Fem dårlige vaner som kan ødelegge dagen din

Det er mange subtile og ubevisste måter du ofte ødelegger dagen din på. I denne artikkelen utforsker vi fem av de vanligste.
Fem dårlige vaner som kan ødelegge dagen din

Siste oppdatering: 01 oktober, 2021

Livet ditt består av dager. Derfor er det en god idé å få mest mulig ut av dem og prøve å finne et øyeblikk av nytelse i hver enkelt. Ikke la dårlige vaner ødelegge dem.

Vaner er ikke bare atferd knyttet til det du gjør, de refererer også til din kognitive oppførsel. De mentale rutene du aktiverer og følger om og om igjen, dag etter dag. Faktisk er det like viktig å oppdage dine atferdsrutiner som begrenser dagen din, som det er å være klar over dine kognitive vaner som også betinger den.

Vi har alle en rekke giftige vaner og rutiner. Ved å kontrollere visse stimuli og endre måten du organiserer oppgavene på, kan du minimere dem. I denne artikkelen skal vi identifisere fem av de vanligste vanene som har en tendens til å ødelegge dagen din og fortelle deg hvordan du kan endre dem.

Prokrastinering

Selvfølgelig er det greit å stå opp tidlig hver dag for å komme på jobb i tide eller fortsette med studierutinen. Men hvis du tror at du kan gå en god start på dagen ved å stille vekkerklokken og stå opp tidlig, kan du ta feil.

Faktisk er uttrykket “Jeg vil gjøre det når jeg står opp om morgenen” den viktigste årsaken til morgenstress, trafikkork i rushtiden, og distraksjon når det gjelder å komme i gang med hva du trenger å gjøre. Med en gang om morgenen kan være en vanskelig tid, ettersom refleksene dine kan være litt trege og du kan ha en tendens til å mangle en viss oppfinnsomhet. Derfor kan du prøve å gjøre en endring.

Faktisk er den beste måten å organisere det som skjer om morgenen, å forberede deg kvelden før. Selvfølgelig vet vi at du sannsynligvis er utslitt ved slutten av dagen. Likevel, hvis du klarer å gjøre noen få ting som ikke krever for mye innsats, sparer du både tid og sjelefred om morgenen.

Klokken begravet i sanden

For eksempel, finne ut hva du må ta med deg på jobb og organisere vesken eller kofferten. Hvis du trenger å lage middag, kan du benytte anledningen til å lage lunsj til neste dag mens du først er på kjøkkenet. Ta en avslappende dusj og gjør klærne dine til neste dag klare, og la dem ligge der du kan se dem. På denne måten, når du våkner, vil hjernen din behandle følelser av ro og samlethet, og du vil ubevisst føle deg mindre stresset og distrahert.

Å hele tiden tenke på hva du må gjøre

Det er ingen verre måte å gjøre noe på enn å miste fokus. Hvis du unnskylder konsentrasjonstapet og tenker du er berettiget til å ikke være oppmerksom på det bestemte tidspunktet, vil du få oppgaven til å gå galt og muligens måtte gjøre den igjen. Dette tar tid du kunne ha brukt til andre ting. Vær derfor ærlig med deg selv og selvreguler følelsene dine. Ikke la dem fange deg.

Bruk din vilje og mentale styrke til å øke konsentrasjonen. Du sparer mye tid og ro i sjelen.

Du trenger ikke å ta tak i de mest distraherende tankene umiddelbart. La dem ligge, og planlegg en bestemt tid på dagen eller uken når du ikke gjør noe for å gjennomgå eller fikse dem hvis de krever det.

Å omgi deg med distraherende stimuli

Å fjerne deg selv fra distraherende stimuli betyr ikke at du kaster mobiltelefonen ut av vinduet eller slår av datamaskinen. Du bør imidlertid prøve å kontrollere stimuli slik at de ikke forstyrrer din daglige rutine.

Hvis du jobber på en datamaskin og åpner en nyhetsside eller kobler deg til sosiale medier, er ikke tiden du kaster bort på det bare begrenset til tiden du ser på skjermen. Det er også det kognitive sporet det etterlater i tankene dine. Faktisk vil du vanligvis bruke minst noen minutter på å tenke på det du nettopp så. Derfor, hvis du jobber på en datamaskin, må du bare åpne appen som er direkte relatert til det du må gjøre.

Mann på en mobil, en perlevane som kan ødelegge dagen din.

Hvis du tror du ikke har viljestyrke til å gjøre dette, finnes det programmer som kan deaktivere bestemte sider i noen timer.

Hvis du trenger å ta private samtaler, ring dem raskt og hold deg til poenget. Tross alt er det én ting å ringe partneren din og sjekke med dem om kjøp av flybillett for en kommende ferie. Det er imidlertid helt en annen å begynne å diskutere hvordan været blir og hvilke utflukter dere skal ta når dere er der.

Å ikke sette av et øyeblikk på dagen for å hvile og koble fra

Hvis du bruker lunsjpausen til å sende e-post, snakke med sjefen din eller sjekke jobbtilbud, lar du ikke tankene dine koble fra et eneste sekund. Faktisk kan du like godt kalle det “en stressforlengende pause”.

Lunsjen din skal være en hyggelig opplevelse. Videre, hvis du bruker fritiden til litt hvile eller til og med en rask lur, ikke tenk et øyeblikk at det er bortkastet tid. Faktisk gir det deg mer tid. Fordi en god pause, når du kobler deg fra verden, gir deg trygghet og forbedrer også arbeidsproduktiviteten.

Å ikke selv-forsterke

Hjerte som gir en bukett blomster til en hjerne

Å kaste bort tid er ikke praktisk. Det er heller ikke å straffe deg selv kontinuerlig for å tro at du kan bruke den bedre.

Men hvis du gjør alt det ovennevnte, vil dagene dine bli litt mer produktive og tilfredsstillende. Faktisk vil disse handlingene tjene som selvmotivasjon og gi deg drivkraften til å fortsette å forbedre deg. Videre vil du ikke fordømme og sabotere deg selv psykisk fordi du tror du ikke har nådd ditt maksimale ytelsesnivå.

Å la deg rive med av latskap er like negativt som å kontinuerlig dømme deg selv for å tro at du ikke gjør det bra nok.

Dårlige vaner inkorporerer seg sakte i din daglige rutine til de til slutt blir automatiske. En måte å forhindre at dette skjer på er å fordømme all den tiden du har kastet bort tidligere og gjøre det du må gjøre på en roligere og mer dyktig måte.

Det kan interessere deg ...

10 energistjelende vaner
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
10 energistjelende vaner

Det er fort gjort å klenge seg fast i energistjelende vaner eller holdninger som til syvende og sist skader velværet ditt.