Hvordan håndtere frykten for å være alene?

23 juni, 2020
Frykten for å være alene er normal, men den kan bli et stort problem hvis den tar over livet ditt. Lær hvordan du takler denne frykten her.
 

Frykten for å være alene er iboende for mennesker. Som sosiale vesener må vi ha andre mennesker rundt oss for å føle oss oppfylt. Faktisk er mange av våre evner knyttet til andre mennesker. Båndene du utvikler med andre gir deg næring, beriker livet ditt og er nødvendige for velværet ditt.

Dette kan imidlertid bli et problem hvis du ikke kan leve et normalt liv uten å ha mennesker rundt deg. Det har ikke noe å si om denne frykten oppstår på grunn av at partneren din forlot deg eller at du måtte flytte til et annet land. Det kan nå det punktet hvor det begynner å kvele deg. La oss snakke mer om dette problemet.

Hva betyr frykten for å være alene?

Frykten for å være alene er basert på troen på at du ikke kan gjøre ting som krever at du er alene. Det kan være så intenst at du kan komme til det punktet hvor du ikke en gang kan ta vare på deg selv. Alternativt vil du kanskje desperat søke andres selskap så fort du er alene. Noen eksperter kaller også dette autofobi, eller «frykt for seg selv».

En kvinne som ser på refleksjonen sin i et speil.

Frykten for å være alene er vanligvis forbundet med eksterne agenter. Hos barn har noen eksperter koblet dette til separasjon. Dette kan manifestere seg når et barn ikke er i stand til å forstå at omsorgspersonene deres ikke bare vil reise seg og forlate dem permanent, men bare drar bort for en kort periode.

 

Hos voksne går frykten for å være alene hånd i hånd med tapet av en kjær. Den manifesterer seg også i tilfeller av sentimental separasjon. En dyp følelse av å bli forlatt og lav selvtillit fører til denne frykten.

Hvordan overvinne frykten for å være alene?

1. Forstå frykten din

Det første trinnet for å overvinne denne frykten er enkel introspeksjon. Det er viktig at du forstår hva du går gjennom for å kunne iverksette tiltak. Dette er ofte det vanskeligste og viktigste trinnet fordi du har et mangfold av forsvarsmekanismer, som starter med enkel fornektelse.

Du kan ty til benektelse for å prøve å ignorere frykten eller i stressende perioder. På lang sikt kan du imidlertid ikke stenge ute den delen av deg. Som sådan er det å forstå hva som skjer med deg starten på helbredelsesprosessen.

2. Godta frykten din

Du må gjøre mer enn bare å gjenkjenne frykten din hvis du virkelig vil takle den. Du må også akseptere at den er en del av deg. Denne prosessen er ikke så enkel som den høres ut, og den går hånd i hånd med tilgivelse.

Du kan ikke tillate skyld å overta tankene dine fordi frykt blant annet får deg til å vokse. Hvis du kan finne verdi i frykt, vil du også oppleve selvutvikling. Husk at den sveitsiske psykiateren Carl Jung en gang sa: «Vi kan ikke endre noe før vi godtar det. Fordømming frigjør ikke, den undertrykker».

3. Analyser årsakene til frykten for å være alene

All frykt har en kilde. Det er viktig for deg å oppdage hva opprinnelsen til frykten din er. Dette vil tillate deg å veie alternativene dine med tanke på mulige løsninger. I tillegg hjelper det deg å finne ut hva frykten prøver å fortelle deg.

 

Frykten for å være alene har en tendens til å være forårsaket av separasjon, distanse og tap, som vi nevnte tidligere. Faktisk er den ofte koblet til andre følelser, for eksempel:

  • En frykt for å bli forlatt.
  • Frykten for å mislykkes eller et overskudd av perfeksjonisme og ansvar.
  • En frykt for hva folk vil si eller tenke.
Frykten for å være alene får denne kvinnen til å føle seg fanget.

Å identifisere årsaken kan virke som en enkel prosess. Imidlertid forvrenger smerten du føler ofte virkeligheten din og gjør prosessen med å overvinne problemet vanskeligere. Det er derfor det er viktig å huske på at du ikke bør ignorere følelsene dine, men i stedet jobbe direkte med dem.

4. Tenk på de positive sidene ved å være alene

Å overvinne frykten din for å være alene betyr ikke nødvendigvis å unngå den. Du må forstå at det å være alene er en nødvendig og positiv del av livet ditt. Det kan bli et tilfluktssted der du kan få kontakt med deg selv.

For å oppnå dette målet, kan du assosiere det å være alene med positive ting. Hvis du gjør dette, vil frykten din begynne å miste intensiteten. Å være alene kan føre til en periode med foryngelse i livet ditt. Du kan komme til å se at du må prioritere å ta vare på deg selv.

 

Å være alene hjelper deg å forstå deg selv. Det gir deg øyeblikk av fred som du bare kan glede deg over alene.

5. Å være alene er et menneskelig behov

Som vi har diskutert, er det å være alene bra for den emosjonelle helsen din. Dette betyr at det er viktig å søke tid alene, kanskje til og med på en daglig basis, for å gjenvinne energiene du mister gjennom dagen.

En tur alene, se på en film du liker, gå ut å spise alene… Dra nytte av disse øyeblikkene for å nyte den ensomheten du trenger.

6. Profesjonell hjelp

Noen ganger kan frykten for å være alene bli et alvorlig problem. Det kan til og med ende i depresjon, angst og følelsesmessig avhengighet. Derfor er det viktig å konsultere en profesjonell hvis du føler behov for det.

Husk: Du er din beste følgesvenn. Uten deg selv ville du ikke være den du er. Det kan virke som en åpenbar ting å si, men folk glemmer ofte at de er sine egne beste venner. Bare du kan forstå deg selv perfekt. Den eneste virkelig uunnværlige personen i livet ditt er deg.