Kronisk misnøye og hvordan man overvinner det

april 30, 2019
Ved å bruke disse fire trinnene kan du overvinne din kroniske misnøye. Bare husk at å akseptere situasjonen din og å jobbe for å forandre den er to trinn på samme sti.

Noen mennesker føler seg ikke fornøyde selv om de har alt de noensinne vil ha eller trenger. Dette skyldes kronisk misnøye.

En av de største ondskapene og fristelsene i det 21. århundre er konstante klager. Det er to forskjellige tilnærminger for å håndtere dette. Den første forteller oss at vi må godta vår situasjon akkurat som den er. Den andre tilnærmingen er helt motsatt. Folk sier «Hvis du føler deg misfornøyd med situasjonen din, forandre den! Sett deg et mål, jobb hardt for å oppnå det og livet ditt vil forandres til det bedre.»

Men hva om vi fortalte deg at nøkkelen til å håndtere kronisk misnøye er en kombinasjon av disse to tilnærmingene?

Hvorfor føler folk seg misfornøyde?

Vi har alle følt oss misfornøyde med noe minst én gang i våre liv. Det finnes ikke noe slikt som et perfekt liv. Problemet er imidlertid når denne følelsen tar over livet ditt.

Generelt sett har kronisk misnøye med to ting å gjøre: å ikke akseptere virkeligheten og å ikke aktivt jobbe mot å forandre det vi misliker ved den. Hemmeligheten som mange mennesker ikke vet om, er at begge aspektene er avgjørende for lykke. Å bruke bare en av de to er en oppskrift på depresjon og ubehagelige følelser.

Kronisk misnøye

Hva skjer hvis du bare godtar nåtiden?

Forestill deg at din måte å takle misnøye på er å akseptere alt som skjer med deg. Selv om det er ting i livet ditt som du ikke liker i det hele tatt, bestemmer du deg for å slutte å bekymre deg for dem. Tross alt, å nyte nåtiden som den kommer er en av nøklene til lykke.

Derfor tvinger du deg selv til å ikke tenke på hva som gjør deg ulykkelig. Hvis sjefen din behandler deg dårlig, vender du det andre kinnet til. Hvis du ikke har nok penger til å oppdra barn, bestemmer du deg for å ikke ha noen. Hvordan tror du at disse tingene vil få deg til å føle deg over lengre tid?

Du kommer nok til å ende opp med å føle at du ikke har kontroll over livet ditt. Du vil føle deg som en båt som driver, og med rette. Aksept er et veldig mektig verktøy, men kun i to aspekter: Som utgangspunktet for forandring (hvis du ikke eier opp til dine problemer, vil det være umulig for deg å jobbe for å løse dem) og som en måte å fordøye det du ikke kan endre.

I tillegg er det sannsynlig at du falskt vil «akseptere» alt du misliker. Dette vil føre til stort ubehag.

Å handle uten å eie opp til virkeligheten din – Er det nøkkelen?

La oss tenke på det motsatte scenariet nå. Forestill deg at du er så ukomfortabel med din nåværende situasjon at du bestemmer deg for å jobbe hardt med å endre den. Men du ser ikke ut til å akseptere at du er skyldig for mange av de tingene som er en del av din nåværende virkelighet.

Det er bra at du vil ta tak i oksen ved hornene og forandre situasjonen. Du må imidlertid akseptere at du har vært del av problemet slik at du også kan jobbe med deg selv. Dette skyldes at en mangel på ærlighet med deg selv vil føre deg til å ta feil beslutninger som igjen vil føre deg bort fra det du vil ha.

Misfornøyd kvinne

Hvordan håndtere kronisk misnøye?

Hvis du er misfornøyd med din nåværende situasjon, er løsningen å kombinere de to tidligere strategiene. Hvis du vil føle deg bra, må du både godta hva som skjer med deg og jobbe aktivt for å forandre virkeligheten din. Selv om dette kan høres motstridende ut, kan følgende eksempel hjelpe deg med å forstå.

Forestill deg at du har en høy kroppsmasseindeks (BMI) og ønsker å redusere den. Du tror også at du vil være mye lykkeligere hvis du var i form. Vel, det første trinnet er å ha en oppriktig dialog med deg selv som vil hjelpe deg med å innse om du virkelig vil ha dette eller ikke. Men en ting er sikkert: I begge tilfeller vil det å nekte for det du virkelig vil ha bare føre deg til å vedta strategier som vil sette deg på spill.

På den annen side vil det heller ikke hjelpe deg om du slanker deg og trener mens du torturerer deg selv for å ha tillatt deg å bli så feit. Å få deg selv til å føle deg dårlig vil aldri hjelpe deg i det hele tatt. Derfor, hvis du virkelig elsker deg selv, hva gjør du?

Trinn for å hjelpe deg med å overvinne kronisk misnøye

  • Først av alt må du akseptere at du ikke liker kroppen din (eller at du gjør det). Du har høy BMI og du vil være i form.
  • Når du har gjenkjent dette, må du sørge for at du vet at din nåværende situasjon ikke definerer hvem du er som person. Det som betyr noe er hva du gjør for å forandre virkeligheten din.
  • Sett deretter et mål og begynn å jobbe for å nå det. I dette tilfellet kan du for eksempel endre spisevanene dine og begynne å trene regelmessig. Vi anbefaler at du ser etter noen du kan stole på som kan hjelpe deg med denne overgangen.
  • Observer objektivt hva som funker for deg og endre det som ikke gjør det gjennom hele denne prosessen. Påminn deg selv om at gode ting tar tid og at det greit å føle seg beseiret en gang iblant så lenge du ikke gir opp.

Ved å bruke disse fire trinnene kan du overvinne din kroniske misnøye. Bare husk at å akseptere situasjonen din og å jobbe for å forandre den er to trinn på samme sti. Det er vanskelig å komme opp med en intelligent handlingsplan hvis du ikke analyserer og aksepterer din nåværende situasjon på forhånd.