Ti tips for å hjelpe deg med å ta vare på følelseslivet ditt

Her er ti tips for å hjelpe deg med å håndtere følelsene dine hvis du føler deg stresset.
Ti tips for å hjelpe deg med å ta vare på følelseslivet ditt

Siste oppdatering: 02 august, 2022

Du kan oppleve emosjonelt stress på flere måter. For eksempel tristhet, angst, avhengighet, tvangstanker, repeterende atferd, kjedsomhet og emosjonell labilitet. Noen ganger kan emosjonelt ubehag forsvinne i løpet av få dager, men hvis det er vedvarende, bør du gå til en spesialist som kan hjelpe deg. I denne artikkelen vil vi gi noen tips for å hjelpe deg å rømme fra slike vanskelige øyeblikk og begynne å ta vare på følelseslivet ditt.

Å ta vare på følelseslivet ditt betyr å ta ansvar for følelsene dine, lære å håndtere dem og oppdage en mye sunnere måte å oppleve dem på

1. Vær deg selv

Det er viktig å alltid være seg selv. Dette betyr å akseptere, elske og verdsette deg selv. Det betyr å vite hva du liker og hva du ikke liker, hvordan du reagerer på ulike situasjoner, hvilken atferd som gjør deg ukomfortabel, og hvilke som får deg til å føle deg lykkelig. For å gjøre dette må du akseptere dine egne meninger, forsvare dine verdier og si det du vil si. Det er tusen måter å være deg selv på bare ved å være ærlig med deg selv. Du trenger ikke å oppføre deg annerledes for å glede andre. Tross alt kan du aldri glede alle!

2. Gjenoppfinn ditt emosjonelle ubehag

For å redusere ditt indre ubehag, prøv å forestille deg deg selv på en annen måte. Visualiser deg selv som en mer bekymringsløs person med mindre emosjonell ladning. Du vil bli roligere, mer produktiv, mindre kritisk, mindre egoistisk og mindre aggressiv.

3. Lær å elske og bli elsket

Som menneske krever du noen øyeblikk av ensomhet og tid for deg selv, å føle deg som et individ. Det er en del av livet. Videre, hvis du elsker og lar deg elske, vil du føle deg bedre og lykkeligere. Du vil også oppleve livet mer fullstendig. Det er det som skjer når du tar vare på følelseslivet ditt.

“Du lærer å snakke ved å snakke, å studere ved å studere, å løpe ved å løpe, å jobbe ved å jobbe. På samme måte lærer du å elske ved å elske.”

– Francis de Sales –

Par ser hverandres øyne med kjærlighet

4. Vit hvordan du lytter

I tillegg til å snakke, bør du øve på evnen til å lytte og gjenkjenne hvordan du projiserer deg selv på andre. I de fleste tilfeller starter endring fra kunnskap, både det du ser i speilet, og det andre ser når du står foran dem.

5. Kontroller sinnet ditt

Du må gjøre en god internaliseringsjobb, for å identifisere eventuelle tanker som ikke er til nytte for deg og forkaste dem. Eller, hvis det ikke er mulig, erstatte dem med mer nyttige tanker.

6. Glem fortiden

Du kan ikke kontrollere fremtiden din, og du kan heller ikke forhindre at fortiden din kommer tilbake. Faktisk kan det å prøve å kontrollere noe i fortiden eller fremtiden føre til angst, mareritt, plutselig tristhet eller bølger av sinne eller nederlag. Derfor må du prøve å håndtere minnene dine på en slik måte at de ikke forårsaker ukontrollert emosjonelt ubehag som du deretter projiserer inn i nåtiden og/eller fremtiden.

7. Reduser angsten

Angst har evnen til å sette din emosjonelle balanse i fare, din sinnstilstand og den vellykkede utførelsen av dine daglige aktiviteter. Det finnes forskjellige teknikker du kan bruke for å redusere angsten. For eksempel avspenningsteknikker.

“Angst er som en gyngestol. Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ikke veldig langt.”

– Judi Piccoult –

8. Kontroller humøret ditt

Du kan gjøre dette ved å puste, praktisere mindfulness eller meditasjon … Husk at ingen har makten til å få deg til å føle deg dårlig hvis du ikke lar dem. Du er ansvarlig for ditt eget humør.

Kvinne som mediterer for å balansere følelseslivet sitt

9. Endre handlingene dine

Du kan oppleve at du føler deg sint, impulsiv, distrahert, udisiplinert og redd. Å undersøke handlingene som genererer disse negative tilstandene i deg er det første trinnet for å få dem til å forsvinne.

10. Lær aksept

Mens mange omstendigheter er helt utenfor din kontroll, er det andre du kan håndtere. Du kan for eksempel bytte jobb eller karriere, redusere kaloriinntaket eller velge å enten snakke eller være stille. Du kan imidlertid ikke ta avgjørelser for andre, endre vennenes intensjoner eller kontrollere andres oppførsel.

Hvis du gjør disse forbedringene, vil du føle deg bedre emosjonelt. Det er fordi emosjonell forbedring vanligvis krever at du tar handling i den virkelige verden.

Nå som du vet hvordan du skal ta vare på følelseslivet ditt, hva vil du gjøre for å forbedre det?

Det kan interessere deg ...
Fem følelser som skader kroppen din
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Fem følelser som skader kroppen din

De vanligste årsakene til sykdom er negative følelser. Å finne deres følelsesmessige betydning vil gi oss nøkkelen til en rask bedring.