Kontrafaktuell tenking: Hva om ting hadde vært annerledes?

28 mars, 2020
Med hver beslutning du tar, lukker du noen dører og åpner andre. Hvis du vil fortsette å gå videre, må du lære deg å fortsette. Hvis du ikke klarer å gjøre dette, vil du sannsynligvis havne på et dårlig spor.
 

Hva om jeg hadde bestemt meg for å studere i utlandet? Og hva om jeg ikke hadde slått opp med kjæresten min? Hva ville skjedd hvis jeg hadde akseptert det tilbudet? En av de mentale oppgavene mennesker bruker mest tid på er å forestille seg alternative tidslinjer. Gjennom kontrafaktuell tenking prøver vi å forestille oss hvordan virkeligheten ville være hvis vi hadde tatt andre beslutninger.

Noen ganger kan det å gjøre denne øvelsen være gunstig. Likevel kan å besette deg selv med å mentalt utforske alternative valg få negative konsekvenser. Frustrasjon, bitterhet eller angst kan bli en del av livet ditt hvis du ikke er forsiktig. Dermed må du lære å akseptere virkeligheten din og leve i nåtiden.

En mann med briller muligens engasjert i dyp kontrafaktuell tenking.

Hva er kontrafaktuell tenking?

Gjennom hele livet tar du visse valg. Noen er hverdagslige, mens andre er mer kritiske. Med hver beslutning du tar, lukker du noen dører og åpner andre. Likevel er det nesten umulig for folk å unngå på et eller annet tidspunkt å tenke på hvordan ting kunne ha vært. Hva om du valgte en annen vei? Dette er nettopp hva kontrafaktuell tenking refererer til. Det handler om å projisere alternative realiteter som kan ha oppstått fra forskjellige beslutninger.

 

Gjennom det kan du fordype deg i fortiden og lage en rekke scenarier. Du kan deretter sammenligne disse scenariene med din nåværende situasjon. Det er også mulig for deg å bruke denne typen resonnementer i fremtidige situasjoner. For eksempel kan du si: «Hvis jeg sier opp denne jobben, vil jeg sannsynligvis ikke finne noen bedre jobb. Jeg kan til og med ende opp som arbeidsledig».

Mulighetene er endeløse. I roten til denne prosessen har du troen på at de mindre avgjørelsene dine har formet livet ditt. Denne påstanden er delvis sann, siden den nåværende situasjonen din er et resultat av alle de tidligere handlingene dine. Dessuten vil de nåværende beslutningene dine faktisk påvirke fremtiden din. Likevel utgjør ikke én enkelt beslutning en dom. Du har når som helst muligheten til å endre retningen av livet ditt.

Fordelene med kontrafaktuell tenking

Denne kognitive prosessen har noen fordeler så lenge du bruker den i moderasjon. For det første hjelper det deg å lære av fortidens feil. Dermed øker det evnen din til å planlegge bedre beslutninger. Når du blir møtt med et dilemma du allerede har møtt før, har du opplevelsen av å forutsi visse hendelser. Derfor kan erfaring være et utgangspunkt for bedre beslutninger.

Tenk på dette eksemplet. Anta at du mislyktes på en eksamen tidligere, fordi du ikke studerte nok. Du hadde helt sikkert tanker som: «Hvis jeg hadde studert mer, ville jeg bestått prøven». Gjennom denne typen tenkning vil du oppføre deg annerledes under lignende omstendigheter i fremtiden.

 

På den annen side kan det også hjelpe deg med å føle deg bedre med prestasjonene dine. For eksempel, «Hvis jeg ikke hadde flyttet til byen, ville jeg aldri ha møtt bestevennen min». I tillegg hjelper det deg å få litt pusterom fra negative situasjoner. For eksempel, «Hvis jeg ikke hadde hatt sikkerhetsbeltet på, kunne ulykken ha vært mye verre».

En mann foran to veier som representerer forskjellige beslutninger.

Fokuser på nåtiden

Likevel, hvis du mister synet av bruken av kontrafaktuell tenking, kan du finne deg selv fordypet i den. Dette gjelder spesielt hvis du bruker det konstant. Du kan begynne å føle negative følelser på grunn av noen av tidligere beslutninger. Det kan være skyld, anger og frustrasjon. For eksempel, «Hvis jeg hadde lagt vært mer oppmerksom, ville ikke vennskapet vårt blitt avsluttet». Alternativt, «Hvis jeg ikke hadde giftet meg så ung, ville jeg vært i stand til å glede meg mer over livet».

Du må huske på at kontrafaktuell tenking kan tjene som et veikart for fremtiden din. Imidlertid skal det aldri være et anker for fortiden din. Hvis du føler at du ikke handlet riktig i visse livssituasjoner, kan du prøve å rette opp feilen din. Du kan betrakte det som en læringsopplevelse for fremtidige situasjoner. På en eller annen måte kan du vurdere det som et utgangspunkt for å bygge fremtiden du ønsker. Unngå å betrakte det som en emosjonell belastning.

 

På samme måte kan det å konstant tenke på fremtiden forårsake angst. Det kan også gi deg stress og til og med en lammende ubesluttsomhet. Sannheten er at du ikke kan forutsi fremtiden.

Fortiden eksisterer ikke lenger og fremtiden er et mysterium. Fokuser på å akseptere gaven din, lære leksjonene og gi det beste av deg selv. Først da vil du kunne smi fremtiden du ønsker. Husk at feil er en del av livet. Ikke glem at du baner din egen vei. Til slutt, husk at du alltid vil ha nye muligheter.

 
  • Segura-Vera, S. (1999). Razonamiento contrafáctico: la posición seriel y el número de antecedentes en los pensamientos sobre lo que podría haber sido.
  • Martínez Betancourt, P. A. (2011). Influencia de los objetos de autorregulación y el pensamiento contrafáctico sobre los efectos persuasivos de un mensaje publicitario (Bachelor’s thesis, Bogotá-Uniandes).