Kronisk stress kan gjøre at du mister hukommelsen

februar 27, 2020
Å oppleve kronisk stress i uker eller måneder kan forandre hjernen din. Bivirkninger inkluderer hukommelsestap, oppmerksomhetsunderskudd, manglende fokus og dårlig beslutningstaking.

Kronisk stress kan påvirke livet ditt uten at du engang vet det. Å leve under kronisk stress er som å leve i et høyhastighetstog. Til å begynne med vil alt virke normalt og du er takknemlig for at det går så raskt. Litt etter litt skjønner du at du knapt nyter utsikten og at kroppen og sinnet ditt begynner å motstå turen.

Thich Nhat Hanh, den kjente buddhistmunken og forfatter av mange bøker, inkludert Being Peace, uttaler at følelsene og emosjonene dine er som skyer som kommer og går i vinden. Dette er sant og midt i det er det vanskelig å finne balansen din, få tak i den indre roen din og la sinnet ditt arbeide som det skal.

Det er ikke lett å håndtere de psykologiske effektene som stress og angst har på sinnet ditt. Problemet er imidlertid at det å oppleve kronisk stress gjør det enda verre. Å være i en tilstand av kronisk stress over lengre tid vil føre til mye skade og du vil begynne å se de skjulte effektene av det.

Du må innse at det å være i et stressende miljø eller under stressende situasjoner kan påvirke kroppen din negativt. Det kan føre til muskelsmerter, fordøyelsesproblemer, søvnmangel og mange andre faktorer som påvirker livskvaliteten din. Det er imidlertid en annen ting som er verdt å merke seg: Du kan også oppleve hukommelsestap.

«Mange rolige elver oppstår som et turbulent fossefall, men ingen av fosser og skummer hele veien til sjøen.»

-Mikhail Lermontov-

Kronisk stress kan påvirke hukommelsen på lang sikt.

Kronisk stress og gradvis hukommelsestap

Når du er stresset, føler du at verden rundt deg snurrer for fort. Imidlertid er det motsatt. De kognitive ferdighetene dine blir redusert. Det er blant annet vanskeligere for deg å fokusere, ta beslutninger og starte en ny oppgave. Dessuten spiller sinnet ditt skumle spill med hodet ditt og skaper tvil og trusler som ikke er ekte.

Det kan virke overflødig, men stress skaper mer stress. Dermed, og selv når du merker hodepine, svimmelhet og problemer med å sove, skjønner du ikke hvor skadelig det er for den emosjonelle og kognitive ytelsen din. Det å føle seg uvel, hjelpeløs, umotivert og glemme ting er symptomer du må ta på alvor.

Kronisk stress og hukommelsestap

Fra tid til annen er det ikke farlig. I de fleste tilfeller kan stress hjelpe deg med å oppnå visse mål, overvinne visse utfordringer og gjøre det lettere for deg å gå videre med ting. Hvis denne tilstanden blir permanent, vil du imidlertid begynne å se dens skjulte effekter.

Doktor Jannine Wirkner fra University of Greifswald gjennomførte studier som viser noe viktig. Akutt stress i korte mengder kan forbedre hukommelsen. Dette er flott når du trenger å ta tester. Imidlertid gjør kronisk stress og den konstante frigjøringen av kortisol det vanskeligere for deg å skape nye minner.

Stress kan forstyrre hver eneste av hjernens hukommelsesprosesser. Dette betyr at det avbryter kodifisering, konsolidering og utvinning.

Å huske ting kan være vanskelig under kronisk stress.

Kronisk stress og dets effekter på hippocampus og prefrontal cortex

På en annen side delte en annen studie utført av Dr. Kim Jeasokok fra University of Florida interessante funn. Når kortisolnivåene er for høye, lider hippocampus en endring i morfologien. Denne hjernestrukturen, relatert til hukommelsen og følelsene dine, krymper som en konsekvens av stresshormoner.

På samme måte er det en annen ulempe med kronisk stress. Å være i konstant beredskap gjør at amygdalaen din stopper aktivitetene dine i prefrontale cortex. Dette kan gjøre det vanskeligere å bruke logikk, reflektere over ting og ta beslutninger.

Forholdet mellom hukommelse og stress

Kronisk stress kan gjøre ting mer komplisert enn du først trodde. Husk at det blir kronisk når du bruker uker eller måneder på å bekymre deg for noe og være under mye press. Dette får hukommelsen til å mislykkes. Imidlertid får posttraumatisk stresslidelse deg til å huske spesifikke ting dypere.

  • Når du går gjennom dramatiske opplevelser med høy følelsesladning, beholder hippocampus de forferdelige bildene og følelsene på ubestemt tid.
  • Slike opplevelser kan imidlertid også gjøre det vanskeligere å skape nye minner. Dette gir vei til resonnementspørsmål som feilaktig reflekterende og logisk analyse, manglende fokus og dårlig beslutningstaking, blant annet.
Meditasjon kan hjelpe deg med å forbedre hukommelsen.

Dette viser hvor kompleks hjernen din kan være. Til tross for disse omstendighetene, traumer og hvordan kronisk stress påvirker deg, prøv å huske dette. Hjernen din er som plast, den kan forandre og reversere disse effektene.

Fysiske aktiviteter, psykologisk terapi, meditasjon, stressmestring og fokus på en sunn livsstil kan hjelpe deg med å forbedre måten du føler deg og hjernens plastisitet på. Du må starte i dag!

  • Wirkner, J., Ventura-Bort, C., Schwabe, L., Hamm, A. O., & Weymar, M. (2019). Chronic stress and emotion: Differential effects on attentional processing and recognition memory. Psychoneuroendocrinology, 107, 93–97. doi: 10.1016/j.psyneuen.2019.05.008
  • Kim, JJ y Diamond, DM (2002). El hipocampo estresado, la plasticidad sináptica y los recuerdos perdidos. Nature Reviews Neuroscience , 3 (6), 453–462. https://doi.org/10.1038/nrn849