Loven om minste innsats for å håndtere stress

november 5, 2019
Loven om minste innsats for å håndtere stress er en påminnelse om at noen ganger er det enkle ofte det beste. La virkeligheten flyte, spar på energien og fokuser oppmerksomheten på ting som virkelig betyr noe.

Loven om minste innsats kan være veldig nyttig for å håndtere stress. Det er en veldig enkel ressurs fra Deepak Chopras bok De syv åndelige lover av suksess. Ifølge hans tilnærming skal mennesker følge en livsstil som lar dem spare energi, leve rolig og få kontakt med seg selv.

«Loven om minste innsats» kan få deg til å tenke på flere andre ideer. Du tenker kanskje på menneskene som bare gjør de grunnleggende tingene de trenger for å komme videre i livet. Ideen vi snakker om har imidlertid ingenting å gjøre med å bare gjøre det nødvendige.

Tilnærmingen vi skal se på i dag har mye å gjøre med psykologi selv om det handler om spiritualitet. Loven om minste innsats hjelper folk med å fokusere på det som virkelig betyr noe, legge prioriteringene til rette, bli kvitt unyttige vaner og fokusere på det som er her og nå.

«Hvor enn du er i bevegelse og aktivitet, må du bære stillheten inne i deg. Deretter vil aldri den kaotiske bevegelsen rundt deg overskygge tilgangen din til beholderen til kreativitet, et område fylt med rent potensial.»

-Deepak Chopra-

Lilje

De viktigste punktene i loven om minste innsats for å håndtere stress

Blant de syv åndelige lovene av suksess ifølge Deepak Chopra, er den fjerde loven den om minste innsats. For å forstå hvordan det passerer og hvordan det kan hjelpe deg med å håndtere stress, er det verdt å tenke på dette: visualiser den naturlige verden; alt som skjer i den ser ut til å skje uten noen synlig innsats, som om den er styrt av treghet.

Alt er spontant, bare lidelse er gjenværende. Vinden beveger falne blader, blomster blomstrer, elven glir mellom steiner og sprekker og deler seg opp i forskjellige bekker. Naturen er balanse; det er en verden som flyter av sin egen rytme og syklus. Mennesker blir imidlertid ofte sittende fast i en rutine og i veldig begrensende ideer. Du oppretter ditt eget personlige fengsel ved å underkaste deg en rutine av bekymring som bare får deg til å lide.

Ikke tving det, la deg selv gå

Å la deg selv gå betyr ikke å gå seg vill. Loven om minste innsats for å håndtere stress foreslår at du øver på følgende:

  • Du investerer kanskje for mye krefter og energi i mål og mennesker som ikke bidrar noe til livet ditt. Faktisk får de deg noen ganger til å bekymre deg i stedet for å få deg til å føle deg bra. Prøv å jobbe med ting som er verdt din tid og krefter.
  • Noen ganger kan det hende at du fikserer på å tvinge visse ting inn i livet ditt som bare sliter deg ut. Du jobber for eksempel mot å bli forfremmet på jobben din eller for å bli mer likt. Du investerer tid, motivasjon og til og med helsen din i mål som ikke alltid passer for deg. Dette ender opp med å gjøre deg mer engstelig. Sikt mot å sette deg mål som vil gjøre deg lykkelig i det lange løp.

Uansett hvordan din virkelighet ser ut, er det beste valget å la deg selv gå. Faktisk kan du bedre forstå denne ideen med Mihaly Csikszentmihalyis arbeid Flow: The Psychology of Optimal Experience.

I utgangspunktet handler det om å ikke tvinge noe inn i livet ditt. Sett til side det som forårsaker lidelse og se etter inspirasjon, vær mottakelig for hva som helst rundt deg, kom i kontakt med deg selv og invester energien din i en annen type produktivitet: den som hjelper deg med å oppnå trivsel og tilfredshet.

Mann går gjennom en eng

Aksept: Et grunnleggende aspekt av loven om minste innsats

Det andre hovedpoenget i loven om minste innsats for å håndtere stress, er aksept. En måte å redusere press, bekymring, spenning og angst på er å akseptere det du ikke kan endre. I ditt daglige liv får du være en del av et uendelig antall realiteter: fakta, dynamikk og mennesker du ikke kommer overens med eller ikke er enig med.

Anta at ikke alt kan være under din kontroll og vær bevisst på at det alltid vil være prosjekter som kunne vært gjort bedre og en balanse som kunne vært mer stabil. Hvis du tar steget, vil du finne roen.

Husk imidlertid alltid at aksept ikke er det samme som å gi opp. Aksept er faktisk forståelsen av at det er virkeligheter som er forskjellige fra din. Derfor er det best å godta fakta og fortsette å investere i deg selv. Lær å sameksistere med dissonansen mellom dine handlinger, verdier, ønsker og ambisjoner.

Bare du er ansvarlig for livet ditt

Når du lærer å akseptere ting som de er, vil du oppdage en ny åpenbaring: bare du er ansvarlig for livet ditt. Når du har forstått at alle står fritt til å velge sin egen vei i livet, hvordan de oppfører seg og tenker, vil du innse at du også har den kraften. Det er imidlertid en kraft som krever stort ansvar.

Du har fullstendig rett til å leve livet ditt som du vil. Du har rett til å løsrive deg fra det som ikke definerer deg, fra de tingene du ikke liker eller som får deg til å lide. Du er imidlertid ikke ansvarlig for hvert valg du tar i den prosessen.

Det er faktisk ikke lenger gyldig å klage eller gjøre andre ansvarlige for hva som skjer med deg, fordi bare du definerer skjebnen din. Tenk på det. Forsøk å bruke loven om minste innsats riktig for å håndtere stress hver dag.

  • Chopra, Deepak (1994) Las siete leyes espirituales del éxito. Edaf
  • Csikszentmihalyi, Mihaly (2011) Fluir (Flow): Una psicología de la felicidad. Kairós