Du føler deg engstelig hver dag, hva kan du gjøre med det?

Hver gang du tror at angsten din har forsvunnet, kommer den bare tilbake. Kvaler, bekymring, hjertebank, svimmelhet … Hvorfor føler du det slik nesten hver dag?
Du føler deg engstelig hver dag, hva kan du gjøre med det?

Siste oppdatering: 15 november, 2021

“Jeg føler meg engstelig hver dag. Jeg lever i en uendelig tilstand av fullstendig forvirring med truende tanker og trykk i brystet som stopper meg fra å puste.” Høres dette ut som deg? Faktisk beskriver mange mennesker denne typen psykofysisk virkelighet. Det er både utmattende og slitsomt. Videre er det under disse omstendighetene virkelig vanskelig å være produktiv, opprettholde et forhold og til og med finne motet til å stå opp hver morgen.

Noen beskriver denne tilstanden som om noen plutselig slo på en bryter. Faktisk kan du gå fra å være rolig til å bli fullstendig overveldet på et øyeblikk. I tillegg opplever du hjertebank, følelsene dine blir forstyrret, og du begynner å bekymre deg.

Angst er en normal fysisk og mental tilstand. Imidlertid oppstår et problem når det overskrider dine evner til å håndtere det. Det er som å kjøre bil, og plutselig føle at styringen ikke fungerer. Verden går raskere, sammen med angsten din og følelsen av at noe forferdelig kommer til å skje. Du må forstå at når du opplever denne typen tilstand på daglig basis, kan det hende du står overfor en mer kompleks psykisk tilstand. La oss ta en titt.

Generalisert angst er en stabil tilstand over tid som påvirker mange menneskers liv.

mann på stranden tenker at jeg har angst hver dag

Hvorfor føler du deg engstelig hver dag?

I virkeligheten føler alle en viss form for angst på en daglig basis. Faktisk betyr vårt hektiske liv ofte at vi opplever kortpustethet, sammenknyttede følelser i magen og generelle følelser av press. Vi har en tendens til å være ganske kjent med disse følelsene. De er opplevelser som vi kan kontrollere og som forsvinner når vi slapper av og nyter stunder med fritid.

Men kanskje du føler deg ute av stand til å hvile, tenke klart og nyte livet fordi angsten din er vedvarende og får alt i livet ditt til å se mørkt ut. Enkelte av tankene dine kan ha blitt påtrengende og truende. Videre føler du deg konstant sliten og lider av søvnløshet. Morgendagen virker rett og slett full av trusler, helsebekymringer, arbeidsbekymringer, fremtidsbekymringer og andre ting som kanskje ikke engang vil skje.

Livet blir i seg selv et kvelende virvar av angst, selv om du vet at alt du frykter er uberettiget. Hvorfor skjer dette? Hvordan er det mulig å lide av en slik vedvarende angst?

Generalisert angst, like vanlig som den er neglisjert

Generalisert angstlidelse (GAD) er en stabil psykisk tilstand over tid. I mange tilfeller starter det allerede i ungdomsårene. Faktisk er det sannsynligvis denne virkeligheten som ligger bak spørsmålet om hvorfor du føler deg engstelig hver dag.

Denne lidelsen betinger livet ditt fullstendig. Dessuten lider mange mennesker i stillhet uten engang å få en diagnose. Faktisk antas noen ganger denne måten å tenke og reagere på ting å være et personlighetstrekk.

I virkeligheten er dette en lidelse like utbredt som den er alvorlig. Faktisk gjennomførte University of Sherbrooke (Canada) en studie som oppdaget at depresjon i mange tilfeller dukker opp sammen med generalisert angstlidelse.

Ifølge Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) er egenskapene som definerer denne typen angst:

  • En svingende og kronisk utvikling av lidelsen. Med andre ord, den går bort noen ganger, men kommer alltid tilbake. Dessuten er det verre i perioder med stress.
  • Det dukker opp vedvarende bekymringer som er vanskelige å kontrollere.
  • Andre kliniske problemer dukker opp ved siden av, som fobier, depresjon og panikklidelser.
  • Følelser av utmattelse nesten hver dag.
  • Hvileforstyrrelser.
  • Konsentrasjonsproblemer.
  • Somatiseringer som hodepine, svimmelhet, fordøyelsesproblemer, takykardier, etc.

Derfor, hvis du lurer på hvorfor du føler deg engstelig hver dag, lider du sannsynligvis av det fysiske effekter av denne lidelsen. Dette betyr at livskvaliteten din er sterkt redusert.

Personer med generalisert angst har familie-, jobb- og sosiale problemer. I tillegg har de en tendens til å besøke legen mange ganger på grunn av sine brede fysiske symptomer.

Kvinne tenker at jeg har angst hver dag

Hva kan du gjøre hvis du føler deg engstelig hver dag?

Hvis du føler deg engstelig hver dag, må du forstå at du ikke kan fortsette slik. Faktisk må du be om spesialisert hjelp. Du må forstå at denne kliniske tilstanden i mange tilfeller fører til alvorlig depresjon, og du vil virkelig ikke nå det ekstreme.

Du må også ta i betraktning at denne tilstanden er et resultat av flere faktorer. Disse kan inkludere genetiske elementer og psykiske traumer.

I stedet for å spørre “hvorfor skjer dette med meg?”m fokuser på “hva kan jeg gjøre med det?”. Den mest hensiktsmessige strategien er psykoterapi og farmakologisk behandling. I sistnevnte tilfelle er de mest foreskrevne medisinene antidepressiva og benzodiazepiner.

  • Når det gjelder den psykologiske tilnærmingen, er den vanligste og mest effektive terapien kognitiv atferdsterapi. I denne typen terapi jobbes det med samspillet mellom dine tanker, følelser og den atferden som forsterker din angst.
  • ACT-terapi kan også være nyttig. Den lar deg håndtere dine engstelige tanker, akseptere/forstå ubehagelige opplevelser og livets kompleksitet. På sin side kan du tydeliggjøre verdiene dine og engasjere deg i målene dine for å utvikle en mer meningsfull livsstil.

Til slutt må det huskes at hver enkelts virkelighet er forskjellig. Av denne grunn vil også behandlingen og den terapeutiske tilnærmingen som brukes, være forskjellig i hvert enkelt tilfelle. Generalisert angst er en kompleks tilstand. Derfor kreves det et høy forpliktelse for å forstå lidelsen, komme seg gjennom den og overvinne den.

Det kan interessere deg ...
Fire metaforer i aksept- og forpliktelsesterapi
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Fire metaforer i aksept- og forpliktelsesterapi

Aksept- og forpliktelsesterapi bruker metaforer som et pedagogisk og terapeutisk verktøy. Her kan du lære alt om denne fascinerende teknikken.



  • Haller H, Cramer H, Lauche R, et al. The prevalence and burden of subthreshold generalized anxiety disorder: A systematic review. BMC Psychiatry. 2014;14:128 doi:10.1186/1471-244X-14-128
  • Locke AB, Kirst N, Shultz CG. Diagnosis and management of generalized anxiety disorder and panic disorder in adults. Am Fam Physician. 2015;91(9):617-624.
  • Roberge, P., Normand-Lauzière, F., Raymond, I. et al. Generalized anxiety disorder in primary care: mental health services use and treatment adequacy. BMC Fam Pract 16,146 (2015). https://doi.org/10.1186/s12875-015-0358-y
  • Rubio G, López-Ibor JJ. Generalized anxiety disorder: a 40-year follow-up study. Acta Psychiatr Scand. 2007 May;115(5):372-9. doi: 10.1111/j.1600-0447.2006.00896.x. PMID: 17430415.