Å sove dårlig kan få deg til å føle deg ensom

En interessant studie viser at det finnes en sammenheng mellom å sove dårlig og ensomhet. I dagens artikkel skal vi snakke om hvordan de er relatert.
Å sove dårlig kan få deg til å føle deg ensom

Siste oppdatering: 13 desember, 2020

Å sove dårlig og føle seg ensom er situasjoner som blir stadig vanligere. Sistnevnte har økt markant. I Storbritannia har de til og med en minister for ensomhet. Å ikke sove godt har også blitt et faktum i livet for mange mennesker på planeten.

Det er lite sannsynlig at noen av disse fenomenene er nye for deg. Den nye tingen ved denne studien er imidlertid at den fant en kobling mellom de to. Dataene ser ut til å antyde at det å sove dårlig utløser en sterk følelse av ensomhet. Selv om studien ikke diskuterer det, viser andre data at folk som ikke takler ensomhet ofte har problemer med å sove.

Å sove dårlig kan føre til forskjellige følelser. Du vet at å ikke få nok søvn påvirker humøret ditt. Det får deg til å føle deg umotivert og irritabel. Å ikke sove godt kan til og med påvirke evnen din til å lede og opprettholde oppmerksomheten din. Studien vi snakker om i dag viser, som vi nevnte ovenfor, at å ikke få god søvn kan også få deg til å føle deg ensom.

“Søvn er den beste meditasjonen.”

– Dalai Lama –

En utmattet kvinne på jobb.

Berkeley-studien ved Universitetet i California

Nevrologene Eti Ben-Simon og Matthew Walker fra Berkeley-universitetet i California gjennomførte en fascinerende studie om forholdet mellom dårlig søvn og ensomhet. De publiserte resultatene i tidsskriftet Nature Communications i 2018.

En tidligere studie med 140 frivillige ga den første informasjonen til forskerne. Den fant at deltakerne etter en natt med søvnmangel viste tegn på å føle seg isolerte og at de ikke hadde noen å snakke med. Ben-Simon og Walker ønsket å bekrefte og utdype disse funnene.

For å gjøre det ba de 18 unge mennesker sove hele natten hjemme uten forstyrrelser. Neste natt måtte de holde seg våkne hele natten på et laboratorium. For å holde de frivillige fra å sovne selv et øyeblikk, fikk de dem til å delta i mange forskjellige aktiviteter.

Etter det viste de dem en video av en person som gikk mot dem. De ba de frivillige om å trykke på en knapp når de følte at personen kom for nær. De fant ut at deltakerne i gjennomsnitt holdt seg 15 % mer på avstand enn når de hadde sovet hele natten.

Effektene av å sove dårlig

Forskere fant også ut at tap av søvn utløste mer aktivering i et område hjernen assosierte med trussel og fare når personen i videoen kom nærmere. De følte med andre ord at nærhet til en annen person var farlig.

Studien fant også at frivillige som sov dårlig hadde redusert aktivitet i hjernens områder assosiert med sosialisering. Dette betyr at de følte seg mindre motivert til å samhandle med andre mennesker.

Deltakerne i studien sa også at de følte seg mer alene. Som studien nevner, “Selv om mange faktorer er assosiert med sosial isolasjon og tilbaketrekning fra mellommenneskelige interaksjoner, antyder nyere bevis at utilstrekkelig søvn kan være en slik kandidat.”

Fase to

Eti Ben-Simon og Matthew Walker gjennomførte en andre fase av studien, denne gangen med 1000 frivillige. De viste videoer av de 18 frivillige fra det første eksperimentet til hver deltaker. Hver innspilling varte i litt over et minutt og var ganske enkelt en av de frivillige som snakket om uformelle emner. Forskere ga dem et 10-punkts spørreskjema.

De spilte inn halvparten av videoene etter en god natts søvn, og den andre halvparten etter at de frivillige holdt seg våkne hele natten. Imidlertid delte de ikke denne informasjonen med den andre gruppen frivillige. De viste dem bare videoene i tilfeldig rekkefølge. Deretter spurte de hvem av de frivillige som virket ensomme. De fleste av seerne identifiserte de som ikke hadde sovet. De sa også at de la merke til at disse menneskene også så ut til å ha mangel på motivasjon eller intensjon om å sosialisere seg.

En mann med søvnløshet som sover dårlig.

Å sove dårlig: Resultatene av studien

I den siste delen av eksperimentet ba de de 1000 frivillige om å snakke om sine egne følelser etter å ha sett videoene til de 18 første frivillige. Resultatene var fascinerende. Bare det å se på deltakerne som ikke hadde sovet, fikk tilskuerne til å føle seg ensomme.

Forskerne påpeker at ensomhet også var “smittsomt” på en måte. Mange deltakere ga uttrykk for at de uforklarlig følte seg mer alene etter å ha sett en video av en søvnberøvet person.

Konklusjonen som forskere når er at å sove dårlig negativt disponerer deg for sosialisering. Det utløser også følelser av avvisning fra andre mennesker. Den gode nyheten er at en god natt med søvn er nok til å få alt dette til å forsvinne.

Det kan interessere deg ...
Digital søvnløshet og tips for å stoppe det
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Digital søvnløshet og tips for å stoppe det

Digital søvnløshet er en tilstand som påvirker søvnen vår. Det gjør at en person får mindre søvn eller har dårlig søvnkvalitet. Les mer i denne art...



  • López, M. F. (2018). Cómo dormir mejor: Guía práctica para mal dormidos. EDICIONES B.