Overvekt og skyld – er det virkelig din feil?

Du tror at det er din skyld at du er overvektig og du føler skyld på grunn av det. Denne typen tanker vil imidlertid bare generere angst. Dermed vil du prøve å dempe angsten med mat, og så vil du føle deg enda verre. I denne artikkelen skal vi fortelle deg hvordan du kan bryte den ondskapsfulle syklusen.
 

Overvekt og skyld går hånd i hånd. Høres noen av disse uttrykkene kjente ut? «Jeg begynner i morgen», «dette er den siste», «aldri igjen», «jeg kan ikke fortsette slik», «jeg blir fetere», «jeg må endre vanene mine», «jeg går opp i vekt» og «hvorfor kan jeg ikke slutte å bli feit?!»

Dette er setninger som du forteller deg selv hver dag fordi kulturen vår får deg til å tro at det er du, og bare deg, som har skylden for din overflødige vekt. Du tror at du er ansvarlig for kroppen din og du verdsetter deg selv utelukkende basert på hvordan kroppen din ser ut. Du føler deg frustrert fordi ingen legger merke til dine fantastiske egenskaper eller at de ikke anerkjenner dem tilstrekkelig.

Du føler kanskje at du har det dårlig fordi du har et organ som er annerledes enn det som media forteller deg. Du vet at du må gå ned i vekt fordi du begynner å lide av helseproblemer. Det er mange ting som kan presse deg til å endre kroppen din.

«Jeg er bare ferdig med skyldfølelsen. Så dette er det jeg skal gjøre, jeg skal spise ferdig pizzaen, så skal vi se på fotballkampen og i morgen skal vi dra på en liten date og kjøpe oss noen større jeans.»

-Elizabeth Gilbert-

 

Overvekt og skyld – Press og fortvilelse

Det er alltid en dag der du begynner å fortvile fordi du tror at du må endre deg. Mange grunner begynner å oversvømme tankene dine, og på det nøyaktige øyeblikket føler du deg dårlig og ekkel. Du lurer på hvorfor du lar det gå ut av kontroll til å begynne med, så du vender anklagen mot deg selv. Innerst inne er du overbevist om at det er lett å forandre seg og at alt du trenger er viljestyrke.

Denne typen fortvilelse gjør at du ikke aksepterer deg selv og kroppen din lenger, og du bestemmer deg for at du trenger en øyeblikkelig forandring på grunn av det enorme ansvaret du føler for å bli «øyegodis». Der tilegner du deg en metode som oppfyller to betingelser:

  • Å straffe deg selv for at du ikke har gjort noe før.
  • Tanken på å oppnå spektakulære kortsiktige resultater.

Det verste er at disse metodene finnes, spesielt de som har med den første å gjøre.

For eksempel er det hjerteløse/dumme mennesker som lager denne typen vekttapsprogrammer og markedsfører dem som sunne alternativer. Disse menneskene, som vanligvis er betalte kjendiser, forteller deg at du må ofre for å bli «vakker». Så du må begynne på en hypokalorisk diett og utføre intense treningsrutiner, utøve selvkontroll, bla, bla, bla … Du må ha hørt om dem!

 

Begrensninger er dumme …

Overvektig mann sitter på en seng

Ubehaget som er forårsaket av kroppen du lever i er uutholdelig. Du blir desperat og fordyper deg i en vanskelig prosess som ikke tilfredsstiller deg. Du gjør det selvfølgelig ikke, for det er uholdbart. Det er umulig og du klarer ikke å forholde deg til det. Deretter blir desperasjonen etter å bli kvitt dette presset endringsprosessen enda mer ubøyelig. Det øker skylden som du føler over overvekten din. Ubehaget blir så stort at det går utover fysiske smerter.

Legg til det ovenfor til hvordan selvtilliten din tæres bort litt etter litt, nesten uten at du skjønner det. Du kaster et blikk på deg selv i speilet og forakter virkelig det du ser. Du føler deg ikke lenger dårlig overfor kroppen din, men nå er du også sint på tankene dine. Men vet du hvorfor? Det er fordi:

  • Hver dag verdsetter du deg selv kun etter kroppens form som om det er alt som betyr noe for deg.
  • Dermed forteller du deg selv at du har en stygg kropp hver dag.
  • Du prøver hver dag å endre den slik at den blir slik du vil ha den, slik du har hørt at den skal være.
  • Hver gang du prøver å endre den, gjør du det på en uutholdelig og uholdbar måte. Det får deg til å føle deg forferdelig fordi det blir en øvelse i selvdestruksjon.
 

…så du spiser

  • Det er klart at du ikke klarer å underkaste deg en så stiv disiplin. Du skjønner det imidlertid ikke. Alt du kan tenke på er at du ikke klarer å gjøre det fordi du ikke er sterk nok fordi du bare ikke er god nok.
  • I tillegg føler du deg skyldig hver dag fordi du ikke er i stand til å endre deg i henhold til det du mener er mulig. Du følger de villedende beskjedene som «du kan gjøre hva du vil».
  • Hver dag lærer du at fråtsing av mat vinner kampen selv når du prøver å ikke gjøre det. Du skjønner ikke at du trenger det for å lindre noe av misnøyen din, for å berolige angsten. Selvfølgelig er du misfornøyd fordi all lettelse du får er ganske kort.
  • Dermed gir du deg selv beskjed om at du kommer til å tape hver dag, og du tror at du taper på grunn av deg selv. Fordi du ikke er i stand til noe og ikke er god nok. Du sier til deg selv at du er svak, at du ikke kan og at du er dritt. At du ikke er i stand til noe og aldri vil bli det. Kort sagt, du forteller deg selv at du er en taper.
 

Deretter trenger du å føle deg bedre og ubehaget blir for vanskelig å dra rundt på. Dette fører til at du detter av og spiser alt som du ikke har spist de siste dagene. Dessverre gjør du det med angst og ubehag, uten glede. Det er dette fråtsing handler om, og det gir deg mental lettelse mens det varer, selv om det er fysisk usunt.

Fråtsingen slukker angsten som genereres av den uutholdelige forandringsprosessen. Deretter begynner syklusen igjen. Det er press, fortvilelse, overdreven kontroll, misnøye, fråtsing og skyld.

Overvekt og skyld – Er det virkelig din feil?

Kvinne spiser muffins

Lettelsen du får av fråtsing varer dessverre ikke lenge, og nå føler du deg virkelig skyldig over overvekten. Hvorfor var du ikke i stand til å «gjøre det som må gjøres» for å få tilbake sommerkroppen og få bort alt presset og misnøyen som kroppen din gir deg? Som om kroppen din har skylden for alt …

Den onde sirkelen begynner på nytt igjen, og du føler deg presset og veldig motivert til å endre deg. Deretter vil du igjen finne og ta i bruk en uholdbar metode som du ikke klarer å følge. Nok en gang kommer du til å lindre den tilstanden av brutal misnøye. Bortsett fra at, jo mer du faller, jo dypere nivåer av misnøye møter du.

 

Det hele skyldes at kulturen din har fått deg til å tro at du har skyld for vektøkningen din. Du føler deg så ansvarlig og presset du føler er brutalt. Det fører til at du fortsetter å søke etter ikke-bærekraftige metoder som bare forverrer situasjonen din. Dermed begynner løsningen så snart du bryter denne ondskapsfulle sirkelen. Legg litt kraft til side og ta en gjennomtenkt, godt justert og realistisk tilnærming. En som gjør at du ikke må starte på nytt igjen om du får tilbakefall. En der du kan tape, men du taper ikke alt det du har vunnet.

Du må ha en kritisk ånd som vil gi deg kontroll over livet ditt og beslutningene dine. En uavhengig holdning bortsett fra kognitiv dissonans.

Hvordan bryte syklusen av overvekt og skyld?

Å bryte syklusen handler om å eliminere press. For å gjøre det må du lage en realistisk historie om deg selv og ansvaret du har over kroppen din, dens form og dens relevans i livet ditt. Samtidig må du ha en kritisk ånd overfor samfunnet for å forkaste giftige historier som kan forvrenge din indre dialog.

 

I tillegg må du verdsette deg selv utover kroppen din eller det du ikke liker ved den. Du må forstå at du er god nok akkurat som du er. På denne måten vil ikke planen din vende seg mot selvtilliten din hvis du ikke oppfyller den.

Du vil bare kunne gå inn i en prosess av snill, sunn, progressiv og bærekraftig endring fra denne sinnsroen. En omfattende modell, som i tillegg til å lære deg å spise ordentlig, også vil fungere på andre områder for å hjelpe deg med å føle deg bedre.

Dette er fordi du da kommer til å eliminere presset, fortvilelsen og misnøyen som du måtte ha. Du trenger ikke mat som din eneste kilde til velvære og du vil ikke føle deg skyldig når du spiser fordi du vet at det noen ganger har en beskyttende effekt og at det er fornuftig. Det vil ikke være plass til fråtsing, og derfor ingen skyld.

Overvekt og skyld over det er noe som samfunnet får deg til å føle. Ikke fall for det.

Álvarez Gordillo, G. C., Cruz Sánchez, M., Nigh Nielsen, R. B., Tuñón Pablos, E. & Villaseñor Farías, M. (2013). Sobrepeso y obesidad: una propuesta de abordaje desde la sociología. Región y sociedad, 25(57): 165-201. Consultado el 30/06/2019. Recuperado de: www.scielo.org.mx/pdf/regsoc/v25n57/v25n57a6.pdf

Fulgencio Juárez, M., Garciduenas Gallegos, D., Padros Blázquez, F. & Navarro Contreras, G. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Culpa por Obesidad o Sobrepeso para Niños y Adolescentes (ECOSNA). Nutr. Hosp., 33(2): 239-244. Consultado el 30/06/2019. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0212-16112016000200008

Tamayo Lopera, D. & Restrepo M. (2014). Aspectos psicológicos de la obesidad. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 6(1): 91-112. Consultado el 30/06/2019. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4947506