Å identifisere irrasjonell overbevisning kan forbedre ditt velvære

21 september, 2020
Irrasjonelle overbevisninger skaper ubehag fordi de stiller krav til en persons verdi og lykke som det er umulig å oppnå. Med dette i bakhodet kan du se hvorfor det er viktig å lære å identifisere dem.

Ofte kan din tolkning av en situasjon føre til at negative følelser dukker opp eller øker dem mer enn nødvendig. Husk dette for å omfavne og jobbe med det som denne artikkelen avdekker. Mer spesifikt vil du lære å identifisere negativ overbevisning som dukker opp i ditt daglige liv. Vi vil også se på hvordan det å identifisere irrasjonell overbevisning kan forbedre ditt velvære.

Har det noen gang vært noe som har gjort deg sint, og du innser at det ikke var en stor greie etter at det har gått litt tid? Kanskje du for eksempel følte deg trist fordi du trodde at partneren din skulle forlate deg, men det skjedde ikke noe. Kanskje du har hatt en krangel med bestevennen din, og du trodde at dere aldri ville snakke sammen igjen, men det skjedde heller ikke.

Som du kan se, så tuller noen ganger irrasjonell overbevisning med hodet ditt og får deg til å føle deg dårlig. Det er imidlertid ingen reell grunn til å støtte dem.

 “Du føler deg hovedsakelig slik du tenker.”

– Albert Ellis –

Hva er irrasjonell overbevisning?

Irrasjonell overbevisning er ideene du har om deg selv, andre og verden som ikke samsvarer med virkeligheten. De manifesterer seg vanligvis i form av “jeg bør” eller “jeg må”. Videre anser du dem som forpliktelser som du må oppfylle.

En kvinne med negative tanker

Irrasjonell overbevisning skaper ubehag fordi de stiller krav til en persons verdi og lykke som er umulig å oppfylle. Med dette i bakhodet kan du se hvorfor det er viktig å lære å identifisere dem. Ved å gjøre det, så vil du kunne endre dem og tilpasse dem til bedre og mer realistiske oppfatninger.

Alle sammen opplever denne typen overbevisning i større eller mindre grad. Det viktige er imidlertid å prøve å balansere dem for å unngå å skape ubehag, eller i det minste redusere dem. Med andre ord, du må lære å bli bevisst om deres tilstedeværelse og mening.

Dermed vil du kunne se på situasjonen din med mer fornuft. Selv om det kan virke komplisert, så er det et steg mot å ta kontroll over velværet din.

Irrasjonell overbevisning: De tolv viktigste

Albert Ellis, en psykolog, nevnte tolv vanlige irrasjonelle overbevisninger. De er følgende:

1. Behov for godkjenning

Det er ideen om at det er absolutt nødvendig å bli elsket og akseptert av dine nære. Det er normalt når du er ung. Etter at du har vokst opp, så må du prøve å gjøre ting på grunn av hvor viktige de er for deg, ikke for alle andre.

2. Skyld og fordømmelse

Det er tendensen til å dømme og fordømme både andre og deg selv. Virkeligheten er nå slik at du ikke kan kontrollere andre menneskers atferd.

På den annen side, når du er den som gjør noe du anser som upassende, så bør du prøve å fikse det eller lære av det. Det å straffe seg selv for det hjelper lite for å forbedre deg.

3. Frustrasjon fører ustoppelig til depresjon

Hvis noe ikke går som du vil, anser du det som en tragedie. Hvis vi nå gjentar det forrige punktet og noe frustrerer deg, må du uansett prøve å oppnå dine mål. Hvis det ikke er mulig, må du godta situasjonen.

“Selv når folk oppfører seg dårlig mot deg, skal du ikke fordømme eller gjengjelde.”

– Albert Ellis –

4. Lidelse er uunngåelig fordi det er forårsaket av ytre hendelser og andre mennesker

Din tolkning av hendelser er det som får negative følelser til å dukke opp. Derfor er det opp til deg å kontrollere lidelsen din.

5. Du bekymrer deg for potensielle trusler og farer

Å konstant forutse at det skal skje noe dårlig kommer til å skape angst. I stedet må du fokusere på nåtiden. Hvis det er noen fare i nær fremtid, så vil du møte dem i rett tid.

6. Det er lettere å unngå enn å konfrontere situasjoner

Som vi har forklart i en annen artikkel, kan det å unngå det være det enkleste alternativet på kort sikt. Dette betyr ikke at ubehaget forsvinner. På lang sikt vil det faktisk bli større.

“De beste årene i livet ditt er de der du bestemmer at problemene dine er dine egne. Du klandrer dem ikke på moren din, økologien eller presidenten. Du innser at du kontrollerer din egen skjebne.”

– Albert Ellis –

En kvinne i skogen som ser bak seg

7. Du må stole på andre som er sterkere enn deg selv

Sosial støtte er nødvendig, men denne irrasjonelle troen genererer overdreven avhengighet av andre. Ideelt sett vil du kunne lære å være mer selvstendig og gjøre ting for deg selv. Dette vil deretter hjelpe deg med å føle deg mer oppfylt.

8. Frykt for nederlag og inkompetanse

Selvfølgelig er du ikke perfekt og selvfølgelig gjør du feil. Hvis du har dette i bakhodet, så kan du føle deg bedre og bli mer bevisst og mer realistisk om evnene dine.

9. Byrden av tidligere traumer i nåtiden

Hvis noe har påvirket deg i fortiden, så vil det skade deg for alltid. Et flott eksempel på dette er brudd i romantiske forhold. Folk sitter igjen med den første smertefulle opplevelsen og nekter å møte nye mennesker. Sannheten er imidlertid at hver opplevelse er forskjellig fra den forrige og det betyr ikke at de vil føre til den samme lidelsen.

10. Du må ha fullstendig kontroll over ting

Å prøve å kontrollere alt som skjer rundt deg vil bare skape enda mer ubehag. Dette er fordi det er umulig å gjøre det. Det er viktig å godta dette faktum for å glede seg over livet og unngå frustrasjon fra å ta over.

11. Du kan oppnå lykke uten å anstrenge deg, ved gammel vane eller uten å gjøre noe

Tvert imot! Når noe virkelig motiverer deg og krever at du aktivt engasjerer deg i det, så gir det større glede enn det som blir gitt til deg.

12. Du har ikke kontroll over dine egne følelser og det er noen følelser som du ikke kan unngå

Hvis dette var sant, hvorfor leser du da denne artikkelen?

I noen av disse irrasjonelle overbevisningene kan du se en refleksjon av deg selv. På den annen side gjør du ikke det i andre. Sannheten er imidlertid at vi alle har dem i større eller mindre grad. Ikke pin deg selv for det, det er normalt! Å vite om dem er det første trinnet for å endre dem og føle seg bedre litt etter litt.