mer, intet mindre. Å utøve egenomsorg betyr å planlegge noen former for aktivitet hver dag som gjør at du føler disse tingene. Du trenger en time eller to hver dag for å hvile, ha det gøy, og motivere hjernen din positivt. 

Igjen behøver ikke dette å være noe forseggjort. Alt som gir deg lidenskap og personlighet vil fungere. Du kan gå en tur, ta et kurs, lytte til musikk, eller gå ut med venner. Mulighetene er uendelige!

Noe som hjelper deg med å slappe av

Du må ha en måte å slappe av på og frigjøre all din oppsamlede energi og spenning. Yoga, meditasjon, idrett, kunst og håndverk … Alle disse er flotte måter å slappe av på og restaurere tankene dine og kroppen din.

Kvinne trener.

Strategier for å utøve egenomsorg: Invester i helsen din

Egenomsorg betyr å ta vare på din fysiske helse. Ikke glem at dette krever en form for forpliktelse. Ting så grunnleggende som kostholdet ditt og dine daglige vaner har en viktig innvirkning på velværet ditt. Du må lage en plan og holde deg til den. Å unne seg noe er greit av og til, og er også en del av god egenomsorg. Men på en daglig basis vil det å forplikte deg til vaner som å spise sunt og trene, virkelig få deg til å føle deg flott.

 

Å ta vare på helsen din betyr å fokusere på forebyggelse. En av de beste måtene å redusere risikoen for sykdom på, er å være oppmerksom på og lytte til kroppen din og tankene dine. Ikke ignorer smerten, ikke vent med å oppsøke lege. Dersom du lar alt hope seg opp, vil det bli mye verre. Husk til slutt at å leve med et engstelig sinn ikke egentlig er å leve, det er å overleve. Å utøve egenomsorg kan hjelpe deg med å bryte deg løs fra begrensningene dine og leve ditt beste liv.

  • Godfrey CM 1 , Harrison MB , Lysaght R , Lamb M , Graham ID , Oakley P  (2011) The experience of self-care: a systematic review., 76 (2), 1–16.  DOI https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27819888