Krisetretthet - Når virkeligheten er overveldende

Fysisk og emosjonell utmattelse, negativitet og konsentrasjonsproblemer er alle overveldende og bidrar til krisetretthet. Dette er et nytt klinisk fenomen som oppstår fra dagens kontekst. Høres det ut som deg? Fortsett å lese. Dagens artikkel vil diskutere hva dette er og hva du kan gjøre med det.
Krisetretthet - Når virkeligheten er overveldende

Siste oppdatering: 09 april, 2021

Krisetretthet er overveldende og en realitet, utover det å være den nye tingen alle snakker om på sosiale nettverk. Det er en følelse som en betydelig del av befolkningen opplever i en sammenheng med usikkerhet, endringer, press og frykt. Det manifesterer seg som utmattelse, ubestemt fysisk smerte og apati.

Psykiatere og psykologer definerer det ennå ikke som en klinisk lidelse, men påpeker at de lar det utspille seg mens de ser på hvordan det utvikler seg. Dette er helt klart en ny verdensomspennende helsekrise. Det er forståelig og til og med forventet nye psykiske manifestasjoner i møte med disse fakta.

Folk blir utsatt for uforutsigbare, krevende og ofte ugunstige hendelser. Dermed er det normalt å føle seg overveldet. Likevel får dette faktum større kompleksitet når de står overfor mennesker som allerede har psykiske problemer.

Mann som tenker.

Når virkeligheten er overveldende: Hva er egentlig krisetretthet?

Arianna Galligher, direktør for Stress Trauma and Resilience Program (STAR) ved Ohio State University, påpeker noe interessant. Folk er vant til å stå overfor kriser, men situasjonen i dag er en helt annen. Enkelt sagt er det en stor krise som fører til mange relaterte kriser. Dette kaleidoskopet med utfordringer plasserer mennesker i en nåtid og en fremtid. Disse er ofte overveldende og immobiliserende.

Krisetretthet er et fenomen der sinn og kropp prøver å tilpasse seg en miljøhendelse som uforholdsmessig akselererer den naturlige stressresponsen. Utslippet av adrenalin og kortisol er kontinuerlig og overdreven. Det vil si at det ikke er begrenset til et bestemt øyeblikk, til en konkret trussel du må forsvare deg mot. Virkeligheten er full av små (eller store) trusler som fører til en rekke spesifikke manifestasjoner.

Symptomene på krisetretthet

Tegn og symptomer på denne tilstanden kan variere sterkt fra person til person. Imidlertid kan vi fremheve noen vanlige elementer, for eksempel:

  • Hypereksitasjon. Hovedkarakteristikken er en markant nervøsitet, den typen angst som aktiverer deg mer enn normalt. Det er også irritabilitet, dårlig humør og behovet for å gjøre ting. Du ønsker å handle og respondere, men vet ikke hvordan du skal gjøre det.
  • Abstinenser. I denne andre fasen slutter du å oppleve hyperaktivitet for å fordype deg i apati, sløvhet og en tilstand der du oppfatter alt som omgir deg som om det var en drøm. I tillegg er det mentale blokkeringer, du vet ikke hvordan du skal reagere på ting og kan ikke konsentrere deg. Du kan bare ikke finne mot til å løse hverdagslige problemer.
  • Det er også vedvarende og alvorlig fysisk utmattelse.
  • I tillegg er det frykt, konstant negativitet og kvaler.
  • Du kan ikke hvile deg, eller tvert imot føler deg ekstremt søvnig.
  • Dessuten blir spisevanene dine dårligere, og du kan til og med legge til deg noen usunne vaner som å drikke for mye alkohol eller putte i deg søppelmat osv.
  • Til slutt kan slående atferdsendringer vises i de mest ekstreme tilfellene av krisetretthet. For eksempel kan du legge bort arbeidsoppgavene dine og forsømme familien din osv.

Når virkeligheten er overveldende: Årsaker til krisetretthet

Det er flere grunner for å forklare krisetretthet. Den første vi nevnte ovenfor er at du kan leve i en umiddelbar virkelighet der det ikke bare er en trussel eller en utfordring, men en verden med overveldende usikkerhet. Mangelen på kontroll over løsningen av en gitt situasjon hjelper heller ikke.

I tillegg er det noen psykiske mekanismer. Du kan bruke mange av disse mestringsressursene. Med andre ord kan du bli lei av å være sterk og nå en grense der du ikke lenger vet hvordan du skal reagere eller hva du skal gjøre.

Kontinuerlig frigjøring av kortisol, stresshormonet, forårsaker også mange negative effekter som takykardi, muskelsmerter, utmattelse, hodepine og høyt blodtrykk.

Videre, og fra et følelsesmessig synspunkt, er frykt og negativitet smittsomt. Det finnes stunder der kontinuerlig eksponering fra media eller press fra nærmeste miljø kan forsterke følelsen av utmattelse og hjelpeløshet.

Kvinne som ser ut av vinduet.

Strategier å bruke

En ting som er tydelig fra psykologiområdet, er at når den nåværende situasjonen stabiliserer seg og du gjenoppretter din normale rutine, er neste trinn å flate ut kurven for mental helse. Det har nylig vært en enorm økning i depresjoner og angstlidelser.

Psykologer kan heller ikke forsømme pasienter med problemer som borderline personlighetsforstyrrelse, schizofreni og bipolar lidelse. Mennesker går gjennom en hard virkelighet og trenger hjelp på dette området.

Dermed er å finne effektive strategier for å lære og delta, oppdage og forhindre problemer i det lokale miljøet den eneste tingen å gjøre.

Hvordan takle det

  • Legg til deg en sunn livsstil og ta kontroll over din personlige trygghet, hygienetiltak og kosthold. Å vite hvordan du skal prioritere alt dette er viktig for ditt velvære.
  • Ha et støttenettverk, det være seg venner eller familie, slik det er viktig å ikke føle seg alene. Alle trenger noen å snakke med.
  • Søk profesjonell hjelp så snart du tror du trenger det.

Å opprettholde håpet, utvikle nye mestringsstrategier i møte med stress og håndtere følelser er andre grunnleggende ting å utvikle. Uansett er det godt å huske at disse reaksjonene er helt normale. Det er ikke uvanlig å bli syk, redd og hjelpeløs i disse tider.

Til slutt, ikke nøl med å søke støtte for å navigere i denne komplekse virkeligheten.

Det kan interessere deg ...
Hold fredshjørnet hellig: Et veldig viktig rom
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hold fredshjørnet hellig: Et veldig viktig rom

Fredshjørnet er et fristed og viktig rom for følelser som alle kan bruke. Det er basert på å etablere et positivt forhold til deg selv.