Eksistensielle kriser: Utover lidelse

september 16, 2019
Eksistensielle kriser er muligheter til å koble til ditt indre selv og forvandle deg slik at du kan finne din sanne vei i livet.

Det er tider i livet når du føler deg utmattet og du legger merke til at du stiller deg selv de «store» spørsmålene. Hvorfor er jeg her? Hva er hensikten min i livet? Gjør jeg det rette? Hva skjer når jeg dør? Alle har hatt denne typen eksistensielle kriser på et eller annet punkt i livet, selv om de spesifikke spørsmålene de stiller seg selv kan variere.

Eksistensielle kriser dukker opp både hos rike og fattige mennesker, og de kan dukke opp når som helst. De ser ikke ut til å være relatert til materiell rikdom.

De har en tendens til å dukke opp når du føler at ting er ute av kontroll. Det er som at alt du følte deg sikker på, plutselig er ustabilt. Som alle kriser, bringer en eksistensiell krise med seg lidelse. Du kan imidlertid finne mening i krisen for å gå utover smerten og lidelsen du føler. La oss dykke litt dypere inn i dette.

«Når vi ikke lenger er i stand til å endre en situasjon – utfordres vi til å endre oss selv.»

-Viktor E. Frankl-

Trist kvinne

Hva er en eksistensiell krise?

En eksistensiell krise viser til de øyeblikkene der du stiller spørsmål ved din egen eksistens. De har en tendens til å dukke opp uventet og påvirker måten du ser livet på. I disse øyeblikkene stiller du spørsmål som kan få grunnmuren til selv din sterkeste overbevisning til å skjelve.

Eksistensielle kriser kommer ofte med en rekke tanker og følelser. De påvirker med andre ord det kognitive og følelsesmessige planet vårt på en intens måte. Å håndtere så mange nye sensasjoner og oppfatninger kan være utmattende, noe som er grunnen til at så mange anser dem som negative.

Videre er eksistensielle kriser ofte relatert til identitetskriser. Når du begynner å tvile på hvem du er, begynner du også å tvile på alt og alle i livet ditt.

Hvordan oppdager man eksistensielle kriser?

Hovedkjennetegnet på en eksistensiell krise er en følelse av tomhet. Dette er kanskje ikke eksklusivt for akkurat denne opplevelsen, men det er vanlig. Noen andre symptomer kan hjelpe deg med å finne ut om du går gjennom en eksistensiell krise eller ikke:

  • Mangel på mening. Livet ditt har ingen retning. Det personlige livet ditt og verden mangler enhver form for betydning.
  • Følelse av usikkerhet. Du føler deg usikker og du stiller spørsmål ved liv og død, godt og ondt, osv.
  • Følelsesmessig ustabilitet. Urolige tanker og følelser skyller over deg.
  • Du klarer ikke å takle følelsene dine. Du vet ikke hva du skal gjøre, hvem du er eller hvilket formål noe tjener, så det er vanskelig å godta ansvaret ditt og å ta beslutninger.
  • Utilfredshet.
  • Søvnløshet.

Symptomene varierer naturligvis fra person til person. Tross alt er hvert menneske unikt og har unike opplevelser. Videre, er det viktig å påpeke at eksistensielle kriser kan dukke opp sammen med andre psykiske lidelser som depresjon. Det betyr imidlertid ikke at det å ha en eksistensiell krise nødvendigvis vil føre til depresjon.

Å bruke eksistensielle kriser til din fordel

Selv om en eksistensiell krise absolutt kan være utmattende, kan du bruke den til din fordel. Det handler om å se ting fra et annet perspektiv. Du er nødt til å verdsette potensialet ditt og bruke det til å gjøre ting bedre.

Den østerrikske nevrologen og psykiateren Viktor Frankl la vekt på denne måten å se eksistensielle kriser på. Han mente at mennesker har muligheten til å heve seg over vanskelige situasjoner og overvinne motgang. For å gjøre det, må du først finne mening i situasjonen du går gjennom og i eksistensen generelt.

Faktisk opprettet Frankl logoterapi, en type psykoterapi som argumenterer for at drivkraften til mennesker er å søke etter mening. Han så også på hver person som unik og makeløs, noe som betyr at hver enkelt prosess også vil være unik.

Kvinne som har overvunnet eksistensielle kriser går i skogen

Victor Franks logoterapi

Denne typen terapi hjelper deg med å finne ut hva som er din hensikt i livet, og følgelig hjelper den deg med finne mening. Det som er viktig er at du beveger deg utover lidelse og ser din eksistensielle krise som en mulighet til å utforske hvem du er og til å bevege deg fremover.

Logoterapi har eksistert i lang tid og fortsetter å være effektivt. Et eksempel på logoterapi innen moderne psykologi og psykoterapi er denne studien om iranske studenter og depresjon.

Logoterapi kan også hjelpe deg med å slutte å se deg selv som et offer for dette angrepet av følelser. I stedet kan du gripe muligheten til å forbedre resiliensen, den psykologiske motstandskraften, din. Med andre ord, din evne til å overvinne ugunstige situasjoner.

Det handler om perspektivet ditt

Hvis du endrer perspektivet ditt, vil du kunne se konsepter, ideer og ressurser som du kanskje har gått glipp av tidligere. I tillegg, hvis du godtar at kriser faktisk er en del av livet, kan kvalene dine erstattes av ro.

Det er nesten umulig å komme seg gjennom en eksistensiell krise uten å få noen arr. Så i stedet for å kaste bort innsatsen din, kan du prøve å godta den, utforske den, og finne ut hvorfor den dukket opp og hvor den kan ta deg med.

Eksistensielle kriser er en del av livet. Å lære å håndtere dem er en personlig prosess, men det å se på dem som læringsmuligheter er en sunn strategi for alle og enhver. Det viktigste er å transcendere lidelse og tvil du føler, slik at du kommer deg ut av krisen sterkere enn noen gang.

  • Gengler, J. (2009). Análisis existencial y logoterapia: bases teóricas para la práctica clínica. Psiquiatría y salud mental, 26(3-4), 200-2009.
  • Frankl, V. (2015). El hombre en busca de sentido. Herder Editorial.