Visste du at hjernen din kan helbrede deg?

· mars 19, 2019
Hjernen din kan helbrede deg. Våg å bli en skulptør av dette organet ved å opprettholde positive forhold, redusere stress, spise sunt og oppta en motstandsdyktig mental tilnærming.

Hjernen din endres med enhver ny tanke, nye ting du lærer, og nye erfaring du har. Dette plastiske, komplekse og fascinerende organet kan være vår allierte når det gjelder å forebygge og behandle uendelige sykdommer. Det er derfor viktig å forstå at det å la hjernen din helbrede deg, kan åpne døren for å bruke nye verktøy og mentale tilnærminger.

En av de største ekspertene innen cerebral plastisitet er utvilsomt Dr. Álvaro Pascual-Leone. Han er forsker, professor og assisterende dekan fra Clinical and Translational Science Center på Harvard Medical School. Videre er han en av de mest inspirerende forskerne av den menneskelige hjernen og dens potensial.

Vi er klar over at uttrykket «hjernen din kan helbrede deg» kan føre til mer enn én misforståelse. La oss få noe overstått: dette organet vil ikke helbrede kroniske sykdommer. Det kan imidlertid tillate oss å forhindre dem i mange tilfeller, og til og med lindre deres innvirkning hvis vi forbedrer vanene våre.

Nå, ifølge professor Pascual-Leone, må vi forstå at det er opp til oss å «skape» vår egen hjerne for å gjøre den til en alliert i stedet for en fiende. Å omgi oss med omsorgsfulle og ekte mennesker, å være nysgjerrig og mottakelig, tenke positivt og redusere virkningen av stress, vil utvilsomt tillate oss å forbedre vår helse og trivsel.

Hender holder en glødende hjerne - hjernen din kan helbrede deg

Vi er skulptører av vår egen hjerne

Hjernen er full av komplekse konstellasjoner. Hver dag lærer vi mer om det kosmiske havet som strekker seg utover vår lille planet, og i tillegg er vi nå dyktige astronauter som liker å utforske og oppdage relevant informasjon om våre nevrale nettverk.

  • Vi vet for eksempel at enhver erfaring, tanke og atferd kan endre hjernen vår.
  • Vi har også oppdaget en prosess som heter nevrogenese som tydelig viser at vårt sentralnervesystem kan fortsette å generere nye nevroner.
  • Studier som den som ble utført av Dr. Chunmei Zhao og Dr. Fred H. Gage fra University of California, San Diego, oppgir hvor viktig denne prosessen er for å forebygge og begrense virkningen av helseproblemer som depresjon, hukommelsestap eller nevrodegenerative sykdommer.

Dette er utvilsomt et av de mest interessante områdene innen nevrovitenskap fordi vi, inntil til svært nylig, trodde at vi kun var i stand til å generere nye nevroner i løpet av de første årene av våre liv.

Gener bestemmer ikke vår hjernekjemi

Det er to aspekter som alltid bør tas i betraktning når det gjelder nevrobiologi: genetikk og epigenetikk.

  • Disse faktorene vil alltid avgjøre om hjernen vår har større eller mindre sjanse til å lide av visse patologier.
  • Men når det gjelder å hindre dem, må vi alltid ha et aspekt i tankene: gener bestemmer ikke vår helse 100%. Det er opp til oss å ta i bruk nye praksiser og bedre mentale tilnærminger.

Å være autentiske skulptører av en sunnere og mer plastisk hjerne, vil hjelpe oss med å redusere virkningen av mange fysiske og psykiske forhold.

Stjernetegn i hjernen

En plasthjerne er en sunn, resilient hjerne

Hjernen din kan helbrede deg fordi den har en fantastisk evne som kalles plastisitet. Nå, hva betyr det egentlig?

  • Plastisitet er evnen nervesystemet vårt har til å modifisere seg selv for å reagere på miljøet vårt.
  • I tillegg er det en evolusjonær fordel som hjelper oss med å tilpasse oss mye bedre til utfordringer og generelle vanskeligheter.
  • Når vi snakker om nevroplastisitet, refererer vi til alle de endringene i hjernen vår som stammer fra erfaring.
  • Motstandsdyktighet, for eksempel, er et klart eksempel på nevroplastisitet fordi det demonstrerer vår eksepsjonelle evne til å overvinne motgang ved å bruke nye strategier og lære av dem.

Hvordan kan vi «skape» hjernen?

Vi vet allerede at hjernens plastisitet er et viktig verktøy for å møte utfordringer i miljøet vårt. Likevel har forskere oppdaget at aspekter som kognitiv reserve tillater oss å bedre takle nevrologiske forhold.

Trinnene til å være arkitekter i hjernen vår er faktisk ganske enkle å innføre. De har store fordeler for hjernen vår siden de tillater den å generere nye forbindelser. De stimulerer, beskytter og optimaliserer.

La oss se hva nevrolog Pascual-Leone anbefaler:

Riktige spisevaner kan helbrede deg

Et variert og balansert kosthold betyr god helse. Vi bør streve for å kjøpe ferske, økologiske produkter og unngå å spise for mye sukker og mettet fett.

Vi bør også inkludere mat med omega-3, magnesium, tryptofan, vitamin K og antioksidanter i kosten vår.

Regelmessig fysisk trening

En stillesittende livsstil er en av de viktigste fysiske og psykiske helsefiendene. Derfor er det tilrådelig å gjøre hvilken som helst form for fysisk aktivitet. Bare å gå en halv time om dagen er nok.

Fysisk aktivitet

Meditasjon og positive tanker kan helbrede deg

Vitenskap har studert effekten av meditasjon på vår helse en stund nå. Faktisk har en studie fra Harvard University avslørt at mindfulness kan bidra til å lindre angst og stress.

På en annen side vil hjernen din kunne helbrede deg hvis du på et tidspunkt har klart å vedta en positiv og elastisk tilnærming til livet. Positive tanker forbedrer hjernens helse, reduserer spenningen, og vil til og med forbedre evnen din til å lære nye ting.

Dyp og avslappende søvn

Det er folk som sover i bare 6 timer og føler seg helt fine om morgenen. Andre, derimot, trenger å sove ca. 9 timer hver natt. Det viktige er imidlertid ikke antall timer vi sover, men kvaliteten på søvnen. Undervurder aldri søvn siden det er viktig for en sunn hjerne!

Positive forhold kan helbrede deg

Hjernen vår trenger sosial interaksjon. Å ha et betydelig støttesystem å stole på, hjelper oss bedre med å håndtere depresjon, styrker nevrale forbindelser og forbedrer kognitiv reserve.

Vennskap er helse og kjærlighet er energi. Vi bør streve for å opprettholde relasjoner som gjør oss lykkelige i stedet for bekymret. Tro det eller ei, de gjør oss sunnere dag for dag.

Som konklusjon, nå når du vet at hjernen din kan helbrede deg, ikke nøl med å ta i bruk bedre vaner. Husk at du kan være skulptøren til dette organet som er i stand til å formidle ditt velvære og til og med hindre utviklingen av visse sykdommer.

Zhao, C., Deng, W., & Gage, FH (2008). Mekanismer og funksjonelle implikasjoner av voksenneurogenese. Celle. https://doi.org/10.1016/j.cell.2008.01.033