Seks tips for å hjelpe deg når du føler deg engstelig og venter på viktige nyheter

Få ting forårsaker så mye angst som å måtte vente på et resultat, en samtale eller viktig informasjon. Hvis du identifiserer deg med denne typen følelser, tilbyr vi deg seks enkle tips for å hjelpe deg med å håndtere dem i denne artikkelen.
Seks tips for å hjelpe deg når du føler deg engstelig og venter på viktige nyheter

Siste oppdatering: 26 mars, 2022

Å vente på resultatene fra en medisinsk undersøkelse. Å måtte vente en uke for å vite om du har bestått en virkelig viktig eksamen eller ikke. Venter på å høre om du har fått en bestemt jobb. Å føle deg engstelig mens du venter på viktige nyheter er en vanlig hendelse. Det skjer faktisk med oss alle på et eller annet tidspunkt.

Tankene ditt slutter ikke å spinne, og ved siden av dette vender følelsene dine seg ofte mot deg. Mens det er øyeblikk der du kan føle deg optimistisk og håpefull, har tankene dine en tendens til å bli katastrofale om ikke lenge, og du begynner å forvente det verste. Videre korrelerer denne typen angst assosiert med tvungen venting med flere somatiseringer.

Magesmerter, tarmlidelser, ryggsmerter, problemer med å sovne … Det er som en slags tortur man ikke kommer seg unna. Videre påvirker denne psykofysiske virkeligheten både barn og voksne. Hva kan du gjøre med det?

En nøkkel til å håndtere angsten forbundet med å vente er å fokusere på de aspektene som er under din kontroll. Avspenningsteknikker og meditasjon kan også hjelpe.

lidende mann lider av angst ved å vente

Seks tips for å hjelpe deg når du føler deg engstelig og venter på viktige nyheter

Det er noe iboende engstelig med enhver form for venting. For eksempel, noen ganger, etter en hyggelig date med noen du liker, venter du spent på en melding fra dem neste dag som ber om en ny date. Så er det den engstelige ventetiden på resultatene av medisinske undersøkelser eller eksamener. På den annen side er det par som venter på å bli gravide og folk som venter på rettsdommer.

Vi kan si at å leve i seg selv betyr å lære å vente og at tilværelsen er ett stort venterom. Derfor er noe du lærer ganske tidlig i livet at du ikke kan kontrollere skjebnen din og at usikkerhet vil være ditt evige reisefølge.

Noen mennesker håndterer angsten ved å vente på viktige nyheter bedre enn andre. Hvis du er en av dem som sliter, her er noen tips for å hjelpe.

1. Fokuser på det du kan kontrollere

Det er stunder der frustrasjonen tærer på deg. Det er fordi det du ikke kan kontrollere er det du venter på. For å håndtere denne stressende situasjonen, må du være oppmerksom på hva du kan kontrollere. Faktisk er det dusinvis av dem, og å tenke på disse vil bidra til å formidle ditt velvære.

Start fra din virkelighet og ditt spesifikke problem, analyser rolig hvilke elementer du kan håndtere. For eksempel kan du kontrollere følelsene dine. Derfor kan du starte med emosjonell håndtering.

2. Stol på deg selv: Tro at, uansett resultat, vil du være i stand til å takle det

Når du føler deg engstelig og venter på viktige nyheter, må du aktivere selvsikkerheten din. Du kan ikke kontrollere skjebnen din. Dessuten, som du godt vet, er det ikke så mye nytte å bare ønske at noe skal skje.

Noe som alltid hjelper i denne forbindelse er å tenke at uansett resultat, vil du være i stand til å møte det og takle det. Enten det er bra eller dårlig.

Uavhengig av utfallet på ventetiden din, er det viktigste å tro at du kan takle det som måtte komme til deg.

3. Å være positiv hjelper alltid (men ikke vær for naiv)

Det er aldri mangel på folk som vil påpeke at det riktige å gjøre er å “forberede seg på det verste”. Men alt den tilnærmingen oppnår er å forsterke ubehaget.

Dr. Kyla Rankin og Dr. Kate Sweeny, professorer i psykologi ved University of California, som spesialiserer seg på angst for å vente, utførte en studie om dette emnet. De bekreftet at å opprettholde en positiv tilnærming til resultater er mer vellykket når det gjelder å ta vare på mentalt velvære. Derfor ser det ut til at moderat og realistisk optimisme reduserer angst og stress betraktelig.

4. Utfør enkle oppgaver

Når du lider av angst mens du venter på viktige nyheter, har du en tendens til å handle på autopilot. Du er ikke sentrert. Tankene dine er et annet sted. Videre mangler du lyst og energi. En enkel strategi for å redusere denne mentale tilstanden er derfor å utføre enkle, motiverende oppgaver som lar deg redusere stresset.

Så langt det er mulig bør du tillate deg selv øyeblikk av fritid som å lese, gå en tur eller se en film.

5. Snakk med noen om hva som skjer med deg

Vi har alle opplevd angsten ved å vente ved flere anledninger. Det er faktisk en slags “universelt stress”. En måte å takle det på er å tilbringe tid med dine nære og kjære.

Snakk med venner eller familie om hvordan du føler deg og tankene som dukker opp. På denne måten kan du lufte følelsene dine og relativisere litt ved å rette oppmerksomheten mot andre ting.

Kvinne skriver i en innsjø for å håndtere venteangst

6. Godta følelsene og tankene dine, å undertrykke dem forsterker bare angsten

Å ikke tenke for ikke å lide er en nytteløs strategi. Å undertrykke følelser og fortrenge negative tanker fungerer heller ikke. Når du håndterer angst, i alle dens former, må du gi rom for at alle sanseopplevelser, tanker og følelser kan dukke opp og akseptere, forstå og rasjonalisere dem. For å gjøre det, er det ofte nyttig å føre dagbok og skrive ned alt du føler.

Øvelser som avspenning, pusteteknikker og mindfulness er også gyldige og interessante ressurser. Til syvende og sist handler det om å finne den strategien som passer best for deg. Tross alt vil tiden til slutt gå, og du vil ha det du har ventet på. Å lære av denne typen opplevelser vil uten tvil tillate deg å mer vellykket håndtere de uunngåelige engstelige ventetidene i fremtiden.

Det kan interessere deg ...
Nevrobiologien bak skuffelse: Den lengstvarende smerten
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Nevrobiologien bak skuffelse: Den lengstvarende smerten

Nevrobiologien bak skuffelse viser nok en gang at det er aspekter i livet som hjernen opplever på en spesielt smertefull måte.



  • Rankin, Kyla & Sweeny, Kate. (2021). Preparing Silver Linings for a Cloudy Day: The Consequences of Preemptive Benefit Finding. Personality and Social Psychology Bulletin. 014616722110378. 10.1177/01461672211037863.
  • Knapp, Sarah & Wilson, Melissa & Sweeny, Kate. (2021). The role of two emotion regulation tendencies across two waiting periods. Motivation and Emotion. 45. 1-10. 10.1007/s11031-021-09869-3.