Hvorfor får du skyldfølelse av å hvile?

Å ha skyldfølelse for å hvile er irrasjonelt. Selv om det er sterke mandater fra miljøet ditt til å jobbe uten stans, er det også mange gode grunner til å verdsette og bevare hvilen din.
Hvorfor får du skyldfølelse av å hvile?

Siste oppdatering: 18 april, 2022

Vi lever i en tid preget av tempo, hyperproduktivitet og besettelse av å lykkes. Men når du følger disse, enten det er bevisst eller ikke, utsetter du deg selv for stress. Du føler deg under press og har ideen om at uansett hvor mye du gjør, vil det aldri være nok. Derfor er det lett å få skyldfølelse av å hvile.

Denne måten å tenke på er en forvrengning av virkeligheten. Det er grunnen til at du føler deg urolig når du ikke følger produktivitetsmandatene. Likevel bekrefter det å tenke slik bare en diskurs påtvunget deg som ender opp med at du normaliserer din skyldfølelse for å hvile.

“Hver persons drivkraft til å overarbeide er unik, og å gjøre for mye bedøver alle arbeidsnarkomane sine følelser ulikt. Noen ganger blir overarbeid bedøvet depresjon, noen ganger sinne, noen ganger misunnelse, noen ganger seksualitet.”

– Arlie Russell Hochschild –

Menn som jobber

Hvorfor får du skyldfølelse av å hvile?

Uttrykk som “tid er penger” og “ikke kast bort tid”, blant mange andre, er ikke ufarlige ordtak. Faktisk er de en indikasjon på den typen holdning som tilsier å opprettholde sin egen likevekt for enhver pris, ved å bruke alle verktøyene den har til rådighet for å oppnå den. Følgelig, fra et visst synspunkt, er det “normale” å få skyldfølelse av å hvile.

Dette er fordi det er et internalisert mandat: at tiden alltid skal brukes til å gjøre noe nyttig. Heldigvis begynner det å bli anerkjent at ekstrem produktivitet ikke er den mest hensiktsmessige handlingen.

Du kan føle deg skyldig for å hvile fordi du tror at du bryter en ‘hellig’ regel. Slike regler er imidlertid bare nyttige når de bidrar til ditt velvære. Ellers opplever du at du viser en slags blind og selvdestruktiv lydighet, som du må revurdere.

Dessuten overanstrenger du deg selv ofte og legger et slør over andre aspekter av livet ditt. Hvis andre dimensjoner i livet ditt ikke fungerer bra, vil det å være opptatt hele tiden hjelpe deg å unngå å stå ansikt til ansikt med visse ubehagelige aspekter ved din eksistens.

Vekten av miljøet ditt

Det som kan anses som en feil i en kultur er ikke nødvendigvis det samme i en annen. Det samme skjer med den sosiale, politiske eller familiemessige konteksten. For å si det på en annen måte, en norm er rett og slett et synspunkt om noe. Det er imidlertid ikke den eneste eller nødvendigvis den beste. Derfor bør du være kritisk til normer og fordype deg i deres betydninger så vel som deres nødvendighet og verdi.

I dag er kreativ fritid kjent som enhver aktivitet motivert av en personlig interesse for å vokse utenfor arbeidsplassen. På den annen side, i antikkens Hellas besto det av tiden brukt, spesielt av filosofer, til å reflektere over de viktige spørsmålene i livet. Disse inkluderte aspekter knyttet til blant annet samfunn, kunst, helse og politikk.

Det er gjentatte ganger bevist at når du bruker friheten din på en ansvarlig måte, vil du oppnå de beste resultatene. Med andre ord, det ideelle er å handle autonomt og ikke på grunn av betingingen fra din frykt eller fordommer.

Som regel uttrykker skyldfølelse over å hvile ekstrem betinging.

En ond sirkel

Verdens helseorganisasjon klassifiserer stress som en epidemi i dette århundret. Dette kan delvis forklares med den obsessive ideen om nødvendigheten av å være permanent opptatt. Du har en tendens til å feilaktig tenke at du vil være en bedre person ved å bruke denne regelen.

Du kan presse deg selv til et irrasjonelt nivå og forvente at andre skal gjøre det samme. I tillegg kommer det faktum at selv din måte å hvile på har blitt standardisert og regulert. Derfor er det lurt å ta en pause og gi deg selv muligheten til å være alene, kjede deg og gjøre enkle og til og med ubrukelige aktiviteter. Hvis ikke, vil denne tvangsmessige oppførselen før eller siden føre til en følelse av ulykkelighet og fortsatt stress.

Interessant nok tyder noen studier på at mer enn 70 prosent av alle mennesker gir opp fysisk sosialisering fordi de heller vil gjøre noe “produktivt”.

Kvinne ser stresset ut og skildrer hvorfor du føler deg skyldig over å hvile?

Slutt å ha skyldfølelse for å hvile

Det hektiske kappløpet om å oppnå ‘perfeksjon’ får deg til å glemme at hvile er nødvendig for å bevare din fysiske og mentale helse. Du kommer til å føle deg skyldig over å hvile på grunn av din besettelse med å tjene penger, selv på fritiden.

Eksperter påpeker at hvile er en forutsetning for kreativitet og er nødvendig hvis du vil være virkelig produktiv. I tillegg opphøyer de fordelene ved å praktisere meditasjon og komme i kontakt med det naturlige miljøet.

For eksempel, en pause fra skjermen bringer deg nærmere en mer ekte virkelighet. En høneblund eller et øyeblikk med meditasjon gir deg tilgang til en ny måte å observere verden på og være i den. På den annen side, hvis du tvinger deg selv til å fortsette å jobbe lange dager, vil ytelsen reduseres.

Får du ikke nok hvile, setter utmattelsen inn, som følge av at du overskrider dine rimelige grenser. Du må huske at hvile er et biologisk og psykisk behov. Det hjelper deg med å utføre enhver aktivitet og er den eneste måten å balansere de belastningene som er en del av hverdagen din.

Det kan interessere deg ...
Hvordan vet du om du lider av arbeidsstress?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvordan vet du om du lider av arbeidsstress?

Arbeidsstress er presset som et individ lider på et fysiologisk og emosjonelt nivå, på grunn av psykososiale risikofaktorer.



  • Castañeda Aguilera, E. (2010). Adicción al trabajo (workaholism): Patología psicosocial del siglo XXI. Salud de los Trabajadores, 18(1), 57-66.