Å overvinne søvnløshet med kognitiv atferdsterapi

· mai 29, 2019
Å overvinne søvnløshet kan være en vanskelig oppgave. I denne artikkelen forklarer vi hvordan kognitiv atferdsterapi kan hjelpe.

Kanskje du føler at du har prøvd alt for å overvinne søvnløshet, men ingenting fungerer. Mild søvnløshet kan være frustrerende og mer alvorlige tilfeller kan være svekkende. Hvis du leter etter løsninger, kan psykologisk behandling være langt mer effektivt enn populære medisiner mot søvnløshet. Les videre for å lære mer om hvordan kognitiv atferdsterapi fungerer i dette tilfellet.

Søvnløshet er et vanlig problem som ofte blir feilbehandlet. Statistisk sett lider ca. 6% av den voksne befolkningen av søvnløshet som definert av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). I tillegg sier 12% av personer med søvnløshet at det forstyrrer deres daglige aktiviteter.

Hva er definisjonen av søvnløshet?

Søvnløshet er en søvnforstyrrelse. En person med søvnløshet har vanskelig for å sovne eller de våkner veldig tidlig om morgenen. Denne lidelsen kan gjøre det vanskelig å fungere normalt og har betydelige negative helseeffekter.

I tillegg har søvnløshet en tendens til å forutse utviklingen av en rekke psykologiske og medisinske forhold. Derfor er det så viktig å få riktig behandling hvis du har søvnløshet. DSM-5 sier at helsepersonell skal diagnostisere søvnløshet i tilfeller der en person har problemer med å sovne eller sove.

For å bli diagnostisert med søvnløshet, må problemene dine forstyrre dine aktiviteter på dagtid. Dessuten bør det ikke være en annen medisinsk eller psykisk tilstand som bedre kan forklare problemet. For å diagnostisere søvnløshet må det derfor ta en pasient mer enn 30 minutter å sovne eller de våkner etter at de i utgangspunktet sovner. Hvis det skjer minst tre netter i uken i minst seks måneder, har personen søvnløshet.

Overvinne søvnløshet med kognitiv atferdsterapi.

Å overvinne søvnløshet med kognitiv atferdsterapi (CBT)

Flere studier identifiserer kognitiv atferdsterapi (CBT) som en effektiv behandling for søvnløshet. Resultatene av denne terapien kan være langvarig hvis det er en riktig oppfølging.

Legene foreskriver forskjellige typer reseptbelagte medisiner og andre typer medisiner for søvnløshet. Disse inkluderer benzodiazepiner, ikke-benzodiazepinhypnotika, antidepressiva og antihistaminer fra apoteket som difenhydramin og doxylamin.

Likevel er det tegn på at pasienter reagerer bedre på ikke-farmakologiske behandlinger for søvnløshet. Disse behandlingene har også en mer langvarig effekt. Kognitiv atferdsterapi har vist seg å være en effektiv og lovende behandling.

Kognitiv atferdsterapi mot søvnløshet er en psykologisk intervensjon laget for å hjelpe pasientene til å endre oppførsel, tanker og overbevisninger, som bidrar til å opprettholde kroniske søvnproblemer.

Denne terapien er unik fordi den fokuserer på søvn. Den er relativt kort sammenlignet med andre typer psykoterapi, og pasienten spiller en svært aktiv rolle i behandlingen. Det grunnleggende målet med kognitiv atferdsterapi for søvnløshet er å hjelpe pasienten til å sove og fungere bedre i løpet av dagen.

For å oppnå disse målene, gir terapeuten pasienten direkte veiledning. Likevel er pasienten ansvarlig for å følge terapeutens anbefalinger hjemme.

Hvordan behandler psykologer søvnløshet med kognitiv atferdsterapi?

Kognitiv atferdsterapi fokuserer på atferdsmessige og kognitive prosesser som forårsaker søvnløshet. Målet er å tilbakestille disse prosessene. Behandlingen har også en tidsbegrensning. Vanligvis vil en søvnløshet-pasient møte sin psykolog i seks til åtte økter som varer i 50 minutter.

Under den første økten forklarer terapeuten behandlingen til pasienten og snakker også om vitenskapen om søvn og cirkadiske rytmer. Pasienten kommuniserer også sine mål til terapeuten. De neste tre øktene er dedikert til å behandle pasientens søvnproblemer, oppmerksomheten de gir til sine symptomer, sikkerhetsadferd og energi på dagtid.

En mann med sin psykolog.

Den femte, sjette og syvende økten tar opp ting som avslapning, søvnhygiene, dag- og nattrutiner, osv. Til slutt fokuserer den åttende økten på å hindre tilbakefall.

Når du starter kognitiv atferdsterapi for søvnløshet med en ny terapeut, vil de evaluere deg først. De vil se på din medisinske historie, så vel som historien din med søvnløshet og alvorlighetsgraden. Denne første sesjonen inneholder flere komponenter som er kritiske for behandlingen. Så vil psykologen gi deg en oppsummering og utforming av behandlingen. De vil også snakke om ditt spesielle tilfelle og forklare de grunnleggende søvnmønstrene og prosessene.

Det siste du gjør sammen med terapeuten din i den første økten er å identifisere adferdsmessige og kognitive prosesser som du må behandle for å overvinne søvnløshet. Når du er ferdig med behandlingen, går du over alle teknikker og verktøy du har lært for å overvinne søvnløshet og forhindre tilbakefall.

Hood, H. K., Rogojanski, J., & Moss, T. G. (2014). Cognitive-Behavioral Therapy for Chronic Insomnia. Current Treatment Options in Neurology. http://doi.org/10.1007/s11940-014-0321-6

Leggett, M. K. (2014). Cognitive-behavioral therapy for insomnia. In Advances in the Management of Primary and Secondary Insomnia. http://doi.org/10.2217/9781780844800.FMEB2013.13.162