Slutt å spå fremtiden og våg å skape den

20 desember, 2020
Å spå fremtiden og forutse ting som ikke har skjedd ennå er en veldig vanlig form for lidelse. I stedet for å forestille deg alle de dårlige tingene som kan skje i morgen, bør du fokusere på å transformere nåtiden. Virkelige muligheter befinner seg tross alt her og nå.

Unngå å spå fremtiden. Tenk på det. Du har ikke en krystallkule, og det er heller ikke et tempel i nærheten med en guddommelighet som forteller deg hva som skal skje i morgen eller dagen etter det. Så bare stopp. Slutt å forutse ting som ikke har skjedd ennå, for det er ingen bedre måte å torturere deg selv på enn å finne opp en fremtid som bare er skapt i tankene dine, drevet av angst.

Vi vet at det er veldig enkelt å si, men nesten umulig å kontrollere den automatiske strømmen av tanker. Når det gjelder mentalt velvære vil alt ideelt sett være en enkel prosess bare ved å knipse med fingrene, og stoppe alt som får oss til å lide.

Dessverre fungerer det ikke på denne måten. I stedet går vi ofte gjennom perioder der vi føler at vi er fanget i en labyrint av bekymringer og virvelvind av overtenking.

Psykoterapeuten Albert Ellis sa i boken How to Make Yourself Happy at folk har en tendens til å etablere selvdestruktive vaner i livet nesten uten å innse det.

Å forutse hva som skal skje og forestille seg de verste mulighetene er en vanlig uvane. Å fjerne denne vanen fra vårt mentale univers er ikke lett fordi det ofte er noe vi har gjort så lenge vi kan huske.

Du kan imidlertid lære å slutte å spå fremtiden. La oss lære mer.

Kvinne i bølgene.

I stedet for å spå fremtiden, forandre nåtiden

Når du oppdager at du har gått inn i en felle der tankene dine dreier seg om hva som vil eller ikke vil skje, gjør noe veldig enkelt. For det første, pust dypt inn og ut. Det er ingen bedre måte å holde fast i nåtiden enn å bli oppmerksom på pusten din.

Du er laget av kjøtt, blod, bein og en hjerne som ofte går raskere enn vi ønsker. Imidlertid trenger kropp og sinn at du er her og nå. Du bør puste dypt og skape ro i magen der nervene dine virvler. Det er viktig å skape balanse for å slappe av i musklene og skape ro i sjelen for å unngå hodepine.

Engstelige sinn er overaktive og kan føre til stress og se ting annerledes enn de er. Vi kan se eventuelle fremtidige hendelser negativt, og dette kan føre til at kroppen vår går i varslingsmodus. Det er som å vente på en trussel. Sansene våre blir skjerpet og kroppen forbereder seg på det som kommer (ekte eller imaginært). Som et resultat forårsaker dette muskelsmerter, ubehag og evig tretthet.

Å spå fremtiden kan være en ødeleggende form for lidelse. Men hvorfor gjør vi dette? Er denne typen tenkning nyttig? Åpenbart ikke.

Fokuser på nåtiden ved å gi deg selv det du trenger

Virkeligheten skjer i nåtiden. Imidlertid dveler vi sjelden ved nåtiden. Menneskesinnet er en utrettelig akrobat: Det hopper hit og dit, fra fortid til fremtid.

Ofte begynner folk å fokusere på gårsdagen og tenke på feil, tapte muligheter eller uoppfylte drømmer. Sekunder senere beveger tankene seg til fremtiden for å danse gjennom alle slags mulige scenarier av hva som kan eller ikke kan skje i en rask piruett.

Du må trene ditt mentale fokus for å holde deg i nåtiden, her og nå. Imidlertid kan virkeligheten rundt oss til tider være kompleks, skjør og definert av konstant usikkerhet.

Hva kan vi gjøre når det som skjer er fullt av hindringer? Svaret er enkelt: Du må gi deg selv det du trenger. Her er noen strategier:

  • Ikke forvent noe. I stedet fokuserer du bare på å objektivt analysere hva som skjer og hva du trenger å gjøre her og nå for å føle deg bra.
  • Noen ganger avhenger umiddelbar virkelighet av å iverksette tiltak. I så fall må du ikke utsette det. Reager, mobiliser, transformer og vær proaktiv.
  • Andre ganger er det best å gjøre ingenting. Bare godta det som skjer, anta den nye virkeligheten og ta vare på deg selv. Hvordan? Gjennom hvile, akseptere følelsene dine og holde deg rolig.
Mann som prøver å spå fremtiden.

Slutt å spå fremtiden og tør å skape den

Noen sier at vi lever i en tid med distraksjon. Andre mener det er en tid med konstant bekymring. Uansett er det noe som ikke kan benektes: Morgendagens bekymringer.

Besettelsen av å forutsi fremtiden er et desperat forsøk fra sinnet på å få ting under kontroll. Du tror kanskje at hvis du forventer hva som kan skje om noen få dager eller måneder kan du forberede deg på det.

Problemet er imidlertid at du alltid vil forberede deg på det verste. Dette angstnivået forårsaker problemer og er ikke en god strategi.

Å ikke spå fremtiden bør definitivt være vårt mantra for mental helse. I stedet anbefaler vi en annen tilnærming: Transformere nåtiden til en bedre morgendag.

Fokuser mindre på hva som skjer i tankene dine og mer på hva som skjer rundt deg, her og nå. Det er der mulighetene dukker opp og hvor du trenger deg selv mest. Som Mark Twain en gang sa: “Jeg har vært gjennom noen forferdelige ting i livet mitt, hvorav noen faktisk skjedde.”

Ved mange anledninger vil forståelse av at tankene lurer oss tillate oss å rette oppmerksomheten mot det som skjer foran oss. Vi trenger hverandre akkurat nå. Vi må gi oss selvomsorg, balanse, ro, tilknytning og kreativitet.

Kunsten å kontrollere tanker og oppmerksomhet krever tid og krefter. Men hvis du lykkes er effektene terapeutisk. Begynn det viktige arbeidet i dag!