Hvordan håndtere avvisning på en sunn måte

Avvisning er et av de mest universelle monstrene i det sosiale livet. Det er praktisk talt uunngåelig at du aldri møter det. Her vil vi gi deg noen verktøy for å minimere emosjonelle konsekvenser.
Hvordan håndtere avvisning på en sunn måte
Laura Ruiz Mitjana

Skrevet og verifisert av psykologen Laura Ruiz Mitjana.

Siste oppdatering: 31 oktober, 2022

Har du noen gang følt deg avvist av noen du likte, var interessert i eller var forelsket i? Vet du hvordan du skal håndtere avvisning på en sunn måte?

Når noen avviser deg (det kan være et familiemedlem, en venn, en gruppe mennesker osv.) står din selvfølelse og verdighetsfølelse på spill. Det er imidlertid mer.

I denne artikkelen skal vi reflektere over hvordan avvisning påvirker deg på et emosjonelt nivå og foreslå noen ideer for å håndtere det på en sunn måte.

Hvordan påvirker avvisning deg emosjonelt?

Avvisning kan sees på som en straff, en universelt ubehagelig hendelse. Tross alt er vi alle sosiale vesener og trenger å forholde oss og føle oss validert og anerkjent av andre. Vi ønsker å føle oss gjengjeldt. Noen ganger trenger vi til og med andres beundring.

I tillegg kommer det faktum at avvisning vanligvis kommer fra en person du ønsker å være nær, så de emosjonelle konsekvensene forsterkes. Dermed fører avvisning til at selvfølelsen din lider. Du kan føle det som et personlig angrep.

“Hvis det er noen vi elsker, noen vi beundrer, noen vi er tiltrukket av, eller noen vi vil være venner med og vi føler at det ikke er noen match, må selvfølelseslaget være der.”

– Luis Muinho –

Husk også at hver avvisning legger sin emosjonelle vekt på toppen av tidligere avvisninger. Den gode nyheten er at du har ressurser som kan hjelpe deg med å håndtere avvisning på en litt sunnere måte. Det vil forhindre at denne vanlige hendelsen påvirker deg på en ikke-adaptiv (eller overdreven) måte.

Kvinne med symptomer på depresjon etter samlivsbrudd
Å føle seg avvist påvirker selvfølelsen vår.

Tips for å mestre avvisning på en sunn måte

Hvordan takler du avvisning på en sunn måte? Du må se etter et midtpunkt mellom å validere det du føler, tillate det og unngå å dramatisere det.

Den måten å mestre på som vi foreslår hevder at avvisning ikke sier noe om deg; det er bare det at den andre personen ikke føler det du vil at de skal føle eller de leter etter noe annet. Dette er hva du må gjøre:

1. Arbeid med selvfølelsen din

Når selvfølelsen din er “god”, føler du deg bra med deg selv, og skaden som avvisning kan gjøre for deg vil bli mindre. De kan irritere deg, plage deg, skuffe deg, det er bare naturlig. Imidlertid vil de ikke slå deg ut emosjonelt eller få deg til å tro at du ikke er verdt det.

Selvfølelsen din påvirker hva du føler om deg selv og hvordan du tolker det som skjer rundt deg. En selvfølelse som igjen påvirkes av meldingene du mottar, men også av andre variabler du har mer kontroll over, for eksempel måten du håndterer de meldingene du mottar på.

Husk at du må elske deg selv for å være lykkelig, ikke bli elsket av noen andre (det er bare en bonus). Her er hvordan du kan forbedre selvfølelsen din.

  • Selvforsterkning. Gi deg selv små belønninger for ting du gjør bra.
  • Fremme selvkunnskap. Tilbring tid alene, se etter hobbyer, kom deg ut av komfortsonen din, oppdag hva du liker.
  • Ta vare på din indre dialog. Unn deg selv godt og utdann tankegangen din slik at den er sunn.
  • Ta vare på din emosjonelle helse. Be om psykologhjelp hvis du trenger det.
  • Gjenkjenn dine styrker og akseptere dine svakheter.
  • Omgi deg med mennesker som behandler deg godt og får deg til å føle deg bra. Hold deg unna giftige forhold.

2. Anerkjenn dine styrker

Selv om du har blitt avvist, har du fortsatt mange styrker og sterke sider. Det ene har faktisk ingenting med det andre å gjøre. Det er imidlertid viktig at du oppdager dem og identifiserer deg med dem.

God selvfølelse avhenger av sunn selvinnsikt. Dette betyr å vite at det er noen ting du er god på og andre som ikke er så gode.

Du trenger ikke være god i alt for å ha det bra med deg selv og være verdt det.

3. Godta deg selv

Noen ganger ønsker du å glede folk som du aldri kommer til å like, og det er absurd. Kjærlighet, tiltrekning og følelser bør skje naturlig.

La alt flyte. Ikke forvirr deg selv ved å føle at du må glede andre og unngå å gå over emnet gjentatte ganger. Føl følelsene dine, la det gjøre vondt så lenge du trenger, men jobb også med å akseptere den avvisningen.

4. Tilgi deg selv

Ta vekk skylden fra deg selv. Ingen har skylden. Det vil alltid være noen mennesker som vil like visse ting ved deg, andre som du umiddelbart vil bli forelsket i, og andre som ikke vil gi deg noen oppmerksomhet.

Dette er helt normalt og greit. Du har ikke gjort noe galt som gir en forklaring på din avvisning.

mann tenker sakte
Å akseptere at vi ikke kan bli likt av alle er nøkkelen til å håndtere avvisning.

5. Unngå personliggjøring eller å være så refererende

Til slutt, husk at et avslag ikke betyr at det er noe galt med deg. Avvisning er ikke forklart av noe personlig, årsakene har ingenting med deg å gjøre. Noen ganger er det faktisk ingen logisk forklaring.

Av denne grunn oppfordrer vi deg til å legge til side selvreferanse (å tenke at du er årsaken til alt) og begynne å åpne sinnet ditt.

“Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt samtykke.”

– Eleanor Roosevelt –

Det kan interessere deg ...
Curving: Skjult avvisning på sosiale medier
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Curving: Skjult avvisning på sosiale medier

Curving er en praksis som har blitt stadig mer tydelig på sosiale medier. Det innebærer tvetydige og forvirrende meldinger om avvisning.