5 vaner mennesker med angst kan ha

· januar 17, 2018

Noen deler av din personlighet er egentlig ikke deler av din personlighet; de er holdninger eller vaner som kommer fra angst og blander seg med din sanne personlighet.

Denne blandingen kan være farlig. Den kan til og med få deg til å bli merkelig eller uhøflig, noe som gjør livet ditt enda vanskeligere når folk dømmer deg ut fra disse handlingene uten å vite hva som foregår.

La oss analysere disse vanene nedenfor. Fordi å bli kjent med dem, vil hjelpe oss til å kunne håndtere vår angst og våre følelser bedre. Det vil hjelpe oss til å være vår beste selv og vise vår sanne personlighet.

«Frykt skjerper sansene, angst lammer dem»

-Kurt Goldstein-

Vaner mennesker med angst kan kan ha

1. De beklager seg for alt

Mennesker med angst føler at de alltid plager andre, eller at de må konstant behage folk. Det er derfor de unnskylder seg for alt. De sier beklager konstant, for alt og for ingenting, og det virker som en vane de ikke kan kontrollere.

Denne vanen er usunn og irriterende for folk. De føler seg ukomfortable der de ikke vet hva de skal si til en person som beklager seg over små ting, selv ting utenfor deres kontroll.

Kvinne går tur på høsten

2. De tar alt veldig personlig

Denne vanen er noe knyttet til den forrige. Når noen sier noe til dem, går de over det gjentatte ganger i hodet. De kan tenke på det hele dagen, bygge det opp så mye at, uansett hvor smått det kan ha startet som, ender det opp med å være påtrengende og irriterende … alt dette når det bare var en uskyldig kommentar. Ikke noe mer.

Det blir en ond sirkel. De er engstelige av kommentaren og å overtenke det gjør bare at angsten varer lenger.

«Bekymringer eliminerer ikke smerten i morgen, men de eliminerer kraften i dag».

-Corrie Ten Boom-

Lag et ritual for å redusere angst før du gjør noe viktig

3. De kan forlate eller stoppe samtaler plutselig

Angst vinner ofte over mennesker og får dem til å innta vanen å unngå eller flykte når de føler seg truet, eller når situasjonen er overveldende.

En annen konsekvens av angst er at det får personen til å fokusere på seg selv og hva som forårsaker angsten deres, og fjerner dem helt fra resten av stimuliene i deres omkringliggende miljø, for eksempel en samtale.

Det er ikke at folk ikke setter pris på selskapet. Det er bare at angsten vinner over dem, og den beste løsningen de kan komme på, er å forlate stedet eller tenke på noe annet, selv om dette gir inntrykk av at de er uhøflige mennesker.

4. De fantaserer om worst case-scenarioer

Dette er en vane som bare skaper mer angst. Mens vi alle har forestilt oss det verste som kunne ha hendt på et eller annet tidspunkt, har mennesker med angst en tendens til å overvurdere sannsynligheten for worst case-scenarioer.

Å alltid tenke det verste vil føre til fysiske og psykologiske problemer, kronisk utmattelse og problemer med forhold.

De tror at det å forutse fremtiden beskytter dem og forhindrer angsten, men det er omvendt. Det genererer mer frykt og usikkerhet og øker angsten fordi de bare fokuserer på det negative. De nyter ikke ting, og slik ender det dårlige scenariet ofte opp som virkelighet.

Kvinne under vann

Vi kan undersøke situasjoner nøye og evaluere dem så mye som mulig, men vi må være klar over at vi ikke kan forutsi fremtiden eller vite hva som skal skje. Å unngå situasjoner beskytter oss ikke mot dem, det begrenser bare vår glede av livet.

«Hver morgen har vi to håndtak, vi kan starte dagen med å bruke håndtaket av angst eller håndtaket av tro.»

-Henry Ward Beecher-

5. De bruker lang tid på å ta avgjørelser

Mennesker med angst har en tendens til å analysere situasjoner ned til minste detalj, noe som gjør det nesten umulig for dem å ta en beslutning. Selv om det er en enkel beslutning hvor det ikke er gode eller dårlige avgjørelser, som hva man skal ha på seg den dagen eller hva man skal spise.

Denne «vanen» påvirker ikke bare personen, det kan påvirke kolleger, partneren og barn.

Å ta beslutninger kan skape angst i oss alle. Vi er alle redd for å gjøre feil, men vanen med å over-analysere ting til den minste detalj og være ubesluttsomme, har en tendens til å generere mer angst enn å faktisk ta en beslutning, kanskje gjøre en feil og deretter rette den opp.

Vi kan ikke unnslippe eller delegere mange av de avgjørelsene vi står overfor. Å bestemme seg er derfor en hverdagslig ting, og resultatet av dette vil bli bestemt av forskjellige variabler. Noen av dem vil vi ikke kunne kontrollere, som for eksempel flaks, men det vil være andre som vi vil kunne kontrollere. Et eksempel på dette er holdninger, og det er på de vi må fokusere vårt arbeid.

Kom hit angst, jeg venter på deg

Dårlige vaner genererer og fôrer angst

Noen ganger kan de dårlige vanene hos mennesker med angst bare gjøre ting verre. Det er godt å være oppmerksom på dem, og det kan også være nyttig å snakke åpent om angst når det påvirker oss slik at andre kan hjelpe oss.

Vaner hos mennesker med angst

Du trenger ikke å jobbe med disse vanene alene. Mennesker med angst, som mange andre mennesker, tror at ingen kan hjelpe dem med sine problemer. De har problemer med å spørre om hjelp.

Men å dele hvordan vi føler, vil faktisk stanse andre fra å skape feil forutsetninger om oss. De vil forstå hvorfor du gjør det du gjør, og de kan hjelpe.