Tre viktige nøkler for å knytte seg til håp

09 juni, 2020
Oppdag tre nøkler for å knytte seg til håp i denne artikkelen!
 

Å knytte seg til håp betyr ofte å gjenopprette tapt tro på en bestemt ting eller situasjon. Dette er ikke en enkel ting å gjøre. Det er imidlertid viktig å gjøre vårt beste for å gjenvinne håpet siden det er veldig vanskelig å starte prosjekter uten det. Vi trenger håp for å kunne glede oss over livet og vokse. Husk at håp faktisk er en av våre største livsveiledere. Det hjelper oss å gå mot den retningen vi ønsker å gå. Uten håp er det veldig enkelt å bli revet med og miste oss selv på veien.

Håpløse følelsesmessige tilstander pleier å bli foreviget hos individet. Det er lett å føle seg tom for energi, motløs og leve livet mismodig. Du er faktisk den som ved hjelp av vilje og personlige evner må ta på deg utfordringen med å endre den emosjonelle tilstanden din. Begynn å ta grep så snart du er klar over at denne tilstanden ikke gjør annet enn å skade deg. Vær dristig og klar til å se ting annerledes.

Hva får oss til å miste håpet?

Det er mange faktorer som får oss til å miste håpet. For eksempel dødsfallet til en kjær, en permanent separasjon og mislykkede eksamener, blant andre ting. I disse situasjonene er mangelen vår på kontroll, ressurser eller egnethet hovedsakelig det som får oss til å miste håpet. Det som gjør at vi mister håpet vårt, er følelsen av at vi ikke har nok ressurser til å møte en spesifikk utfordring. Noen ganger kan vi føle oss som om noe inni oss kommer til å gå galt, noe som vil føre til at vi feiler veldig.

 

Det er viktig å knytte seg til håp når man skal oppnå mål. Se for deg å ikke ha tro på deg selv og hva du gjør – hvordan skal du oppnå drømmene dine? Som vi tidligere har nevnt, har negative følelsesmessige tilstander, av en eller annen grunn, en tendens til å vare lenger enn positive. Hvis vi ikke gjør noe for å endre perspektivet vårt, er det sannsynlig at vi må møte psykologiske så vel som fysiologiske konsekvenser.

Husk: Sinnet er alt.

En bekymret kvinne foran et vindu.

Dette kan igjen i stor grad påvirke våre mellommenneskelige forhold. Ingen liker å hele tiden være rundt en negativ person. Hvis noen fra kretsen din prøver å muntre deg opp og oppmuntre deg til å tro på deg selv, er det verste du kan gjøre å avvise dem. Til slutt blir de slitne og ender opp med å distansere seg fra deg. Dra nytte av den hjelpen folk tilbyr deg.

Til slutt mister mange mennesker håpet på grunn av frykt. Formelen kan variere, noen kan være mer kompliserte enn andre, men sannheten er at frykt er en vanlig komponent. Noe vi anbefaler er å spørre deg selv om den frykten faktisk er plausibel eller om den er irrasjonell. Ville verden ta slutt hvis du ikke kunne få det du ville? Er det spesifikke målet det eneste som betyr noe for deg? Er frykten større enn drømmene dine?

 

Nøkler til å knytte seg til håp

Det kan være enklere sagt enn gjort å knytte seg til håp, spesielt hvis personen hele tiden har et negativt syn på ting. Det er viktig å ikke følge veien til selvdestruksjon og prøve å gjenkjenne kognitiv skjevhet hvis du virkelig vil bli bedre.

Lær å prioritere

Å ha en god prioriteringsskala kan hjelpe deg med å akseptere fiasko på en sunnere måte. På den måten vil ikke det du ikke legger for stor vekt på kondisjonere den emosjonelle tilstanden din i stor grad. Det er bra å vurdere hvor realistiske målene og frykten din er, slik at muligheten for en feil ikke frustrerer deg like mye. Å ha denne klare viljen motiverer deg til å forfølge noe som kan virke utenfor rekkevidde for øyeblikket.

Omgi deg med positive mennesker

Vi har tidligere nevnt hvor forferdelig det er for folk flest å være rundt negative individer. Dette går begge veier. Hva ville skje med en negativ person hvis de bare omgir seg med enda mer negativitet? Det er garantert en dødelig kombinasjon. Det kan regne eller hagle, men i sammenheng med en positiv følelsesmessig tilstand vil planten av håp være mye sterkere i møte med feil eller umuligheter.

Gjenvinn kontrollen

Å knytte seg til håp etter å ha vært nedsenket i en brønn av pessimisme vil ikke være mulig uten selvkontroll. Når vi føler oss håpløse, får vi ofte denne enorme fristelsen til å la oss bli revet med av en tilfeldighet. Vi tar ikke lenger saker i egne hender på grunn av vår enorme frykt. Det vanlige spørsmålet som følger med denne tankegangen, er «Hvorfor prøve så hardt hvis vi alltid får det samme forferdelige resultatet?» Dermed blir følelsen av å ikke ha noe under kontroll oversatt til uro. I disse øyeblikkene er det viktig å huske at vi i virkeligheten fortsatt har kontroll over en god del av det som skjer med oss.

 
En kvinne som balanserer på en jernbane.

Å knytte seg til håp utover disse trinnene

Nå kan du være klar over viktigheten av nøklene nevnt ovenfor. Imidlertid vet du kanskje ikke hvordan du skal utføre dem i praksis. Vi gjentar: Det er lettere sagt enn gjort å knytte seg til håp. Til slutt avhenger dette også av personen.

Uansett, her er noen enkle og nyttige øvelser som kan gjøre det lettere å knytte seg til håp:

  • Bekjemp latskap. Så attraktivt som latskap enn kan virke, bidrar det til frustrasjon. Akkurat som at vi har det bra når vi gir etter for det, føler vi oss skyldige i å falle i fellen av det.
  • Skriv ned målene dine. Å skrive ned hva du vil gjøre kan motivere deg til å fortsette fremover. Å føre en dagbok eller en agenda er andre gode måter å organisere livet ditt og derfor tankene dine på.
  • Knytt deg til naturen. Naturen er en fantastisk flukt vi alle kan henvende oss til. Det hjelper å koble oss selv fra de dårlige tankene våre og fokusere på det positive.
 
  • Lytt til positiv musikk. Musikk er subjektivt. Det som kan være positivt for meg, er kanskje ikke positivt for deg. Denne øvelsen handler om at du fokuserer på favorittmusikken din og slipper deg løs. Bruk det som et helbredelsesverktøy.
  • Vær oppmerksom på tekstene. Velg noe som får deg til å føle deg motivert.
  • Tren kroppen din. Trening påvirker ikke bare kroppen, men også sinnet. Det hjelper deg å frigjøre endorfiner og dopamin, som gjør at vi føler oss bedre og lykkeligere. Husk tips nummer én hvis du føler deg for dårlig til å trene og fokusere på de langsiktige resultatene. Trening kan faktisk øke humøret ditt betydelig.
  • Hvil. På samme måte som mangel på trening påvirker humøret vårt negativt, gjør også søvnmangel det. Å ikke få nok hvile kan gjøre at sinnet ditt og kroppen sakker ned, noe som er det motsatte av det du leter etter.

Kort sagt, handler ikke det å knytte seg til håp om å endre personligheten din, og heller ikke om å nå umulige mål. Det handler om å ta vare på både den fysiske og mentale helsen din og unngå fristelsen til å mate negative emosjonelle tilstander.