3 øvelser for å øke din emosjonelle intelligens

juni 18, 2018 i Følelser 0 delt

Har du noen gang lurt på hva vår emosjonelle intelligens er? Har du lurt på hvorfor det er viktig? Følelser eksisterer fordi de gir oss verdifull informasjon, hjelper oss til å tilpasse og forandre oss, og for å forbedre våre sosiale liv.

Men vet du hvordan man skal tolke hva de prøver å fortelle deg?

For å kunne utnytte dem fullt ut, må du identifisere og forstå dem. På den måten vil du kunne se hvorfor du føler det du føler og hva det betyr i forskjellige situasjoner.

«Å kjenne deg selv er begynnelsen til all visdom.»

-Aristoteles-

Øk din emosjonelle kunnskap, øk din emosjonelle intelligens

Mer emosjonell kunnskap vil resultere i større emosjonell intelligens. Det vil gi deg det kriteriet du trenger for å identifisere og skille mellom dine og andres følelser. Du vil også forstå hvorfor du føler dem og hvordan de kan hjelpe deg. Du trenger emosjonell kunnskap og erfaring for å kunne regulere dem effektivt og holde dem fra å gi deg mange vonde følelser.

Hvis din emosjonelle intelligens er underutviklet, vil du nå ha flere gode grunner for å prøve å utvikle den. Så hvordan kan du bli kjent med din emosjonelle side?

woman popping bubbles

Du kan begynne med å lage en ukentlig logg der du skriver ned alle de følelsene du opplever gjennom dagen og situasjonene du var i når du følte dem. Da vil du bli mer oppmerksom på hvilke følelser som er mest dominerende i livet ditt. Dette vil også hjelpe deg til å se at vi ofte opplever motsigende følelser.

For å skjerpe evnen til å identifisere dem, lag en liste med spørsmål og svar. Det kan for eksempel være, «hvilken følelse var det?» Og «hvordan føltes det?» Det vil hjelpe deg til å følge med på det du har observert som pekte mot en eller annen følelse.

Å utnytte din følelsesmessige intelligens

Så fort du har økt din emosjonelle intelligens og lært deg å identifisere følelsene dine, er det på tide å sette det ut i praksis. Målet er å forstå funksjonen av følelsene dine og se hvordan de skyver deg til handling. Idéen er altså å forstå at alle har forskjellige tanker, følelser og intensjoner. Denne kunnskapen vil komme til nytte i sosiale sammenhenger.

For å kunne gjøre det, øv på å forstå følelser i forskjellige situasjoner. Dette kan være alt fra de du ikke er involvert i på noen måte, som videoer eller folks historier, til konflikter du har vært involvert i.

Nå er du klar over følelsene og situasjoner du vil øve på. Videre, kan det hjelpe å dele situasjonen opp i sekvenser etterhvert som de utvikler seg. For hver av dem og for hver person involvert, analyser det. Analyser hva de sier, gjør og tenker og hvilke følelser de har.

Det vil gjøre deg mer oppmerksom på at følelser, tanker og oppførsel henger sammen. Etterhvert, vil du forstå at det du tenker og føler ikke alltid passer med hva andre tenker og føler. Sist, vil du forstå den motiverende funksjonen av følelser som vi nevnte. Du vil se at følelser informerer oss og hjelper oss til å få det vi trenger.

En kvinne flyter med blomster: den emosjonelle intelligens.

Ikke prøv å analysere følelser hele tiden!

Som med alt annet i livet, må du bruke din emosjonelle kunnskap på en balansert måte. Ja, det kan ikke hjelpe deg hvis du ikke har det. Men det kan heller ikke hjelpe deg når du konstant er fokusert på følelsene dine og kroppslige sanseopplevelser. Derfor, lær å holde igjen hvis du har begynt å analysere hver følelse du har. Hvis ikke, er det en sjanse for at du mister den dynamiske styringen på følelsene dine.

«Forandre oppmerksomheten din, og følelsene dine forandrer deg. Forandre følelsene dine, og oppmerksomheten din forandrer seg.»

-Frederick Dodson-

I en hel uke, tildel en halv time til å tenke over hva som gjorde deg opprørt og hva du ikke klarer å få ut av hodet. Og kjenn på ubehagelige følelser, ikke unngå dem. Denne øvelsen er ikke for at du skal velte deg rundt i din elendighet. Isteden er det for at du skal gi deg selv nok plass til å føle det.

Hvis du kjenner en ubehagelig følelse, ikke la den sirkle rundt i hjernen din. La vær å føle den før den halvtimen du har satt av til det. I den tiden, sitt på et stille sted hvor du ikke blir avbrutt og sett alarmen på 30 minutter. Når den går av, gå tilbake til dine daglige aktiviteter.

«Det er utrolig hvordan med en gang hjernen er fri for følelsesmessig forurensing, kommer logikken og klarheten fram igjen.»

-Clyde DeSouza-

Gjør disse øvelsene og du vil være i stand til å utnytte din følelsesmessige intelligens. Du vil være styrket til å bruke følelsene dine til fordel for din fysiske og mentale helse. Det er normalt å ha negative følelser, men det er viktig å lære seg å identifisere dem, slik at du ikke føler dem for ofte, for intenst og i for lange perioder.

Bilder: Aral Tasher, Alejandro Alvarez og Averie Woodard

FRA NETTET