Syv nøkler til å håndtere stress daglig

juli 28, 2019
Når alt ser ut til å overvelde oss, kan vi ty til disse tipsene som kan hjelpe oss med å takle stress. Oppdag dem her!

Selv om det å håndtere stress daglig virker som en moderne type kamp, ​​er sannheten at det er et av våre eldste defensive instinkter. Imidlertid er det slik at de forsvarsmekanismene våre forfedre brukte til å ta imot verdens farer (overaktivitet og stress), nå gjør oss svake og syke.

Det er derfor American Academy of Family Physicians (AAFP) i USA har utviklet en rekke nøkler til å håndtere stress som kan bidra til å roe ned sinnet. Spesielt kan vi bruke disse nøklene når vi føler at noe overvelder oss eller truer med å gjøre det.

Stresset i dagens verden

Verden vi lever i endrer seg veldig fort og skaper nye situasjoner. Derfor er det ikke uvanlig for oss å klandre andre for å sette press på våre liv. Imidlertid er vi ved mange anledninger skyldige for å ta på oss mer enn vi kan. Dette kan føre til at vi føler oss knust av de høye forventningene vi satte for oss selv.

Med andre ord ønsker vi å være perfekte i alt, og dette øker vårt daglige stress. Dermed må vi kanskje ty til noen tips for å håndtere stress som kan hjelpe oss med å takle det.

En kvinne med angst.

Når vi bare ikke kan håndtere det lenger, begynner kroppen vår å aktivere sine selvforsvar, noe som kan ende opp med å forverre problemet. Hvor mange ganger har vi forsøkt å jobbe raskere for å prøve å senke stressnivået?

Når vi overarbeider oss selv hver dag, vil ikke engang hvile hjelpe. Litt etter litt kan vi begynne å føle at vi ikke lenger kan takle det. Dette kan føre til bekymring, angst, frykt og overdreven spenning. Derfor, siden stress ikke er i stand til å holde alt under kontroll, oppstår fysiske og psykiske problemer.

«Det er en god idé å alltid gjøre noe avslappende før du tar en viktig beslutning i livet ditt.»

-Paulo Coelho-

Nøkler til å håndtere stress

Når alt ser ut til å overvelde oss, kan vi ty til noen råd for å håndtere stress, som:

  • Trening: En sunn måte å håndtere daglig stress på, er å drive med idrett. Når vi trener, stresser vi ikke, og vi slipper også ut endorfiner.
  • Spis sunt: ​​Søppelmat er en av de verste måtene å håndtere stress på. Hvis du er sulten, spis frukt og grønnsaker. Et naturlig og balansert kosthold med fem godt fordelte daglige måltider fører til trivsel.
  • Sov godt: Hvis vi sover godt, vil vårt sinn bli tydeligere og mer våkent for å møte daglige utfordringer.
  • Meditasjon: Denne avslappingsteknikken, som andre lignende, kan bidra til å redusere stressnivået. Den er nemlig basert på dyp og bevisst pust for å hjelpe oss med å frigjøre spenning.
  • Selvkontroll: Vi må være oppmerksomme på at vi ikke kan kontrollere alt. Hvis vi er klar over at det er mange ting som er ute av vår kontroll, har vi mer kontroll over oss selv.
  • Det er bedre å møte et problem om gangen: Du må løse ett problem om gangen, og begynne med de minste. Vi må lete etter løsninger, og når vi løser en situasjon, gå videre til neste.
  • Realisme: Uten tvil, er det å være realistisk en god måte å håndtere daglig stress på. Jo mer vi kjenner oss selv, jo mer vil vi være klar over våre evner og begrensninger.

«Mye av stresset som folk føler, kommer ikke fra å ha for mye å gjøre. Det kommer fra å ikke fullføre det de har startet.»

-David Allen-

Øvelse kan bidra til å bekjempe daglig stress.

Lær å håndtere stress daglig

Det er mange ekstraordinære situasjoner som, kombinert med daglig stress, kan forverre det som allerede var et problem. For eksempel, å miste jobben, skille seg eller flytte til en annen by. I disse tilfellene kan disse tipsene også hjelpe deg.

Hvis disse strategiene ikke gir resultater eller reduserer stressnivået ditt, er det best å konsultere en psykolog. Helsen din står på spill.