Kjennetegn på personer med lav selvfølelse

Usikkerhet, mangel på selvsikkerhet eller frykt for negative vurderinger er hovedkarakteristikkene til personer som har en lav vurdering av seg selv.
Kjennetegn på personer med lav selvfølelse

Siste oppdatering: 16 desember, 2021

Selvfølelse, som en dimensjon som er følsom for hendelser – både indre og ytre – varierer gjennom livet ditt. Dette skjer fordi oppfatningen av din personlige verdi er nært knyttet til de positive og negative milepælene i historien din. I denne artikkelen utforsker vi hovedkarakteristikkene til personer med lav selvfølelse og inkluderer noen tips for å jobbe med det.

Selvfølelse kan forstås som måten du gjør vurderinger om deg selv. De kan være positive eller negative.

Mange av de negative vurderingene du gjør om deg selv er et resultat av sammenligningen mellom ditt “virkelige selv” og et “ideelt jeg”. Noen ganger er dette idealet bygget fra ambisiøse modeller for skjønnhet, berømmelse og rikdom. Men hvis det ikke er basert på dine virkelige egenskaper, kan det påvirke hva du føler om deg selv negativt.

Disse vurderingene du gjør om deg selv er subjektive og er ofte lastet med høy emosjonalitet. Med andre ord, de er nært knyttet til følelsene du opplever overfor deg selv.

En av hovedkarakteristikkene til personer med lav selvfølelse er negativt selvsnakk. Faktisk etablerer de en indre dialog der deres prestasjoner, vekst eller innsats – elementene som snakker godt om dem – utelates. På denne måten nærer dialogen deres følelser som usikkerhet og selvtvil.

Andre karakteristiske trekk er som følger.

1. Usikkerhet og mangel på selvsikkerhet

Personer med lav selvfølelse har en tendens til å være usikre og ubesluttsomme. Det kan være vanskelig for dem å ta avgjørelser eller ta risiko, da de frykter å ta feil og gjøre feil. Dermed opplever de kontinuerlig skyldfølelse og anger, både for feilene de har gjort og mulighetene de har gått glipp av.

Mann som føler seg dømt

2. Frykt for negative vurderinger

Knyttet til ovenstående viser personer med selvfølelseproblemer overdreven bekymring for det de sier. Med andre ord, de har en tendens til å ta hensyn til det de forstår som andres mening, og gir det for stor betydning.

I tillegg er de redde for å bli vurdert negativt. Dette fører ofte til at de blir inaktive. Det er fordi frykten for negativ dømming og feiltakelse lammer dem, og de er ikke i stand til å fullføre noen oppgave. Dessuten kan denne formen for usikkerhet ofte projisere seg inn i deres yrkesliv og skade det betydelig.

3. Unngåelsesatferd

Det er også mulig at denne frykten oppmuntrer til unngåelsesatferd mot nye utfordringer på grunn av frykt for å mislykkes og gjøre feil. Det kan også være en tendens til å ønske å holde seg i bakgrunnen, være usynlig, og dermed unngå å trekke oppmerksomhet til seg selv.

Noen mennesker med lav selvfølelse er også sjenerte og opplever vanskeligheter med å dele følelsene sine.

4. Mangel på selvhevdelse

Et trekk ved lav selvfølelse er ofte mangel på selvhevdelse. Med andre ord en redusert evne til tydelig å uttrykke sine ønsker og behov.

I tillegg kan det være en tendens til at de ikke klarer å si ‘nei’, og ender opp med å gjøre uønskede forpliktelser eller gjøre handlinger mot sin vilje.

5. Emosjonell avhengighet

Emosjonell avhengighet og idealisering av andre er også kjennetegn på lav selvfølelse. Faktisk kan disse menneskene bygge ideelt perfekte versjoner av de som står dem nær, spesielt de som de er følelsesmessig avhengige av.

6. Forvrengt selvoppfatning

En annen viktig egenskap forbundet med lav selvfølelse betyr at den lidende nekter å akseptere sine egne prestasjoner og potensiale.

Lav selvfølelse kan også føre til at de er for kritiske, lite fleksible og krevende overfor seg selv. Denne holdningen øker forekomsten av følelsesmessig avhengighet vi nevnte ovenfor.

7. Tendens til selvsabotasje

Til slutt, tendensen til å tenke ting som “jeg er ikke heldig” eller “det vil jeg aldri klare” er også et kjennetegn på personer med lav selvfølelse. De kan også utvise negative holdninger og vise liten vilje til å endre seg.

Kvinne tenker

Hvordan styrke selvfølelsen?

Hvis du føler at du kanskje lider av lav selvfølelse, er det heldigvis tiltak du kan gjøre for å føle deg bedre med deg selv. Du har faktisk muligheten til å jobbe bevisst med måten du evaluerer deg selv på og oppnå resultater som vil være til nytte for deg.

Strategier, for eksempel dagbokskriving og registrering av hvordan disse prestasjonene får deg til å føle deg, kan bidra langt mot å styrke selvfølelsen din. Dette er fordi det vil hjelpe deg å gjenkjenne triumfene dine og vil drive deg til å forfølge nye mål dag for dag.

Det er også viktig å ta en titt på hvordan du uttrykker tankene dine. Er du for eksempel selvhevdende? Hvordan setter du grenser for andre på de områdene som angår deg?

Til slutt kan du søke profesjonell hjelp for å prøve å identifisere opprinnelsen til disse negative følelsene overfor deg selv. Så, når du har gjenkjent dem, kan du begynne å endre dem.

This might interest you...
Forskjellen mellom selvbilde og selvfølelse
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Forskjellen mellom selvbilde og selvfølelse

Selvfølelse og selvbilde kan virke synonyme, men de refererer til ulike konsepter. Finn ut forskjellene i denne artikkelen.



  • Morewedge, C. K., & Norton, M. I. (2009). When dreaming is believing: The (motivatedinterpretation of dreams. Journal of Personality and Social Psychology, 96(2), 249–264. https://doi-org.ezproxy.javeriana.edu.co/10.1037/a0013264
  • Torrades, S. (2005). La naturaleza de los sueños. Offarm, 24(9), 134–140. file:///0212047X/0000002400000009/v0_201305161339/13079597/v0_201305161342/es/main.assets ER