Viljestyrke og selvkontroll kan endre livet ditt

06 oktober, 2020
Har du noen gang lurt på hva som er hemmeligheten bak viljestyrke og selvkontroll? Fortsett å lese for å finne noen strategier du kan implementere til din fordel!

Å utvikle viljestyrke og selvkontroll kan endre mange aspekter av livet ditt. For eksempel å legge til seg og holde seg til et sunt kosthold, lese flere bøker, trene og til og med jobbe mot et langsiktig mål. Faktisk ser fordelene ut til å strekke seg gjennom livet.

På samme måte studerte Terrie Moffit fra Duke University og en gruppe kolleger selvkontroll hos en gruppe på 1000 individer. Forskerne fulgte dem fra fødselen til de var 32 år. Det var en del av en langvarig helsestudie i Dunedin, New Zealand. Sammen med kollegene oppdaget Moffitt at individer med godt utviklet selvkontroll i løpet av barndommen ble friskere voksne, både fysisk og mentalt.

Med disse resultatene er det tydelig at viljestyrke og selvkontroll er avgjørende for et godt liv. Nyere studier antyder at det er måter å styrke viljestyrke og selvkontroll. Alt du trenger å gjøre er å utføre dem i praksis.

“En reise på tusen mil begynner med et enkelt skritt.”

– Lao Tzu –

En kvinne på en åker.

Fakta om viljestyrke og selvkontroll

Forskere som studerer selvkontroll beskriver det ofte som en muskel. Dette er fordi den blir lei av alle de tunge løftene. De sier imidlertid også at det er en annen side av muskelanalogien. For eksempel, selv om musklene dine kan være ømme i en stund etter trening, er de også sterkere på lang sikt.

Bruk viljestyrke og selvkontroll konsekvent på ett område, og resten vil bli bedre

De australske forskerne Megan Oaten og Ken Cheng fra Macquarie University i Sydney tildelte en gruppe frivillige et treningsprogram (eller til en annen aktivitet som krevde viljestyrke) i to måneder.

Deltakere som presterte bedre på selvkontrolltester rapporterte at de røykte og drakk mindre. I tillegg spiste de sunnere, kontrollerte forbruket og forbedret til og med studievanene. Å konsekvent bruke viljestyrke i fysisk trening, generaliserte og styrket tilsynelatende hver deltaker på andre viktige områder.

Forsinket tilfredshet

For over 40 år siden undersøkte psykolog, Walter Mischel ved Columbia University, barns selvkontroll. Han gjorde det med en enkel, men effektiv test. De la litt deilig godteri foran deltakerne i studien. De var barn, i dette tilfellet.

Før han lot dem være i fred, kunngjorde forskeren at han ville gå utenfor et øyeblikk, og at hvis barnet klarte å ikke røre godteriet under fraværet, ville han gi dem et nytt når han kom tilbake. De ville ikke få et godteri til ellers. Dette er et klassisk eksperiment. Faktisk er det blitt kopiert mange ganger.

Forskerne analyserer hovedsakelig påvirkningen fra forskjellige variabler. Totalt sett var barn som ikke ikke kunne motstå å spise godteriet, mindre vellykkede i selvkontrolltester som voksne. Et individs følsomhet for umiddelbare stimuli ser ut til å fortsette gjennom en persons liv.

Glukose, viljestyrke og selvkontroll

Hvis du spiser ofte for å opprettholde blodsukkernivået i hjernen, kan det også hjelpe å lade opp reservekraften din. Ikke la ordet “sukker” lure deg.
Ifølge ernæringsfysiologer er sunne matvarer som ikke inneholder raffinert sukker bedre enn bearbeidede. De kan faktisk balansere blodsukkernivået.

Mål oppnås bedre ett om gangen

Funnene fra “viljestyrkeutmattelse” -studiene antyder også at listen over nyttårsforsetter ikke er en veldig god idé. I hvert fall hvis du virkelig vil oppnå alt du skriver på dem. Utmattelse i ett område i livet ditt kan redusere viljestyrken din på andre områder. Dermed er det mer fornuftig å forfølge ett mål om gangen.

Hvis du tenker på det, gir det mye mening. Ifølge Baumeister er det faktisk ikke lenger nødvendig å utøve viljestyrke for å opprettholde viss atferd når du har fått den første gode vanen. Over tid blir sunne vaner normen og å fortsette dem krever liten innsats.

En kvinne som tenker.

Ikke gi opp

Dette er en effektiv strategi for å opprettholde selvkontroll. I den nevnte godteristudien av Walter Mischel ga barn som fokuserte oppmerksomheten på godteriet, opp tidligere eller motsto mindre. De som lukket øynene, så den andre veien eller distraherte seg på en eller annen måte, kunne motstå trangen til å spise det.

Gjennomføringsintensjon

En annen nyttig strategi for å forbedre selvkontrollen er “intensjonen om å implementere” -teknikken. For eksempel kan noen som prøver å holde alkoholforbruket i sjakk bestemme seg for på forhånd å be om mineralvann hver gang noen tilbyr dem en drink.

Implementeringsintensjon forbedrer selvkontrollen. Dermed lar planlegging deg ta umiddelbare beslutninger som ikke krever viljestyrke.

Motivasjon er nøkkelen

Mark Muraven fant ut at individer hvis viljestyrke var blitt utladet fortsatt kunne utøve selvkontroll i visse oppgaver, hovedsakelig når noen lovet en slags refusjon for innsatsen. Enten monetære eller bare tilfredsstillelsen av å hjelpe en annen person.

Han konkluderer at høy motivasjon kan bidra til å overvinne svekket viljestyrke, i det minste til en viss grad.

Nevrovitenskapelige funn

Forskere fant at pannelappen (en region som kontrollerer utøvende funksjoner, for eksempel beslutningstaking) viser større aktivitet hos personer med større selvkontroll. På samme måte viser ventral striatum (en region som antas å styre prosessene med lyst og belønning) en økning i aktivitet hos de med mindre selvkontroll.

Til slutt finnes det mange spørsmål som ennå ikke kan besvares om selvkontrollens natur. Imidlertid ser det ut til at med klare mål, selv-årvåkenhet og litt øvelse, kan du trene viljestyrken din og forbli sterk når det gjelder å motstå visse lyster og følge de retningene som har færre krav og pålegg.