Følelsesmessige opp- og nedturer er svært vanlige under isoleringstiden

21 mai, 2020
Følelsesmessige opp- og nedturer under hjemmeisoleringen er helt normale. Vi må forstå at det under de nåværende omstendighetene er umulig å føle seg OK 24 timer i døgnet, 7 dager i uken.

Følelsesmessige opp- og nedturer under hjemmeisoleringen er vanlige og tilbakevendende. Mange opplever humørendringer gjennom dagen. De går fra å være motiverte til å føle seg desperate. De går fra å føle seg rolige til å oppleve en form for kvalme som bringer med seg alle slags negative tanker.

Dette er helt normalt. Du bør imidlertid ikke gi næring til all denne negativiteten ved å begynne å spørre deg selv om du lider av en slags lidelse, som for eksempel bipolar lidelseDenne psykologiske tilstanden går langt utover disse følelsesmessige endringene.

Det som skjer med så og si alle av oss akkurat nå, er at vi har blitt utsatt for en helt ukjent situasjon. Dette er et uforutsett scenario der både hjernen, kroppen og følelsene våre reagerer samtidig. Dermed kan vi naturlig nok forvente noen av disse følelsesmessige reaksjonene.

Selv om dette kan overraske deg, er ikke alt dette nytt for noen av oss. Spør en astronaut så vil de fortelle deg hva isolering er. Det er også innsatte som tilbringer flere måneder eller år innesperret i fengsel.

Noen barn med immunsykdommer lever også en god del av livet innestengt hjemme. Til slutt, la oss ikke glemme forskere som kan tilbringe måneder innestengt i stasjoner på steder som Antarktis.

Lawrence Palinkas ved University of South California er en ekspert som forsker på spørsmål som denne. Studiene hans om psykososial tilpasning i ekstreme miljøer gir oss relevante data for å forstå hva vi opplever akkurat nå.

Isolering har en stor psykisk innvirkning på mennesker og den begynner å bli spesielt merkbar etter 15 til 20 dager. Dette er når vi lider mest av følelsesmessige opp- og nedturer. Nedenfor vil vi analysere dette.

En trist kvinne

Følelsesmessige opp- og nedturer under hjemmeisoleringen

Det er fort gjort å stå opp om morgenen og begynne å føle seg motløs. Så snart du åpner øynene for en ny dag, kan du oppleve midlertidig desorientering. I noen sekunder vet du ikke hvilken dag det er, og så, pang! Du husker alt … pandemien, den fysiske og sosiale isoleringen, og usikkerheten om når livet ditt vil gå tilbake til normalt.

Når du spiser frokost, utveksler du vanligvis dagens først ord med familie og venner. Du tenker på hva du skal gjøre i dag, noe som gir deg litt tiltrengt energi og motivasjon.

Etter noen timer, og uten noen spesiell grunn, ser det imidlertid ut til at det dukker opp en tåke som gjør alt mørkt og uklart. Motivasjonen din begynner å falme og tristheten gjør alt uklart. Hvorfor skjer dette med deg? Er du i ferd med å utvikle et slags psykisk helseproblem?

La oss dykke litt dypere inn i dette for å finne ut hvorfor disse følelsesmessige opp- og nedturene oppstår under hjemmeisoleringen.

Selv om du har lyst til det, kommer du ikke til å føle deg OK hele tiden

Det har ikke noe å si om du har stimulerende aktiviteter i den daglige rutinen din. Det har ikke noe å si om du er en av de optimistiske menneskene som alltid har oppmuntrende ord til både deg selv og andre.

Alle av oss, uten unntak, kommer til å oppleve noen følelsesmessige opp- og nedturer i løpet av denne tiden. Å prøve å ha det bra og være positiv 24 timer i døgnet, 7 dager i uken er en illusjon. Derfor, selv om dette høres noe nedslående ut, må du ta hånd om de negative følelsene dine en stund. De kommer til å være som ubehagelige og uønskede romkamerater som vil besøke deg fra tid til annen og som du er nødt til å akseptere og forstå.

Ikke prøv å påtvinge deg andre følelser

Når du føler deg motløs eller frustrert, bør du ikke unngå disse følelsene. Ikke bli besatt over å bli kvitt dem og prøv å være munter. Den følelsesmessige verdenen vår fungerer ikke på denne måten. De følelsesmessige opp- og nedturene vi går gjennom i løpet av hjemmeisoleringen er også en “rømningsventil” for hjernen, ettersom dette sosiale organet trenger hverdagen det pleide å ha.

Når du oppfatter en endring som er så drastisk som den vi alle opplever akkurat nå, dukker det opp en advarsel i hjernen din. Dette blir om til stress og frykt – følelser regulert av amygdala. Derfor, når disse følelsene dukker opp, er det umulig å bytte dem ut med andre.

Hva bør du da gjøre? Først og fremst må du godta dem, og fremfor alt, si til deg selv: “Det å føle seg slik er normalt, dette er en ny og uventet situasjon. Det eneste jeg må prøve å gjøre er å sørge for at denne negative følelsen ikke tar kontroll. Jeg aksepterer den, jeg forstår den, og jeg lar den gå”.

En mann ligger og lytter til musikk

Se etter “kanaler” for å oppnå mental ro

Alle opplever følelsesmessige opp- og nedturer i løpet av hjemmeisoleringen. Noen er imidlertid mye mer sårbare for disse følelsesmessige prosessene enn andre.

Alle som har opplevd depresjon eller som lider av en annen type psykologisk lidelse eller psykisk helseproblem, vil ha større problemer med å prøve å regulere disse tilstandene. Nettopp på grunn av dette, er det viktig at disse menneskene har tilgang til psykologisk, medisinsk og sosial støtte.

Hvis vi setter disse mer eksepsjonelle situasjonene til sides, er emosjonelle opp- og nedturer i de fleste tilfeller, som vi har påpekt, helt normale, og du er i stand til å håndtere dem.

Trinn å ta for å håndtere følelsesmessige opp- og nedturer

  • Du må forstå at du, i stedet for å klassifisere dem som enten negative eller positive følelser, eller som rette eller gale, bør vite hva du skal gjøre med disse følelsene. Det er klart at du ikke kan føle deg bra og produktiv 100 % av tiden, men du kan holde deg rolig gjennom det hele.
  • En måte å oppnå dette på er å finne kanaler hvor du kan koble til deg selv. Metaforisk sett handler det om å ha føttene på bakken, være fokusert på sinnet og holde hjertet balansert.
  • Dermed er aktiviteter som å snakke med familie eller venner som kan hjelpe deg med å “lufte ut” følelsene dine alltid nyttige. Det samme er det å bruke tiden din på kreative oppgaver som lar deg slappe av, som for eksempel matlaging, maling, håndverk og skriving.

Du bør ikke være altfor opptatt av å være produktiv på dette tidspunktet. Husk at det er på tide å ta vare på deg selv, og til en viss grad være i overlevelsesmodus. For å oppnå dette, må du forstå det brede spekteret av følelser du kan oppleve i løpet av dagen. Hvis du gjør det, vil du være i stand til å overvinne denne vanskelige situasjonen!

  • Palinkas. L Effects of Prolongea Isolation in Extreme Environments on Stress, Coping, and Depression. Journal of applied social psychology Volume 25, Issue 7 April 1995. Pages 557-576 https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1995.tb01599.x