Synes du det er vanskelig å forholde deg til andre?

02 februar, 2021
Synes du det er vanskelig å forholde deg til andre? Dette skyldes ikke alltid sjenanse eller introversjon. Ofte er vanskeligheter med å sosialisere relatert til måten du vokste opp på, barndomstraumer og til og med angst.

“Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til mennesker. Er det noe galt med meg?” Dette er et tilbakevendende spørsmål hos de som har vanskeligheter med å sosialisere, få venner, finne en partner eller opptre selvsikkert i en gitt sosial kontekst. Du er kanskje ikke klar over det, men det er et ganske vanlig problem.

Agatha Christie sa at hun hadde en dyp frykt for å gjøre offentlige opptredener og gjennomføre intervjuer. Også Jorge Luis Borges var sjenert til det punktet der han sendte sin venn Oliverio Girondo til å handle på hans vegne i enhver offentlig funksjon.

Ingen av dem var flinke til å sosialisere, og de ville det heller ikke. De foretrakk å være i sitt personlige kreative rom. Mange mennesker med sosiale begrensninger liker det slik, selv om de lengter etter større ferdigheter for å bevege seg rundt i sine sosiale sirkler.

Mens personligheter som de som nevnt ovenfor, og Albert Einstein og forfatterne Cormac McCarthy og Harper Lee viste åpenbare trekk av sjenanse, er det ikke alle som ser ut til å være sosialt ubekvemme.

Fortsett å lese for å forstå litt mer om hva som ligger bak denne oppførselen.

Kvinne som dekker det ene øyet.

Årsaker til at det er vanskelig å forholde seg til andre

Når en person lurer på hvorfor det er vanskelig for dem å forholde seg til mennesker, tenker de virkelig på hvordan det kan løses. De vet at det moderne samfunnet overdrevent premierer ekstroversjon, karakterens åpenhet og sosiale figurer. Dette er fordi de ser ut til å være utstyrt (i det minste virker det sånn) med en overlegen evne til å knytte kontakter og skille seg ut.

Å anta denne ideen er imidlertid delvis feil. Faktisk kan både introverte og ekstroverte være populære. I tillegg har noen ekstroverte mennesker problemer med å bygge relasjoner. Dette er relevant fordi vanskeligheter med sosialt samvær ikke alltid avhenger av sjenanse eller introversjon. Riktignok er det en faktor, men ikke den eneste.

Internaliserte relasjonsregler i barndommen

Barndommen din er en avgjørende faktor som forklarer dine evner eller vanskeligheter med å forholde deg til andre. De fleste har ubevisst internalisert relasjonsreglene som ble gitt dem av de primære omsorgspersonene. Husk imidlertid at hvis disse ikke fungerte for dem den gang, vil de ikke fungere for deg heller.

Det samme gjelder måten du kommuniserer på hvis foreldrene dine ikke var dyktige formidlere og ikke hadde mye samhandling med deg.

  • Emosjonelt fraværende omsorgspersoner vil alltid ha en innvirkning på barnets verbale, emosjonelle og atferdsmessige ferdigheter.
  • Dermed er det mange ekstroverte barn med alvorlige sosiale begrensninger, da de mangler relasjonsferdigheter som en direkte effekt av denne oppdragelsen.
  • Tilsvarende er andre årsaker til begrensninger i relasjoner dysfunksjonelle, autoritære familiemiljøer. Spesielt hvis de vokser opp i et miljø der det er lite sosial eksponering.

Psykologiske og nevrologiske dimensjoner

Alt stammer imidlertid ikke fra barndommen. Noen ganger er årsaken til at det er vanskelig å forholde seg til mennesker utløst fra psykologiske, til og med nevrologiske faktorer.

Her er noen eksempler:

  • Autismespektrumforstyrrelse. Aspergers syndrom, som i mange tilfeller kan gå ubemerket hen, faller innenfor dette spekteret. Faktisk forklarer det hvorfor mange voksne har problemer med å sosialisere.
  • I tillegg er angst og stress faktorer som begrenser og hindrer sosiale ferdigheter.
  • Til slutt, merk at psykiske tilstander som antisosial personlighetsforstyrrelse, sosial fobi eller agorafobi også kan stå bak dette problemet. Dette er imidlertid tilfeller der en person bevisst unngår sosial kontakt.

Følsomhet for sensorisk persepsjon

Vi nevnte at personligheter som Agatha Christie eller Jorge Borges unngikk sosial kontakt. Den åpenbare sjenansen fikk dem til å foretrekke trygge omgivelser og unngå å utsette seg for situasjoner som fikk dem til å føle stress og ubehag. Du kan ikke spørre noen hvorfor det er vanskelig for dem å forholde seg til mennesker uten å ta hensyn til en av de mest åpenbare faktorene: den sjenerte personligheten.

Mer enn å fokusere på dette atferdsmønsteret, ville det vært mer interessant å forstå hva som ligger bak. Sjenerte mennesker oppfatter omverdenen annerledes på grunn av det som er kjent som sensorisk persepsjonsfølsomhet.

Hva består det av?

Hjernen til sjenerte mennesker er annerledes. I gjennomsnitt trenger de mer tid til å reagere på stimuli.

  • De er mer introverte og reflekterende, og dette hindrer dem i å kunne tilpasse seg de sosiale miljøene der en gitt situasjon krever rask respons fra dem.
  • Folkemengder, støy, nye stimuli eller eksponering for situasjoner der de ikke har kontroll fører til stress og ubehag.
  • Alle disse faktorene er grunner at sjenanse også har et nevrologisk fundament. Det forhindrer imidlertid ikke å lære seg tilstrekkelige strategier for å forbedre sosiale ferdigheter.
En vennegjeng.

Hva du skal gjøre hvis du synes det er vanskelig å forholde deg til mennesker

Alle kan forbedre sine sosiale ferdigheter. Alle kan lære å forholde seg til hverandre for å nyte samspillet i ethvert miljø.

Her er noen utgangspunkt:

  • Finn situasjoner der du føler deg komfortabel. Kanskje du kan bruke internett til å søke etter personer med lignende hobbyer. Dette er en god måte å finne likesinnede du kan føle deg trygg på. Det kan hjelpe deg med å åpne opp for andre sosiale scenarier senere.
  • Reduser krav til deg selv. Unngå å fokusere så mye på deg selv, på frykten for å mislykkes, på å ikke vite hva du skal si, på å ikke like det. Flytt blikket fra innsiden til utsiden for å slippe deg løs og nyte spontane samtaler. Ikke tro alt tankene dine forteller deg.
  • Stol på pålitelige mennesker. Del frykten din med de som virkelig kjenner deg og som kan veilede deg.
  • Lær teknikker for å håndtere stress og sosial angst.
  • Styrk dine sosiale ferdigheter og forbedre kommunikasjon, selvsikkerhet, det følelsesmessige osv.

For å avslutte er det bare en ting som er verdt å fremheve her. Søk profesjonell hjelp hvis vanskeligheter med andre er kroniske, noe du har holdt på i mange år, og som hindrer livskvaliteten din. Visse terapier kan utgjøre en stor forskjell i livet ditt. Det kan være det gjennombruddet du trenger mest.

Chavira, D. A.; Stein, M. B.; Malcarne, V. L. (2002). Scrutinizing the relationship between shyness and social phobia. Journal of Anxiety Disorders. 16 (6): 585 – 98.