Ni tips for å hjelpe deg med å bekjempe mentale distraksjoner

Det er vanlig at tankene dine vandrer og flykter fra det nåværende øyeblikket. Imidlertid avbryter denne vanen ofte ytelsen din. Her lærer vi deg noen teknikker for å kontrollere det.
Ni tips for å hjelpe deg med å bekjempe mentale distraksjoner

Siste oppdatering: 25 mai, 2022

I løpet av arbeidsdagen er det ganske vanlig at tankene dine vandrer og går seg vill i saker som ikke er relatert til jobb. For eksempel er det normalt at du gjentatte ganger sjekker mobiltelefonen din, ser på sosiale medier og tenker på hva du skal gjøre på slutten av dagen. Du dagdrømmer også, legger merke til alle lyder rundt deg osv. Men hvis du ønsker å bli mer produktiv, må du lære deg hvordan du bekjemper mentale distraksjoner.

Videre viser vi deg hvordan.

Ni nøkler for å bekjempe mentale distraksjoner

Psykiske distraksjoner påvirker alle. Heldigvis kan vi kontrollere dem og forbedre konsentrasjonen med trening. Her er noen effektive strategier for å hjelpe deg å oppnå dette:

1. Vær oppmerksom på distraksjonene dine

Et av de første trinnene for å bekjempe dem er å identifisere hvilke som påvirker deg. Tross alt er ikke alle distrahert av de samme tingene, så du må vite hvilke som er relevante for deg.

Chris Bailey, forfatteren av bestselgeren, The Productivity Project, anbefaler å skrive ned stimuli som distraherer deg. Når du gjør det, må du tenke på at det ikke bare er eksterne distraksjoner (som støy eller mobiltelefoner) som påvirker oppmerksomheten din. Faktisk er de interne (som tanker eller bekymringer) også en kilde til distraksjon.

Når du har identifisert dem, vil du finne det lettere å gjenkjenne dem i løpet av dagen. Dette vil hjelpe deg å refokusere på din tidligere aktivitet. For å holde fokus kan du gjenta setninger som “Jeg må forbli i nuet” eller “Dette er det jeg trenger å gjøre”. Du vil snart se at du gradvis vil være i stand til å reetablere fokuset ditt.

Planlegging og definering av oppgaver hjelper oss å konsentrere oss og utføre oppgaver lettere.

2. Forbered arbeidsmiljøet ditt

Ideelt sett bør du ha et sted hvor du kan jobbe komfortabelt og over lengre perioder. For å gjøre dette trenger du et komfortabelt skrivebord og stol, god belysning, samt en ryddig plass fri for forstyrrende støy.

Hvis du jobber i et støyende område, kan du bruke ørepropper eller støydempende hodetelefoner. Du bør være i et miljø som lar deg utføre oppgavene dine lettere.

3. Sett deg to-tre daglige mål

Å overbelaste deg selv med aktiviteter ender opp med å overvelde deg og kompromittere ytelsen din. Derfor er det best å sette deg mellom to til tre daglige mål som er små og fremfor alt oppnåelige.

For å gjøre dette, skriv ned målene du ønsker å nå på en tavle eller i en notatbok før du starter arbeidsdagen. Du kan starte med mer spesifikke og enkle oppgaver, og øke vanskelighetsgraden deres etter hvert som du begynner å føle deg mer selvsikker.

4. Pass på at andre ikke distraherer deg

Hvis du gjør viktig arbeid, er det best å unngå å bli distrahert av andre. For å gjøre dette, finn en plass der det er usannsynlig at folk vil forstyrre deg. Fortell dem også at du ikke vil bli avbrutt.

5. Slå av mobiltelefonvarsler

Mobiltelefoner er en av de vanligste kildene til distraksjoner i dag. Derfor må du utvikle effektive strategier for å kontrollere dem. Du kan for eksempel slå av varsler, slå av telefonen eller sette den i flymodus.

Imidlertid ender mobiltelefonavhengige ofte opp med å bryte sine egne avtaler. Hvis du er en av dem, må du utvikle disiplin på disse tidspunktene. Bailey foreslår at du bytter telefon med en kontorkollega, da det hjelper deg med å bekjempe fristelsen til å ha telefonen i nærheten.

6. Sett en arbeidsplan

Dette rådet gjelder mer for de som har fleksible arbeidsplaner eller som jobber alene. Hvis du er i denne situasjonen, bør du identifisere hvilken tid på dagen du jobber på ditt beste nivå, og strukturere oppgavelisten din basert på denne informasjonen.

For eksempel jobber de fleste best tidlig om morgenen; men det er andre som er mer produktive om kvelden. Det er viktig at du blir kjent med deg selv og identifiserer når du er mest produktiv. Dette vil holde deg mer fokusert og gjøre det lettere for deg å bekjempe mentale distraksjoner.

7. Ta korte pauser

Det er umulig å holde oppmerksomheten 100 prosent fokusert gjennom hele arbeidsdagen. Derfor må du etablere korte hvileperioder for å rense tankene, spise en brødskive, hvile øynene osv.

Ideelt sett bør du ta en pause på 15 eller 20 minutter etter hver time med arbeid. Det er fordi de fleste av oss bare kan opprettholde konsentrasjonen i omtrent en time eller mindre. Følgelig kan det være kontraproduktivt å jobbe utover denne perioden uten pause.

Mobiltelefonvarsler er en av de største distraksjonene. Å slå dem av kan også hjelpe oss med å fokusere.

8. Få nok søvn

En annen nøkkel for å bekjempe mentale distraksjoner er å få nok søvn om natten. Hvor mye søvn hver person trenger varierer. Imidlertid trenger de fleste omtrent syv timers avslappende søvn.

For å garantere en god hvile bør du slå av alle elektroniske enheter minst en time før du legger deg.

9. Praktiser meditasjon eller mindfulness

Meditasjon er en ekstremt effektiv praksis for å holde deg mer positiv og fokusert på det nåværende øyeblikket. Blant fordelene er forbedret velvære, reduksjon av stress og angst, økt selvfølelse og bedre søvnkvalitet.

For å nyte fordelene med meditasjon, må du gjøre det til en vane. Du bør gjøre det mellom 20 og 30 minutter i løpet av dagen, helst om morgenen, før du starter arbeidsdagen.

For å konkludere, husk at du trenger utholdenhet og øvelse for å oppmuntre disse vanene og effektivt bekjempe dine mentale distraksjoner.

Det kan interessere deg ...
Å puste bedre øker konsentrasjonen din
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Å puste bedre øker konsentrasjonen din

Bevis viser at å puste bedre øker konsentrasjonen din, blant andre fordeler. Denne artikkelen viser deg hvordan du implementerer det i praksis.