Mirakelspørsmål-teknikken – hva består den av?

· september 28, 2018

«Tenk deg at vekkerklokken din går av og når du våkner opp, skjer det et mirakel og alle dine problemer er forsvunnet. Hvordan ville du innse at problemet som førte deg til terapi, ikke eksisterer lenger?» Dette er hvordan terapi vil starte når man arbeider med mirakelspørsmål-teknikken.

Denne teknikken er representert av Steve de Shazer, og den er en del av løsningsfokusert kort terapi. Å finne unntakene i pasientens liv er målet med dette arbeidet. Det vil si å finne situasjoner hvor problemet ikke er tilstede, og å maksimere dem så mye som mulig.

Først av alt er løsningsfokuserte korte terapier, som navnet antyder, kortfattet; Derfor utføres den i ca. 10 økter. Terapeuter vil at pasientene skal forestille seg hvordan deres liv ville være om deres problem forsvant helt plutselig.

Å overdrevent senke oss selv ned i våre problemer holder oss fra å ta hensyn til de positive tingene som omgir oss. Eventuelt kan du finne deg selv i å fokusere på dine problemer i stedet for å se den gode siden av tingene. Med mirakelspørsmål-teknikken, har terapeuter som mål å få et mirakel til å skje. Å få folk til å tenke på hvordan det ville være som om de var heldige nok til å våkne opp uten sine problemer.

mann stirrer på et lys

Hva holder deg fra å gjøre det du vil?

«Jeg ville innse at problemet mitt var borte hvis jeg våknet opp og ikke hadde smerte i brystet mitt. Om jeg kunne spise frokosten min og føle meg rolig. Uten å se på klokken hvert 2. minutt. Om jeg var i stand til å vekke barna mine og fortelle dem hvor mye jeg elsker dem. Om jeg bare kunne våkne og føle meg velsignet for å ha min familie og min jobb og jeg kunne glemme stress og bare nyte øyeblikket

Kun spesialiserte terapeuter bør utføre mirakelspørsmål-teknikken; de vil vite hvordan de skal veilede fortellingen til pasienten og la dem se detaljene de mangler ved å bare fokusere på deres problem. Takket være mirakelspørsmål-teknikken, kan du se hva som har forandret seg og hva du har sluttet å gjøre siden du har fokusert på problemet.

Selvbevissthet og å forestille seg hva som ville skje hvis alt var «ok», gir oss en idé om målene vi skal forfølge. Er det en ekstern faktor som hindrer deg i å gå videre, eller stopper du bare deg selv? Innimellom er du den eneste som holder deg fra det du ønsker. Å forestille deg en bedre dag til dag, vil bringe deg nærmere å vite hva du ønsker å oppnå!

to venner

Hva man kan gjøre etter mirakelspørsmål-teknikken

Å vite problemet og forstå konsekvensene er ikke nok. Etter å ha forstått endringene dette problemet har ført til livet ditt, må du handle. Det er en teknikk innenfor løsningsfokusert kort terapi, kalt «sommerfugleffekten». Denne øvelsen kan hjelpe deg med å se at etter en liten forandring, vil flere endringer skje, nesten på en kjedet måte.

Du bør ikke bare forestille deg hva som ville skje – ta kontroll og begynn å sette en innsats i det. Å innse hvilken rolle problemet ditt spiller i livet ditt, kan være den vanskeligste delen – vær klar til å handle etter å ha dekket det første trinnet!

Selv om mirakelspørsmål-teknikken er et godt utgangspunkt, er det fortsatt mye arbeid å gjøre. Etter å ha innsett at problemet ditt har hindret deg i å gjøre det du vil, må du angi endringsfaktorene og målene du vil oppnå.

Nå, fortell meg: hva ville skje hvis alle de bekymringene som holder deg våken om natten, plutselig ble borte? Spør deg selv hvilke endringer du kan gjøre for å forbedre livet ditt og arbeid med dem! Husk: Ingen stor forandring skjer over natten.