Hvordan bryte negative tankerekker

Negative tanker er skadelige. Finn ut hvordan du kan bryte negative tankerekker i denne artikkelen.
Hvordan bryte negative tankerekker

Siste oppdatering: 02 oktober, 2021

Når du opplever overdrevne og usunne følelser som angst, sinne, depresjon osv., er det fordi du opprettholder en urealistisk og negativ dialog med deg selv. Dette er det vi kjenner som negative tankerekker. Som Epikur sa, “Menn forstyrres ikke av ting, men av synspunktene de har på ting.”

Når du opplever slike negative følelser, pleier du vanligvis å legge ansvaret for dem på ytre betingelser. Dette kan være verden, livet generelt eller andre mennesker. Dette setter deg i offerrolle, i stedet for som en som har kontroll og takler situasjonen.

Tankene dine fungerer som virkelighetsfiltre. Derfor vil din oppfatning og tolkning av ytre hendelser avhenge av hva du sier til deg selv og om det er realistisk eller ikke.

Normalt produseres disse tankene i en rekke. Dette betyr at fra en bestemt automatisk tanke, kommer en annen, og fra denne, en annen. Disse fører til dypt forankrede irrasjonelle oppfatninger som vanligvis er ekstremt negative og dysfunksjonelle. Dette er negative tankerekker.

Kvinne i feltet

La oss ta et eksempel på negative tankerekker. En ung mann kommer til psykologen med angst på grunn av arbeidet som sykepleier. Den unge mannen tilskriver årsaken til angsten til noe utvendig. I dette tilfellet er det jobben hans, som ifølge ham er ekstremt stressende.

Det pasienten vår ikke vet er imidlertid at hans stress ikke skyldes arbeidet hans, men hans måte å tolke og evaluere arbeidsforholdene på. Faktisk, hvis vi skulle se inn i hodet hans, ville vi finne en rekke av katastrofale, intolerante og krevende tanker. Disse ville være den sanne årsaken til hans engstelige tilstand.

La oss ta en titt på hvordan samtalen mellom pasient og terapeut kan gå.

Negative tankerekker

T: Ifølge  det du forteller meg, har du søvnproblemer på grunn av stress. Du sier at sjefen din har gitt deg mange komplekse oppgaver denne uken og har bedt deg om å gjøre dem raskt. Hva tenkte du da han ba deg om det?

P: Jeg tenkte at jeg må gjøre alt perfekt og raskt, og at jeg rett og slett ikke kommer til å klare det.

T: Ok, så hva ville skje hvis du ikke gjorde dem?

P: Sjefen min ville kalle meg inn på kontoret sitt. Han ville tro at jeg ikke er profesjonell nok, og jeg ville bli veldig stresset.

T: Hva ville sjefen din gjort da, og hvordan ville det påvirke deg?

P: Det ville være forferdelig … Jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er og slik ting er … Jeg kan miste jobben min!

T: Hva ville skje hvis du mistet jobben?

P: Vel, jeg ville ikke være i stand til å betale alle regningene mine, og på toppen av det ville jeg føle meg som en fullstendig fiasko.

T: Hvis dette skjedde, hva ville konsekvensene bli?

P: Jeg kunne ikke leve med det, jeg ville føle meg som fullstendig bortkastet, og livet mitt uten jobben ville rett og slett ikke gi mening lenger.

Denne typiske terapidialogen gjenspeiler en rekke av katastrofetanker som er overdrevne. Det er fordi de ikke er basert på empiriske eller logiske bevis, men er forvrengt på grunn av pasientens irrasjonelle tankegang.

“Alt vi er er resultatet av det vi har tenkt: det er basert på tankene våre og består av tankene våre.”

– Buddha –

En ond sirkel

Ved å analysere denne samtalen, kan vi se at overdrivelser er avledet fra en bestemt hendelse som det er usannsynlig vil oppstå, og at hvis det hadde skjedd, ville det absolutt ikke være så forferdelig som personen tror. Videre hevder pasienten å ha søvnproblemer. Men i virkeligheten forårsaker han dem selv på grunn av den store viktigheten han legger på absolutt alt i livet sitt.

Dette får ham til å føle seg engstelig og ikke i stand til å sove godt, og på sin side får mangel på søvn ham til å prestere dårligere på jobben. Følgelig blir han enda mer engstelig og produserer derfor mer overdrevne og dramatiske tanker og opplever ytterligere søvnproblemer.

Labyrint

Alt dette blir en spiral uten en utgang og utgjør en emosjonell cocktail som til slutt resulterer i tap eller dårlig ytelse på jobben. Dette vil til slutt ende opp med å bekrefte pasientens frykt.

Kutte spiralen

Du er eieren av dine følelser. Du er ansvarlig for hva du føler. Faktisk bestemmer du hvordan du vil føle deg, ikke på grunn av det som skjer med deg, men på grunn av din egen dialog.

Derfor, når du tenker rasjonelt og realistisk, avslutter du den onde sirkelen med negativ tenkning. Av denne grunn bør du ikke la ditt fantasifulle sinn tenke hva det vil og hvordan det vil.

Faktisk må du trene tankene dine til å tenke i henhold til relevante data, til virkeligheten. Ta tilfellet til pasienten vår. Det er ingen garanti for at han må gjøre alt perfekt. Perfeksjon eksisterer faktisk ikke. Det finnes heller ikke noen bevis på at sjefen hans vil tro at han ikke er profesjonell. Faktisk kan han vise seg å være langt mer forståelsesfull enn pasienten tror.

Videre er det helt urealistisk å tro at ved å miste en jobb, vil han ikke være i stand til å leve, og livet hans vil slutte å ha noen mening. Faktisk, når en dør lukkes, åpnes andre, og det finnes alltid tusenvis av alternativer. Likevel kan han ikke se det i det øyeblikket. Imidlertid, ved å tvinge seg til å omstrukturere tankene sine, vil han deaktivere den endeløse spiralen og begynne å få et reelt perspektiv på problemene sine.

Det kan interessere deg ...
Lær å identifisere automatiske negative tanker
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Lær å identifisere automatiske negative tanker

Hvis noe går gjennom hodet ditt som negative tanker og fortsetter å komme tilbake igjen og igjen, ender det opp med å føles som virkelighet.