Hvordan stress under graviditeten påvirker babyen

oktober 10, 2019
Graviditet kan være en stressende tid for kvinner. Men visste du at langvarig stress og angst under graviditeten kan forårsake problemer for babyen også? Les videre for å finne ut mer!

Når du er gravid er det veldig viktig å få nok søvn, spise et balansert kosthold og trene. Men hva med følelser? Hvilken rolle spiller de? Som det viser seg, er det et forhold mellom en gravid mors emosjonelle tilstand under svangerskapet og livmorhelsen. Følgelig kan stress under graviditeten forårsake fosterutviklingsproblemer.

Stress kan forårsake endringer i seks forskjellige typer hormoner: kortisol, glukagon, prolaktin, testosteron, østrogen og progesteron. Disse endringene påvirker den gravide moren samt fosteret. Det er derfor mødre som opplever alvorlig psykisk stress under graviditeten, har en høyere risiko for komplikasjoner.

Stress under graviditeten kan ha fysiske, fysiologiske og sosiale implikasjoner.

Stress under graviditeten og problemer for den nyfødte babyen

Stress under graviditeten kan forårsake fysiologiske, fysiske og til og med sosiale problemer. Det kan påvirke søvnmønsteret eller appetitten din. Du kan lide av hyppig hodepine, muskelspenning og irritabilitet. Ikke bare det, men stress kan svekke immunforsvaret, noe som øker muligheten for infeksjoner.

En stresset gravid kvinne som sitter i sofaen

Prematur fødsel og lav fødselsvekt

Stress kan indusere rier, noe som øker mulighetene for at barnet ditt blir født for tidlig (før uke 37) eller med lav fødselsvekt (mindre enn 2,5 kg). Disse babyene har en tendens til å lide av flere helseproblemer i løpet av barndommen, for eksempel hyppig sykdom, vekstproblemer, oppmerksomhetsproblemer, hyperaktivitet og motoriske problemer.

Åndedrettssykdommer og fysiske defekter

Ifølge flere studier kan stress under graviditeten også forårsake astma samt hudlidelser, som atopisk eksem, i løpet av de første åtte månedene av et barns liv.

Stress kan også forårsake fysiske problemer som kan påvirke babyen. En av disse er pylorisk stenose, som er en innsnevring av åpningen fra magen til den første delen av tynntarmen. Denne tilstanden krever umiddelbar kirurgi.

Stress under graviditeten kan påvirke sirkulasjonsaktiviteten

Over nevnte vi hormonene som påvirker kroppen din mest under stress. Vel, etter å ha reist gjennom blodet, ender disse hormonene opp i morkaken. Morkaken er babyens livslinje mens den er i livmoren, og disse ekstra hormonene kan faktisk øke babyens puls.

Følgelig er det slik at jo mindre langvarig stress og angst som en gravid kvinne er under, jo bedre. På den måten vil hun ikke overvelde babyen med alle hormonene.

Læring og intelligens

Hvis det ikke var nok, kan kortisol, hormonet som hjelper voksne med å gjenopprette homeostase, føre til alvorlige problemer i en babys fremtidige utvikling. Studier viser at jo høyere kortisolnivåene er i fostervannet, jo lavere er babyens IQ i fremtiden.

Å ha lav IQ er ikke en sykdom, men å ha en lavere enn gjennomsnittlig IQ kan påvirke barnets liv. I tillegg til utfordringer i klasserommet øker en lav IQ risikoen for å lide av ADD eller ADHD. Ikke bare det, men det kan være vanskeligere for en person med lav IQ å planlegge strategisk eller utvikle impulskontroll.

En stresset gravid kvinne på kontoret sitt

Vær forsiktig, men ikke få panikk

Plutselige humørsvingninger eller langvarig angst er ikke trivielt. De kan få alvorlige helsekonsekvenser. Kroppen din vil gi deg beskjed når du har bygget opp stress eller spenning. Kanskje du ikke sover godt, du er overarbeidet, eller du har problemer hjemme eller på skolen. Du er stresset fordi du, på toppen av det hele, har et lite liv som vokser inni deg.

Likevel er det viktig å påpeke at plutselige, uventede hendelser som forårsaker stress ikke er farlige. For eksempel, hvis en bjeffende hund gir en gravid kvinne en støkk.

Situasjonene som er har noe å si er de som innebærer en form for langvarig trussel, tap eller skade. Disse situasjonene kan skade babyen in utero. Det er også viktig å huske på at hver kvinne reagerer emosjonelt forskjellig i lignende situasjoner. Følgelig vil stress ikke påvirke hver kvinne på samme måte.

Pass på at du får nok hvile og ikke være for hard mot deg selv. Ta hånd om problemer steg for steg, spis riktig og få nok mosjon. Følg legens instrukser. Alle disse tingene vil hjelpe deg med å unngå stress under graviditeten.

Tollenaar, M. S., Beijers, R., Jansen, J., Riksen-Walraven, J. M. A., & De Weerth, C. (2011). Maternal prenatal stress and cortisol reactivity to stressors in human infants. Stress. https://doi.org/10.3109/10253890.2010.499485

Dole, N., Savitz, D. A., Hertz-Picciotto, I., Siega-Riz, A. M., McMahon, M. J., & Buekens, P. (2003). Maternal stress and preterm birth. American Journal of Epidemiology. https://doi.org/10.1093/aje/kwf176