Motivasjonsfellen, hva det er og hvordan du unngår den

03 august, 2020
Når du mangler motivasjon føler du deg fortapt og usikker på dine mål. I tillegg tar du deg selv ofte i å gå rundt og vente på motivasjon. I følge Russ Harris er dette fordi du er forvirret. I denne artikkelen skal vi lære oss å unngå motivasjonsfellen.

Hvem liker ikke å føle seg motivert? Det er en form for adrenalin-kick som gjør at du beveger deg fremover. Motivasjon får deg til å føle at du kan oppnå dine drømmer og hjelper deg med å kjempe for det du vil ha. Inspirasjonen du føler når du er motivert kan være fascinerende.

Når du er motivert virker alt mulig. Allikevel er det mange som havner i motivasjonsfellen når de ikke lenger føler seg så sterke og når visse illusjoner begynner å blekne. Når du mangler motivasjon begynner du å tvile på deg selv. Når du så forsøker å gjøre noe med saken, vet du ofte ikke hvor du skal begynne.

“Nederlag kan aldri svekke meg om min besluttsomhet i å lykkes er sterk nok.”

– Mandino –

Et par løper på en sandstrand i solnedgang

Hva er egentlig motivasjon

I følge den britiske psykoterapeuten og doktoren Russ Harris, er manglende motivasjon umulig ettersom alt du gjør er avhengig av motivasjon. Med andre ord, det du gjør handler alltid om å oppnå noe eller kommet et sted.

Å ha en samtale, spise en muffins, å fortelle noen at du ikke føler deg bra, lese en bok, kjøre bil, sitte i sofaen eller snakke om hva som helst med hvem som helst. Alt dette gjøres med motivasjon og med et visst mål, selv om du kanskje ikke innser det.

Hva er motivasjon? I følge Harris er det ønsket om å gjøre noe. Å føle seg motivert er ikke en magisk ting som får deg til å gjøre noe, det er ingen gudommelig inspirasjon. Motivasjon er simpelthen ønsket om å gjøre noe.

Motivasjonsfellen er å tenke for mye på motivasjon

La oss si at du har skrevet på en roman i noen måneder, men mangler nå motivasjonen til å fortsette. Du finner ikke lenger tid til å skrive og er alltid sliten når du kommer hjem fra jobb. Derfor tilbringer du nå din ledige tid på nettet, i samtaler med andre eller ligger rett og slett bare på sofaen.

I denne situasjonen er ønsket om å ligge på sofaen større enn ditt ønske om å skrive. Det første du bør tenke på her er at du vil fortsette å skrive, men at du bare ikke har tiden eller ønsket akkurat nå. Du er bare trøtt. Men du bør kanskje også spørre deg hva som er målet med å ligge på sofaen eller tilbringe tid på nettet.

Kanskje handler det om å slappe av og føle seg komfortabel. Å føle seg bra på et kortsiktig nivå fordi du ikke trenger å bekymre deg om skrivingen. Når du sier at du ikke er motivert til å gjøre noe mener du altså at du ønsker å gjøre noe for deg selv, men at du savner energien og selvtilliten til å gjøre det. Om du tenker at du er for trøtt, usikker eller lat kommer du ikke til å begynne å jobbe med noe.

“Viljen til å vinne, ønsket om suksess og begjæret etter å nå ditt fulle potensial … Dette er nøklene som vil åpne dørene til din personlige fortreffelighet.”

– Konfusius-

To identiske kvinner ser på hverandre

Hva er motivasjonsfellen ?

Om du tenker på motivasjon som en følelse, kommer du til å føle deg fanget. Når du føler deg glad og lett til sinns kommer du til å si at du er motivert. Om du ikke føler deg på denne måten kommer du til å si at du mangler motivasjon. Hvorfor?

Svaret er enkelt. Tanken på at motivasjon er en følelse fører til fellen av å prøve å kjenne på riktig følelse før du begynner på noe. Dette kan føre til en opplevelse av å være blokkert, ettersom du går rundt og venter på den rette følelsen. Det er altså dette som kalles for motivasjonsfellen.

Om du i stedet tenker på motivasjon som et begjær, så vil det hjelpe deg å endre din oppførsel. Du anerkjenner ditt hjertes ønsker og forstår hva som motiverer deg. Du vil dermed kunne skille mellom begjær som leder deg i feil retning og de som hjelper deg å oppnå dine mål.

Det er opp til deg om du vil leve livet ditt gjennom å unngå ting, eller leve et liv basert på verdier. Ikke glem at et av menneskelighetens basale instinkter er å være lykkelig, og at dette kan være vanskelig å unngå. Du trenger heller ikke å føle deg motivert, bare forpliktet til det du holder på med.

I følge Harris er forpliktelse det viktigste momentet, ettersom motivasjon alltid kommer senere. Altså, først kommer handlingen, deretter følelsen. Det er langt mer givende og berikende å handle etter verdier og prinsipper. Det er verdt å notere at følelser ikke alltid er det viktigste, ettersom de aldri kommer med noen garanti.

Kvinne ser ut av vindu og på sitt eget speilbilde

Hva hjernen prøver å fortelle deg

Motivasjonsfellen kommer med alle beskjedene fra sosiale medier,bøker og personer som alltid forteller om ulike strategier for å føle seg motivert. Det er spesielt to konsepter du ofte hører om; disiplin og viljestyrke. Om du tror på dette har du allerede falt i motivasjonsfellen.

Du prøver å finne den magiske formelen for å føle deg motivert istedet for å forplikte deg til handlingen. Når du ikke finner den perfekte løsningen, slutter du å gjøre det som betyr noe for deg fordi du mangler disiplinen til å gjøre det.

Om du tenker på det kommer du til å innse at å være disiplinert og å ha viljestyrke er relatert til dine verdier. Det handler om å gjøre det som trengs for å oppnå det du vil, selv om du ikke alltid føler for det.

Du må legge fra deg ideen om at motivasjon kommer plutselig ut av intet. Kultiver i stedet forpliktelse til dine mål og drømmer. Ikke glem at du må være koherent i det du tror på, uansett hvordan du føler deg i øyeblikket. Når du først har kultivert denne vanen, så vil du alltid ha disiplin og viljestyrke til å gjøre det.

Slutt derfor med å gå rundt å vente på motivasjon og forplikt deg i stedet til dine mål. Bare da vil du føle begjæret til å bevege deg fremover og jobbe hardt for å oppnå dine drømmer.

  • Harris, Russ (2012). Cuestión de confianza. Del miedo a la libertad. Sal Terrae.