Fire tips for å hjelpe deg med å bli mer tålmodig

I den umiddelbare verden kan tålmodighet gjøre hele forskjellen. De som vet hvordan de skal vente, finner vanligvis ut at de har et bredere utvalg. Videre blir de verdsatt av andre for deres evne til å formidle ro.
Fire tips for å hjelpe deg med å bli mer tålmodig

Siste oppdatering: 26 oktober, 2021

Du har utvilsomt mistet tålmodigheten din på et eller annet tidspunkt. Det skjer med alle. Tross alt er du bare et menneske, og derfor har du visse grenser. Noen mennesker lider imidlertid overdrevent når usikkerheten øker. Med andre ord, de har liten eller ingen tålmodighet. Hvis dette høres ut som deg, kan det være lurt å lære å bli mer tålmodig.

Faktisk er utvikling av evnen til å vente og tåle tvetydighet en av nøklene til velvære. På den annen side opplever de som er utålmodige ofte emosjonelle og fysiske problemer.

I denne artikkelen lærer du noen av nøklene til å bli mer tålmodig og tolerant.

Hvorfor er det viktig å være mer tålmodig?

Oxford Dictionary definerer tålmodighet som “evnen til å være rolig og godta en forsinkelse eller noe irriterende uten å klage”. Imidlertid er det mange situasjoner i hverdagen som kan sette tålmodigheten din på prøve. Ta for eksempel å vente i et trafikkork. I dette scenariet er du omgitt av mange mennesker som, akkurat som deg, bare vil gå videre.

I denne typen situasjoner ville det ikke være uvanlig at du ble utålmodig. Faktisk kan du oppleve stor frustrasjon, sinne, angst eller kvaler. Videre kan du til og med bli fristet til å utføre visse risikable manøvrer for å prøve å kjøpe deg litt tid eller øke følelsen av kontroll over situasjonen. Derfor, som du kan se, hjelper den emosjonelle eksplosjonen av utålmodighet sjelden. Tvert imot kan det forårsake ulykker.

Følgelig er det lett å se viktigheten av å vite hvordan man skal være mer tålmodig, da det er relatert til ro. De som venter tålmodig opplever faktisk mindre stress, angst eller frustrasjon. Dette bidrar igjen til deres velvære.

Kvinne som skriker i bilen

Fire tips for å hjelpe deg med å være mer tålmodig

Utålmodighet er relatert til visse atferder som kan påvirke helsen din. I 2011 publiserte Reach et al en studie der de evaluerte tålmodighetens innflytelse på behandling av diabetespasienter. I sine funn forklarte forfatterne at utålmodighet var positivt forbundet med dårlig behandling.

Av denne grunn er det mulig å si at utålmodighet kan føre til at folk tar risikable beslutninger for helsen sin. La oss gå tilbake til trafikkeksemplet et øyeblikk. I dette scenariet, hvis noen plutselig overskred fartsgrensen fordi de hadde det travelt, kan det forårsake en ulykke.

I tillegg er det å ha tålmodighet og tolerere usikkerhet høflige måter å oppføre seg på. La oss ta en titt på de fire tipsene for å hjelpe deg med å bli mer tålmodig.

1. Godta usikkerhet som en del av livet

Det første skrittet mot å bli en mer tålmodig person innebærer å lære å akseptere usikkerheten som er forbundet med å leve. Faktisk er det svært få ting i verden du kan ha absolutt kontroll over, og å fornekte dette gjør deg frustrert. Å tro at det er mulig å kontrollere variabler som andres oppførsel, været eller andre faktorer er en illusjon.

Til slutt er virkeligheten en helt annen, og hvis du lurer deg selv til å tro at du har kontroll over alt, vil du bare føle deg dårlig. I stedet må du forstå at livet er uforutsigbart. Ved å ta i bruk denne holdningen kan du bedre tilpasse deg uforutsette situasjoner.

2. Lær å dra fordel av å vente

En annen anbefaling for å forbedre tålmodigheten er å vite hvordan du kan dra nytte av ventetiden din. Tenk deg at du er på legens venterom. Hva ville du gjort med tiden din i denne situasjonen?

Vel, du kan dra nytte av det og sende den e-posten du har utsatt, planlegge renoveringen av huset du skal utføre om kort tid, eller lese et av bladene som vanligvis er tilgjengelige.

Med andre ord kan du utføre handlinger som fjerner deg fra følelsen av at du kaster bort tiden din.

3. Praktiser mindfulness

Mindfulness er en teknikk avledet fra meditasjon som på en eller annen måte tar sikte på å koble deg til nåtiden, med det som skjer her og nå. Husk at utålmodighet er forbundet med angst for en usikker fremtid.

Følgelig kan økt konsentrasjon i øyeblikket være nyttig for å redusere stresset. Du kan fordype deg i denne verden på egen hånd, eller du kan søke hjelp fra en profesjonell.

Mann som gjør oppmerksomhet

4. Puste- og avslapningsøvelser

Stresset ved å vente kan ofte oversette til fysiologisk spenning. Derfor er det en god idé å øve muskelavslapping og pusteteknikker i de øyeblikkene hvor tålmodigheten din blir satt på prøve. Når du gjør det, slutter hjernen din å knytte ventetid til angst, og du blir roligere.

Til slutt er det nødvendig å forstå hvordan du skal være mer tålmodig hvis du vil leve fullt og rolig. Det du må huske er at det viktigste når du lærer noe nytt, er utholdenhet. Derfor, hvis du introduserer denne oppførselen daglig, vil det over tid bli en vane, og du vil oppdage at tålmodigheten din har blitt bedre.

Det kan interessere deg ...
Seks følelsesmessige konsekvenser av stress i dagliglivet
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Seks følelsesmessige konsekvenser av stress i dagliglivet

Følelsesmessige konsekvenser av stress er ubestridelige. De kan ha en ekstremt negativ innvirkning på livet ditt. Her er seks av dem.



  • Reach, G., Michault, A., Bihan, H., Paulino, C., Cohen, R., & Le Clésiau, H. (2011). Patients’ impatience is an independent determinant of poor diabetes control. Diabetes & metabolism, 37(6), 497-504.
  • Jex, S. M., Adams, G. A., Elacqua, T. C., & Bachrach, D. G. (2002). Type A as a moderator of stressors and job complexity: A comparison of achievement strivings and impatience‐irritability. Journal of Applied Social Psychology, 32(5), 977-996.