Medisinering eller terapi? Hva er best?

april 15, 2018

Når vi går til en lege for en slags psykisk lidelse eller et følelsesmessig problem, hva skal så skje? Faktum er at du sannsynligvis kommer til å bli foreskrevet medisinering eller blir henvist en psykiater. Men ikke alltid til en psykolog, selv om du ber om henvisning til en psykolog. Det fremmer spørsmålet: medisinering eller terapi? Er piller er mer effektive enn psykologisk terapi?

Vi tar den enkle veien for å få alle våre problemer til å forsvinne. Men de forsvinner ikke. De er fortsatt der når du slutter å ta medisinen. Eller vil du ta den for resten av livet ditt? Så, hva er løsningen?

Les videre og finn ut hvorfor behandling med en kognitiv atferdspsykolog er bedre, eller i det minste den beste behandlingen for den behandlingsplanen som kan begynne med medisinering.

«Psykologi er, i motsetning til kjemi, i motsetning til algebra, i motsetning til litteratur, en manual for ditt eget sinn. Det er en veiledning til livet.»

– Daniel Goldstein –

Medisinering eller terapi: Problemet med psykotrope legemidler

Hensikten med denne artikkelen er ikke å forsøke å sette en stopper for psykotrope medisiner for alltid. Virkeligheten er at det faktisk er tider når de er nødvendige og det er bra for oss å ta dem. Poenget er at de er over-foreskrevet.

Helsepersonell er klar over bivirkningene av denne typen medisiner, både på kort og lang sikt. Men det er ikke det eneste problemet. Deres effektivitet er tvilsom i behandlingen av visse psykiske lidelser, og de er bare foreskrevet fordi de er den mest økonomiske løsningen på kort sikt for et mettet helsesystem på randen av kollaps på grunn av mangel på fagpersoner og ressurser.

medisinering eller terapi

Ved avhengighet er den langsiktige økonomiske kostnaden svært høy fordi det gir mange symptomer, men samtidig, ved å ikke ta tak i de bakenforliggende årsakene, blir mange lidelser kroniske. Som vi kan se, gir de få fordeler og mange ulemper … Så hvorfor brukes de så mye? På den ene siden er det de økonomiske interessene til farmasøytisk industri. På den andre siden er det pasientene selv som vil at ubehaget deres skal forsvinne ved å ta en pille, slik at det ikke krever innsats fra deres side.

Medisinering eller terapi: Hvorfor er kognitiv atferdspsykologi-terapi bedre?

Men hvis dette vil løse problemet raskt og «smertefritt», hvorfor er det så ille? Fordi det faktisk ikke løser problemet. La meg forklare. Ja, psykotrope medisiner kan bidra til å redusere angst eller forbedre humøret mens du tar dem. Men hva så?

Hva vil skje når du slutter å ta pillen? Det følelsesmessige ubehaget dukker opp igjen. Hvorfor? Fordi du ikke har lært strategier for å håndtere det. En ting vi vet er at det i livet vil være situasjoner der det er normalt å føle seg dårlig. Men hvis vi ikke lærer å kontrollere våre negative følelser, kan de gå fra midlertidig til veldig langvarig.

«De beste årene av livet ditt skjer når du bestemmer deg for å ta ansvar for dine problemer. Du klandrer ikke din mor, miljøet eller regjeringen. Du skjønner at du kontrollerer din egen skjebne.»

– Albert Ellis –

Det er her problemet ligger. Medisin kan lindre depresjon eller angst, men det er psykologisk kvalitetsterapi som vil gi deg verktøy for å kontrollere negative følelser selv. Verktøy som du kan fortsette å bruke når behandlingen slutter.

Medisinering eller terapi: Hva gir terapi deg som medisiner ikke gir?

Bortsett fra å gi deg følelsesmessige styringsstrategier som vil tjene deg hele livet, har terapi ingen helseskader eller bivirkninger av psykotrope medisiner. I tillegg er det økonomisk sett et billigere alternativ. Men det har enda flere fordeler enn det.

For eksempel pleier pasienter å følge psykologisk behandling bedre enn en medisineringsplan. Bedringsgraden er høyere og risikoen for tilbakefall er betydelig lavere. Dette igjen gjør at forstyrrelsene ikke blir kroniske.

«Selvkunnskap og personlig utvikling er vanskelig for de fleste. Det krever vanligvis mye mot og utholdenhet.»

– Abraham Maslow –

La oss nå tenke på en ting: hva verdsetter vi mer, noe som er enkelt eller noe som krever innsats fra vår side? Det sistnevnte, ikke sant? Når vi ser at vårt arbeid lønner seg, føler vi oss bedre. Følelser som glede dukker opp og vi føler oss oppfylte. Så, psykologisk terapi lærer deg ikke bare å håndtere dine negative følelser, men øker også selvtilliten og humøret.

Således er kognitiv atferdsterapi anbefalt som den foretrukne behandlingen for de fleste psykiske lidelser. Medisinering er nødvendig i alvorlige tilfeller, men nesten alltid ledsaget av psykologisk behandling.

Bilder gjengitt fra Freestocks.org, Drew Hays og Breather.