Fem avhengigheter som går ubemerket hen

Noen avhengigheter går ubemerket hen fordi de involverer nødvendige eller positive elementer i livet. De kan imidlertid forårsake betydelig skade.
Fem avhengigheter som går ubemerket hen

Siste oppdatering: 20 april, 2022

Det er en god mulighet for at du ikke vil identifisere deg selv som en avhengig. Tross alt har du en tendens til å tro at avhengighet refererer til avhengig forbruk av visse stoffer. Derfor løsriver du deg fra denne definisjonen. Et avhengighetsmønster kan imidlertid reproduseres med mange ulike elementer, og det er flere avhengigheter som ofte går ubemerket hen.

Normalt skjer dette fordi de involverer normalisert atferd på et sosialt nivå. Det betyr ikke at disse avhengighetene ikke skader deg (det gjør de), men at du ikke klarer å identifisere dem fordi de ikke spesielt får deg til å skille deg ut fra mengden. Faktisk opptrer en stor del av miljøet ditt på samme måte, så det er vanskelig for deg å innse at noe er galt.

Til tross for at du ikke er klar over det, er det mulig at noen av disse avhengighetene begrenser deg for øyeblikket. I dag skal vi fokusere på dem og hjelpe deg med å endre deg.

Hva er avhengighet?

Før vi avslører noen av dem, er det viktig å definere hva en avhengighet er. Avhengighet oppstår når det er avhengighet (enten psykisk, fysisk eller begge deler) med hensyn til et spesifikt element. I denne situasjonen søker hjernen patologisk å oppnå en belønning eller lindring fra lidelse ved å ty til en bestemt substans, person, gjenstand eller situasjon.

Det produseres en rekke fenomener som utgjør det vanedannende bildet:

  • Sug etter og manglende evne til å opprettholde avholdenhet. Det oppleves et sterkt behov for å bruke stoffet eller utføre atferden. Hvis denne trangen ikke tilfredsstilles, lider individet intenst, enten fysisk eller mentalt. Derfor er det umulig for dem å opprettholde avholdenhet
  • Avhengighet. Personlig velvære er avhengig av det vanedannende elementet. Det er den viktigste kilden til tilfredshet og den primære fluktveien fra ethvert ubehag.
  • Toleranse. På en eller annen måte har kroppen blitt vant til stoffet. Av denne grunn krever individet en større tilstedeværelse av elementet for å oppnå de ønskede effektene.
  • Mangel på kontroll. Det er veldig vanskelig for dem å kontrollere atferden sin og bevege seg bort fra det de er avhengige av.
  • Forverring og ubehag. Avhengighet påvirker deres personlige velvære og påvirker ulike områder av livet deres negativt. Imidlertid har de en tendens til å nekte å erkjenne denne skaden, og de minimerer problemet slik at deres avhengighet fortsetter.
kvinne som spiser om natten
Overdrevent inntak av sukker kan blant annet føre til sykdommer som diabetes eller fedme.

Avhengigheter som går ubemerket hen

Som du kan se, trenger ikke avhengighet nødvendigvis å være relatert til et stoff. Det er måten du forholder deg til objekter, mennesker eller situasjoner på. Av denne grunn kan du bli avhengig av hverdagslige elementer, den typen ting du ikke kunne forestille deg noen gang kunne by på et problem.

Her er noen av avhengighetene du kanskje opplever som du ikke engang har lagt merke til.

1. Mel og sukker

Som menneske ble du født med en medfødt preferanse for søte smaker. Dette er lett å verifisere når du tilbyr en bit frukt til en baby. Men etter hvert som du ble eldre ble du utsatt for en mengde ultrabearbeidede produkter fulle av tilsatt sukker, og den naturlige sødmen sluttet å tilfredsstille deg.

Hvitt mel og skjulte sukkerarter i de aller fleste produktene du inntar har et stort avhengighetsskapende potensial. Dette betyr at du føler at du trenger dem hvis du går uten dem en stund og at du trenger større mengder hver gang for å tilfredsstille suget ditt.

Det er fordi disse “matvarene” i betydelig grad aktiverer hjernens nytelseskrets. Derfor belønner inntak av dem deg med en behagelig frigjøring av dopamin som får deg til å føle deg bra, og fjerner alt følelsesmessig ubehag du måtte føle. Følgelig er et stort antall mennesker avhengige av sukker uten å være klar over det.

2. Internett og sosiale medier

Dette er en av de mest utbredte avhengighetene i dag. Faktisk synes mange av oss det er vanskelig å forlate huset uten mobiltelefonen eller å gå i mer enn noen få timer uten å sjekke sosiale medier.

Det er den yngre generasjonen som har størst risiko for å lide av tilstander som FOMO-syndrom eller nomofobi, men de kan oppstå i alle aldre. Faktisk kan andre områder av livet som arbeidsprestasjoner eller sosiale relasjoner bli påvirket av en avhengighet av internett og teknologi. Det er imidlertid vanskelig å endre vaner.

Hvis du tar med deg telefonen på toalettet, føler deg engstelig for å gå tom for batteri, eller er offline i noen timer og du kan ikke stoppe deg selv fra å sjekke nettverkene dine, selv når du er sammen med venner eller familie, kan du har utviklet en grad av avhengighet.

3. Romantiske forhold

Avhengighet av kjærlighet er en av de vanligste, men oversett avhengighetene. Det er relatert til emosjonell avhengighet. Det betyr det presserende behovet for å ha en partner og det høye ubehaget forårsaket av å miste dem eller til og med tenke på det.

Hvis du lider av denne typen avhengighet, kan du oppleve at du opprettholder et spesielt skadelig forhold. Eller du kan koble deg til helt uegnede mennesker på grunn av din avhengighet av å bli forelsket og være en del av et par.

4. Pornografi

I dag er pornografi mer tilgjengelig enn noen gang før. Dessuten har forbruket blitt normalisert. Men i noen tilfeller genererer det avhengighet og ender opp med å forårsake ubehag, påvirke en persons liv og skade deres forhold.

På grunn av overdreven frigjøring av dopamin produsert ved å se på pornografi, slutter den faktiske seksuelle handlingen å være stimulerende. Derfor blir det nødvendig å konsumere pornografisk innhold i større grad. I tillegg brukes pornografi for å unngå emosjonelt ubehag og oppnå en kortsiktig belønning som ender opp med å generere avhengighet.

mann med datamaskin
Pornoavhengighet kan føre til fysiske og psykiske problemer.

5. Trening

Selv om avhengigheter har en tendens til å være knyttet til usunne stoffer eller vaner, kan selv de som er fordelaktige når de konsumeres i en rimelig mengde ende opp med å bli skadelige.

Når behovet for å trene blir en besettelse eller et emosjonelt utløp, når det opptar en overdreven del av tiden din eller forstyrrer dine sosiale relasjoner og andre vitale områder, står du overfor et problem.

Dette er en atferdsavhengighet der du prioriterer trening fremfor alt annet, noe som fører til at du mister kontrollen og føler behovet for å møte stadig mer krevende mål for å føle deg i balanse. Dette er imidlertid en av de avhengighetene som har en tendens til å gå ubemerket hen til den er på et ganske høyt nivå. Det er fordi trening er forbundet med disiplin og en sunn livsstil.

Avhengigheter som går ubemerket hen kan være mangfoldige

Som du kan se, kan et vanedannende mønster genereres rundt flere objekter. Når det gjelder rusmidler eller atferd som er skadelig i seg selv, er det lettere å identifisere hva som skjer, men når det er nødvendig (som mat), sunne (som trening) eller hverdagslige elementer som et forhold er involvert, blir denne erkjennelsen komplisert..

Nøkkelen er å analysere effekten som forholdet til personen, situasjonen eller produktet genererer. Avhengighet er alltid begrensende, forårsaker ubehag for individet og deres omgivelser, og forstyrrer forpliktelser eller egeninteresser. Derfor, når livet begynner å dreie seg om elementet som avhengigheten har utviklet seg rundt, er det da hjelp bør søkes.

Det kan interessere deg ...
Hva er atferdsmessige avhengigheter?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hva er atferdsmessige avhengigheter?

Selv om man ikke er avhengige av stoffer, kan atferdsmessige avhengigheter være ekstremt farlige og skadelige.I dag snakker vi om de vanligste type...



  • Cervigón, V., Castro, J., Gil-Juliá, B., Giménez, C., & Ballester, R. (2019). Adicción a la pornografía: interferencia atencional y gravedad del consumo. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology.4(1), 225-234.
  • Navarro-Mancilla, Á. A., & Rueda-Jaimes, G. E. (2007). Adicción a Internet: revisión crítica de la literatura. Revista colombiana de Psiquiatría36(4), 691-700.
  • Rada, P., Avena, N. M., & Hoebel, B. G. (2005). “Adicción” al azúcar: ¿mito o realidad?. Revisión. Revista Venezolana de Endocrinología y Metabolismo3(2), 2-12.