Det er helt greit å føle seg nedfor!

04 mars, 2020
Det er greit å ikke føle seg på topp innimellom. Vekslende stemningsleie er en del av menneskers natur. Ved å godta dette, og samtidig bygge deg selv opp, vil stormen snart passere.
 

Noen ganger kan man enkelt klandre seg selv for at man føler seg nedfor eller deprimert. Imidlertid er det viktig å være klar over at det i visse situasjoner er greit å føle seg nedfor.

Har du noen gang lurt på hva som ligger bak uttrykk som “Du ser teit ut når du gråter”, “Menn gråter ikke” eller “Bare vær glad”? Disse tilsynelatende uskyldige frasene er egentlig tortur og bebreidelser i forkledning.

Menneskene som kan finne på å si slike ting til deg, forteller deg at det er noe galt med måten du føler deg på, og at du videre ikke burde føle det sånn. Du burde ikke føle deg trist etter å ha opplevd et tap, sier de. Du bør ikke føle sinne etter at noen du stolte på har brutt den tilliten. Virkelig? Hvorfor burde du ikke ha de følelsene?

Å kjenne igjen alle emosjonene dine, vil skape steg du kan klatre opp for å finne selvinnsikt.

Det er greit å føle seg nedfor.

Hvorfor er det greit å føle seg nedfor?

Alle mennesker går gjennom både gode og dårlige perioder i livet. Det er en del av menneskelig natur; endring er en del av den drivkraften som skyver oss fremover. I prinsippet er det ikke noe galt med at humøret ditt svinger, i motsetning til hva visse folk og kulturer hevder.

 

Det vil være mange anledninger der du føler deg nedfor, ikke bare på grunn av et tap, et svik eller lignende, men også på grunn av den avmakten som kommer av at du ikke kan bevege deg videre fra den sinnsstemningen. I disse tilfellene er det enkelt å rette alt sinnet man føler mot seg selv. Når det skjer, er de eneste konsekvensene at du gjør såret ditt dypere og mer smertefullt.

Dermed er det greit å føle seg nedfor dersom:

  • Du vil uttrykke det du føler.
  • Du vil kommunisere noe om hvordan du føler deg.
  • Noe ubehagelig skjer med deg.
  • Noe negativt skjer med noen du bryr deg om.
  • Du føler deg umotivert.

Dette er bare noen få eksempler. Det er faktisk utrolig viktig å ta tiden og kreftene som er nødvendig for å akseptere og lytte til emosjonene dine når de kommer i forgrunnen av livet ditt. Du bør forsøke å se på emosjoner som budbringere, og ikke kun som dårlige nyheter.

Å føle seg nedfor, utover lidelsen

Når du begynner å se ting fra dette perspektivet, og du forstår at det å føle seg nedfor er en fantastisk mulighet til læring og vekst, vil intensiteten av smerten og lidelsen avta noe. Dette betyr ikke at du automatisk slutter å føle deg nedfor. Imidlertid betyr det at du vil begynne å distansere deg fra lidelsen. Husk at lidelse i visse tilfeller kan være et valg.

Når du internaliserer denne kunnskapen, vil du kunne opparbeide resiliens og motstandskraft til noen av dine beste egenskaper. Du vil kunne overkomme ubehaget du opplever, samtidig som du vil kunne finne mening i livet ditt mens du forsøker å lære noe fra hver nye opplevelse du har.

 
Å føle seg nedfor er ikke alltid noe negativt.

Hvordan takle det å føle seg nedfor?

Det er flere måter å takle det å føle seg nedfor på. Én god måte er å starte med en reise ned i dypet av vesenet ditt. Selvkunnskap er et kraftig verktøy som lar deg vite hvordan du føler deg og hva det egentlig betyr, noe som igjen vil hjelpe deg med å finne ut hva det er du ønsker å oppnå i livet.

En annen måte er å identifisere hvordan du har det på et emosjonelt nivå. Når du har gjort dette, kan du begynne å sette deg mål for å være mer selvsikker og å velge bedre mestringsstrategier. Dersom du for eksempel vet at du blir irritabel når du gjør feil, kan du begynne å jobbe med deg. Du kan uttrykke sinne på en mer kontrollert måte og forhindre at det går forbi grensene av hva som er akseptabelt for deg og for andre.

Be om hjelp

Et annet alternativ er å be om hjelp fra en psykolog eller psykiater, for eksempel. Vi trenger alle støtte. Profesjonelle fagfolk vil ikke kun være i stand til å hjelpe deg når du føler eg nedfor, men de vil også kunne hjelpe deg med å være den beste versjonen av deg selv.

Noe annet du kan gjøre er å involvere deg i aktiviteter som kan bidra til å lette humøret ditt litt. Eksempler på noen slike aktiviteter kan være fysisk aktivitet, maling, dansing og å tilbringe mer tid med mennesker du bryr deg om.

 

Det viktige er å finne en mening langs den stien du velger å gå. På den måten vil du kunne si farvel til lidelse. Viktor Frankl snakker om dette gjennom en sjokkerende og fantastisk beretning om hans egen livserfaring i boken sin Man’s Search for Meaning.

Kort fortalt er det en positiv ting å føle seg nedfor dersom du kan bruke erfaringene dine til å oppnå en emosjonell aksept. Gi emosjonene dine plass nok til å puste og formidle budskapet sitt til deg. Det kan godt hende at noen har såret deg, eller at du har opplevd et tungt tap. Imidlertid vil disse opplevelsene komme inn i livet ditt for å gi deg den energien du trenger for å reflektere eller handle, og så vil de forlate deg igjen.

 

Frankl, V. (2015). El hombre en búsqueda de sentido. Barcelona: Herder.