6 måter å stoppe påtrengende tanker

· september 10, 2018

Guy de Maupassant sa en gang: «En syk tanke kan fortære kroppens masse mer enn feber eller forbruk». Alle har negative tanker fra tid til annen. Problemet er når de blir tvangsforestillinger. Men hvordan kan du stoppe påtrengende tanker?

Hva skjer når vi har repeterende, negative tanker flere timer eller dager om gangen? De kan bli farlige tvangsforestillinger og til og med påvirke helsen din. Men det finnes gode nyheter. Alt du trenger å gjøre er å bruke bestemte strategier for å forandre dine mentale vaner og stoppe påtrengende tanker.

Tenk deg å våkne opp med en angstskapende tanke eller oppfatning i hodet ditt før du en gang har forlatt sengen. Etterhvert som dagen skrider fram dukker denne ideen opp i hodet ditt igjen og igjen. Dette er en påtrengende tanke.

Hva er påtrengende tanker?

Alle har vi sporadiske, midlertidige og negative tanker en gang i blant. Disse tankene blir bare et problem når du ikke klarer å gi slipp på dem, og i stedet lar de kverne i hodet og bli til dypt forankrede ideer. Kommer du hit kan tankene dine bli plagsomme eller til og med skadelige.

Ung dame som sliter med påtrengende tanker

Disse tankene er åpenbart ikke bra for noens velvære. Hvis de var det ville vi jo ønsket dem velkommen med åpne armer. Den ubehagelige sannheten er at disse tankene alltid dreier seg om fobier, frykt, bekymringer, traumer eller noe vi føler oss veldig sårbare omkring. Og de lar oss ikke fokusere på noe annet.

I tillegg til den emosjonelle smerten du først opplever, kan påtrengende tanker også gjøre deg utslitt. Repeterende, negative tanker sliter ut både deg selv og den du betror deg til. På toppen av alt dette vil påtrengende tanker forvrenge virkeligheten. Det kan gå så langt at du innbiller deg opprørende situasjoner som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Disse forvrengningene kan bli svært skadelige for din emosjonelle helse, øke angst og ha en negativ påvirkning på humøret ditt. Resultatet er negative tanker om deg selv og livet ditt, som:

  • Det er håpløst.
  • Det kommer til å bli en katastrofe.
  • Jeg er verdiløs.
  • Jeg hater meg selv.
  • Jeg er ubrukelig.
  • Jeg er en taper.

Og det verste er at du tror på dem. Disse tankene er imidlertid oppstått på grunn av angst. Så hvis du ønsker å stoppe påtrengende tanker, ta en titt på de noen av de interessante alternativene nedenfor.

«Omfanget av ens personlighet er definert av størrelsen på det problemet som er i stand til å få en person til å bli gal.»
– Sigmund Freud –

6 måter å stoppe påtrengende tanker på

Effektive tiltak er nødvendige for å stoppe repeterende, negative tanker en gang for alle. Her er et par enkle, men effektive forslag:

Ikke prøv å stoppe dem

Ikke bare er det nytteløst, men flere vitenskapelige studier bekrefter at det kan gjøre verre. Hjernen blir nemlig bare tvunget til å huske dem.

Aksepter og rasjonaliser

Det å akseptere at angst bedrar deg og forårsaker slike tanker vil hjelpe deg til å slappe av og tenke mindre på dem.

Skriv dem ned

Å skrive ned påtrengende tanker er ikke bare en flott måte å lufte hodet og slappe av, men hjernen din tolker da også tankene som registrerte. Dette hjelper hjernen din til å slutte med å dra de fram i tide og utide. I tillegg vil det å lese dette senere få deg til innse hvor irrasjonelle tankene dine egentlig var.

«Bare det irrasjonelle, det som har merkbare egenskaper, men er umulig å oppdage for sansene, kan bli en tvangsforestilling.»

– Salvador Elizondo –

Hender, ark og penn

Trening og meditasjon

Trening reduserer kortisol- og adrenalinnivåene i kroppen, og øker dopamin-, endorfin– og serotonin– nivåene. Med andre ord fører det til at kroppen bytter ut angst, stress og nedstemthet med ro, lykke og selvtillit. Dette vil hjelpe deg med å legge vekk de påtrengende tankene en liten stund. På den annen side er meditasjon en kjempebra måte å lære deg selv å kontrollere tankene dine og få oppmerksomheten tilbake til nuet. Det skader heller ikke at det er veldig avslappende.

La tanker fare

Når påtrengende tanker kommer, ikke mist fatningen og prøv å stoppe dem. Aksepter heller at de er der. Prøv å slappe av, og mens du gjør det vil hjernen finne noe annet å fokusere på og tanken vil forsvinne av seg selv.

Ta B-vitaminer

B-vitamin mangel kan direkte forstyrre den effektive funksjonen til nervesystemet ditt. Sørg for å få i deg nok B-vitaminer ved å spise grønnsaker, frukt, fisk, kjøtt og melkeprodukter.

Som du kan forestille deg finnes det mange tiltak som kan hjelpe deg å stoppe påtrengende tanker. Men at de alle har en ting felles: de virker bare om du bruker dem konsistent over tid.