Stress og kroppen: Hva er egentlig stressrespons?

· mars 22, 2019
Stressrespons er en kompleks prosess hvor kroppen forsøker å opprettholde balanse i destabiliserende situasjoner.

Alle har opplevd stress før. Det påvirker ulike aspekter av ditt daglige liv og kan til og med begrense deg på bestemte måter. Men vet du hva stressrespons er?

Stress manifesterer seg når det er kumulativ utmattelse i forskjellige kroppssystemer etter langvarig eller dårlig regulert respons. Vi refererer til allostatisk belastning, som er prisen kroppen betaler når den må tilpasse seg ugunstige forhold.

For å unngå at dette skjer, har kroppen din adaptive prosesser som kommer til handling i stressende situasjoner. Disse prosessene søker å oppnå balanse eller homeostase.

Kroppen prøver alltid å gå tilbake til en stabil tilstand etter å ha lidd homeostatisk ubalanse. Men hvordan gjør kroppen egentlig dette? Oppdag det nedenfor!

Stressrespons

Stressrespons

Når kroppen oppdager stress, setter den en rekke fysiologiske og metabolske responser i aksjon for å tilpasse seg. Disse responsene oppstår når du trener, for eksempel. De gjør det også lettere for deg å vurdere enhver situasjon. I stressende situasjoner hjelper de deg med å bli mer våken og oppmerksom og gjør det mulig for deg å ta raskere avgjørelser.

Det første systemet som stress påvirker, er det autonome nervesystemet. Etter det tar hypothalamus over og integrerer sensorisk og emosjonell informasjon.

Hypothalamus aktiverer også den paraventrikulære kjernen, som igjen aktiverer de preganglioniske nevronene i ryggmargen. Disse nevronene aktiverer sympatiske ganglionkjeder som øker noradrenalin i visse organer.

Effekter av økt frigivelse av noradrenalin under stressrespons

  • Økt hjertefrekvens.
  • Vasodilasjon av kranspulsårene.
  • Avslapning av den bronkiale muskulaturen.
  • Rask pust.
  • Perifer vasokonstriksjon.
  • Hepatisk glykogenolyse.
  • Hyperglykemi.

Når den sympatiske ganglionkjeden aktiveres, aktiveres også binyrene. Dette øker i sin tur frigivelsen av adrenalin i tillegg til noradrenalin.

Disse to siste aktiverer ikke-innerverte strukturer gjennom det sympatiske nervesystemet. De styrker også de tidligere effektene av noradrenalin.

Effekter av økt adrenalin

  • Økt hjertefrekvens.
  • Muskulær og kardio-vasodilasjon.
  • Utvidelse av luftveiene (som letter lungesirkulasjonen).
  • Økt svette (for å bli kvitt overflødig varme).
  • En reduksjon i ikke-vitale fysiologiske prosesser (betennelse, fordøyelse, reproduksjon og vekst).
  • Det stimulerer leverglykogenolyse (glukoseproduksjon).
  • Inhiberer insulinutslipp og stimulerer glukagon i bukspyttkjertelen (høyt glukosenivå).

Som svar på noradrenalin frigjør spyttkjertlene også et oralt enzym som kalles alfa-amylase. Dette enzymet bidrar til å fordøye karbohydrater og eliminerer bakterier i munnen.

Den kjemiske strukturen av adrenalin.

Hypothalamus-hypofyse-binyre-aksen

Når hypothalamus aktiverer den paraventrikulære kjernen, frigjør visse nevroner i denne kjernen nevrohormon-CRF til systemet som forbinder hypothalamus med den fremre hypofysen. Dette stimulerer i sin tur frigivelsen av kortikotropinhormonet i blodet.

ACTH aktiverer dannelsen av glukokortikoider som kortisol. Dette er et steroidhormon som intervenerer i metabolismen av karbohydrater, protein og fett. Det stimulerer glukosesyntese og gjør også at celler moderat reduserer deres glukoseforbruk, noe som øker glykemien.

Glukokortikoider som kortisol gir negativ tilbakemelding til hypothalamus og hypofysen. Så de regulerer den respektive konsentrasjonen av ACTH og CRF. Disse hormonene virker også på immunsystemet og på hippocampus.

Denne aksen frigjør normalt hormoner i henhold til sirkadiske rytmer assosiert med søvn-/våken-perioder. Følgelig, om morgenen er kortisolkonsentrasjonen høyere enn om natten.

Når kroppen din reagerer på stress, prosjekterer hypothalamus det sympatiske nervesystemet. Det gir visse effekter:

Virkninger av sympatisk aktivering

  • Hepatisk glykogenolyse.
  • Hyperglykemi.
  • Rask pust.
  • Rask puls og økt blodtrykk.
  • Perifer vasokonstriksjon og muskuløs vasodilasjon.
  • Økt våkenhet og reaksjonstid.
  • Økt muskulær sammentrekning.
  • Utvidede pupiller.
En stresset fyr med hodet i hendene.

Nevral kontroll av stressresponsen

For å registrere en stressrespons, finnes det to mulige veier i henhold til stimulansen de mottar: systemisk og psykogen.

Systemisk

  • Først av alt krever stimuli ikke bevisst behandling.
  • Disse har en tendens til å være fysiologiske trusler (for eksempel blødninger).
  • Direkte aktivering av den paraventrikulære kjernen til hypothalamus.

Psykogen

  • Stimuli krever bevisst behandling.
  • De innebærer ikke umiddelbar fare.
  • Indirekte aktivering av hypothalamus paraventrikulære kjernen.

Til slutt er stressrespons når kroppen starter en rekke prosesser for å opprettholde balanse og stoppe uønskede effekter av stress. Dette er bare et annet eksempel på naturens utrolige visdom.

  • Kudielka, B. M., Hellhammer, D. H., & Wüst, S. (2009). Why do we respond so differently? Reviewing determinants of human salivary cortisol responses to challenge. Psychoneuroendocrinology, 34(1), 2-18.
  • Sandi, C. (2013). Stress and cognition. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 4(3), 245-261.
  • Valdés, M., & De Flores, T. (1985). Psicobiología del estrés. Barcelona: Martínez Roca, 2.