Råd for følelsesmessig egenomsorg under pandemien

21 mai, 2020
I løpet av koronaviruskrisa, er det viktigere enn noensinne at du tar vare på følelsene dine. Det er på tide å gjøre dem til dine beste allierte for å ha en roligere reise gjennom denne vanskelige situasjonen.

Alle av oss prøver å takle situasjonen vi går gjennom på best mulig måte. Ikke alle har de samme omstendighetene, de samme midlene, eller et godt støttenettverk. Derfor er det grunnleggende at du lærer deg å utvikle visse psykiske ferdigheter for å håndtere faktorer som hjemmeisolering og usikkerhet bedre. I dette tilfellet kan du dra nytte av en rekke råd for følelsesmessig egenomsorg under koronaviruskrisa.

De siste ukene har det dukket opp mange velmenende meldinger som minner oss om at det er på tide å komme sammen og tenke på det samme målet. Fra psykologifeltet, vet vi imidlertid at denne situasjonen er vanskelig for en stor del av befolkningen. Innenfor veggene i hvert hjem, kan det være ensomhet, angst, smerten av tap, familieproblemer, og skyggen av frykt.

Noen ganger er det ikke nok å opprettholde rutiner, trene eller ha videosamtaler med familien eller vennene dine. Du føler fremdeles at noe mangler. Dette gjør at du blir værende i en slags følelsesmessig vannmølle. Det er øyeblikk når du føler deg mentalt sterk, men deretter kommer frustrasjon eller selv tårer og banker på døra. Alt dette er normalt.

Det som er viktig her, er å ikke bli permanent fanget av negativiteten. Disse følelsesmessige realitetene må være som passerende skyer: følelser du observerer, godtar og deretter gir slipp på. Dette vil hjelpe deg med å se ting som omgir deg med klarhet og indre ro.

Nedenfor skal vi dele en rekke strategier for å forbedre den følelsesmessige egenomsorgen din.

En kvinne ser ut av vindet

Råd for følelsesmessig egenomsorg under pandemien

I den populære boka si Emotional Intelligencepåpekte Daniel Goleman at mennesker noen ganger blir forvirret når de snakker om behovet for å kontrollere følelsene sine. Følelser er en del av livet ditt, og dermed vil denne “kontrollen” aldri være i stand til å blokkere dem eller forhindre at de dukker opp i hverdagen din.

Snarere handler det om å modulere dem. Du kan redusere den forstyrrende effekten som visse følelser kan ha, men samtidig forstå meldingen deres og hvilket formål de har i livet ditt. Dersom du for eksempel føler deg frustrert eller sint fordi du må holde deg hjemme, er det ikke noe poeng i å forsøke å nekte for eller glemme denne indre tilstanden.

Det du må gjøre, er å kanalisere disse følelsene på en eller annen måte. Du bør se etter en aktivitet som vil la deg “frigjøre” disse følelsene. Disse rådene for emosjonell egenomsorg under pandemien krever en konstant forpliktelse til deg selv. Her er noen viktige retningslinjer som du kan begynne å sette i praksis i livet ditt.

Sjekk humøret ditt i løpet av dagen

Det er ikke noe større paradoks enn påtvunget isolasjon i en pandemisk kontekst. Det er ikke bare angsten som råder, men også usikkerhet. Videre, når denne følelsen begynner å ta over, vil du begynne å stille deg selv mange spørsmål. Hvor lenge kommer dette til å vare? Hva om jeg blir smittet? Dersom noen i familien min blir smittet, hva skal jeg gjøre? Hva kommer til å skje de neste par dagene eller ukene?

Denne vedvarende tvilen øker det følelsesmessige ubehaget ditt nesten uten at du innser det. Du går inn i en tilstand av hyperårvåkenhet og alt begynner å bli vanskeligere. Dermed er det utrolig viktig at du, i løpet av dagen, analyserer deg selv for å oppdage sinntilstanden din og følelsene som kontrollerer deg. Du må identifisere dem. Det å gjøre dette vil hjelpe deg med å ta beslutninger.

Jeg godtar følelsene mine og jeg vil gi meg selv det jeg trenger

Noe av det viktigste for følelsesmessig egenomsorg mens vi er i hjemmeisolasjon, er, fremfor alt, aksept. Hva betyr dette? Det betyr i utgangspunktet å godta alle tankene, følelsene og sinnsstemningene dine. Det er normalt å føle seg bekymret og å oppleve nød og selv vantro på et eller annet tidspunkt.

Tross alt håndterer vi alle dette på hver vår måte. Noen ganger kan du bli overrasket over noens positivitet, og hvor avslappet og glade de virker til tross for situasjonen vi er i.

Alle prøver å møte og håndtere situasjonen så godt de kan. Til tider er ikke humor noe mer enn en god forsvarsmekanisme. Derfor må du godta andre mennesker reaksjoner, selv om de er annerledes enn dine egne. Samtidig må du også godta måten du føler deg på.

Etter å ha fulgt med på og identifisert følelsene dine, må du gi deg selv det du trenger. Angsten må temmes. Du må fokusere på her og nå. Det er lurt å snakke med noen du er glad i eller å gjøre en aktivitet som gjør at du føler deg rolig.

Frustrasjon, rastløshet og angst trenger måter å uttrykke seg på. Tristhet trenger også et fristed for fred, en god bok, og litt hyggelig musikk.

Mann med hodetelefoner

Bruk følelsene dine til din egen fordel

Tro det eller ei, men vi har alle en rolle å spille under COVID-19-krisen. Vi er alle hovedpersoner i denne nødsituasjonen. Og vi må alle være ansvarlige. Dette er grunnen til at en av nøklene til emosjonell egenomsorg under denne pandemien er å være klar over hvem du vil være.

Du kan velge å være en av de menneskene som blir drevet av irrasjonelle tanker og panikk. Mennesker som hamstrer dagligvarer og blir holdt fange av følelser som sinne og raseri, noe som gjør det vanskelig å leve med dem man har kjær. Dette er imidlertid ikke den rette måten å handle på.

Du kan i stedet velge å være en eksepsjonell person. Du kan handle med ro og selvtillit for å gå disse dagene i møte på en bedre måte. Mediter og rasjonaliser tankene dine. Identifiser hva som gjør deg stresset, samt situasjonene som gjør deg mer bekymret. Fokuser på her og nå, og ikke prøv å forutsi fremtiden.

Råd for følelsesmessig egenomsorg: Fokuser på det du kan kontrollere

Et ubestridelig faktum om COVID-19, er at dette viruset er en ukjent fiende. Å måtte møte noe nytt forårsaker angst og kan lett tvinge deg inn i en tilstand av stor usikkerhet. Derfor er en av måtene å praktisere emosjonell egenomsorg under kronaviruskrisa på, å fokusere på det du kan kontrollere.

En positiv øvelse for å gjøre dette, er å ta et ark og en blyant og tegne to kolonner. I den første kolonnen skriver du ned det du kan kontrollere i denne situasjonen (beskyttelsestiltak mot smitte, ta vare på familien din, ta vare på din fysiske og følelsesmessige helse, osv.).

I den andre kolonnen skriver du ned det du ikke kan kontrollere, som for eksempel å vite hvor lenge krisen vil vare. Etter at du er ferdig med dette, kan du reflektere og innse at til tross for alt, kan du faktisk kontrollere noen svært viktige ting. Ting som kan hjelpe deg med å holde deg rolig og håndtere denne situasjonen på en positiv måte.

Alt i alt, slutt å la følelsene dine ta kontroll over situasjonen. Ta tilbake kontrollen, så kommer du til å se forskjellen!