Holotropic Breathwork for velvære

10 november, 2020
Utøvere av Holotropic Breathwork mener at denne teknikken gjør det mulig å nå dype nivåer av bevissthet. Hva er egentlig Holotropic Breathwork, og hva har vitenskapen å si om det? Oppdag mer her!

Holotropic Breathwork (et varemerke) er en opplevelsesmessig psykoterapiteknikk. Erfaringsmessig psykoterapi er en tilnærming for å jobbe med psykisk friske  mennesker. Tanken er å utsette pasienter for en opplevelse som hjelper dem å øke selvbevisstheten sin og vite hvordan de skal håndtere virkelige situasjoner.

Det er viktig å merke seg at erfaringsmessig psykoterapi er forankret i såkalt transpersonlig psykologi. Sistnevnte er en del av humanistisk psykologi, en gren som dukket opp på 60-tallet. Holotropic Breathwork ble opprettet av den tsjekkiske psykiateren Stanislav Grof.

Hovedmålet med Holotropic Breathwork er å nå et høyere bevissthetsnivå. Eksperter uttaler at opplevelsen ligner effekten av psykotrope medikamenter, som brukes av sjamaner eller noen åndelige guider. Forskjellen er at du oppnår denne tilstanden gjennom pusten din, og formålet er terapeutisk.

En kvinne i en åker.

Hva er Holotropic Breathwork?

Holotropic Breathwork er en teknikk som involverer forsettlig og kontrollert hyperventilering. Formålet, som vi nevnte ovenfor, er å nå en tilstand av endret og utvidet bevissthet. Det endelige målet er å bli bedre kjent med deg selv og nyte de antatte psykoterapeutiske fordelene som talsmenn tillegger teknikken.

Hyperventilasjon består av å puste raskere og dypere enn vanlig. Når du puster normalt, inhalerer du oksygen og puster ut karbondioksid (CO2). Den akselererte, dype pusten som oppstår under hyperventilasjon øker oksygenvolumet i kroppen din og reduserer karbondioksidnivået. Under normale omstendigheter vil denne endringen føre til angst, nummenhet og besvimelse.

Holotropic Breathwork er praksis med indusert og regulert hyperventilering. Generelt kan du bare praktisere denne typen pust under kontrollerte forhold, vanligvis i en gruppe. Ellers kan du forårsake uønskede problemer som panikkanfall. Eksperter anbefaler ikke teknikken til pasienter som lider av høyt blodtrykk, luftveissykdommer, nevrologiske problemer eller psykiske problemer.

Teknikken

Det første trinnet du bør ta er å lære alt om teknikken. Du bør lære deg detaljene, hva du kan forvente av det, og hvilke forholdsregler du bør ta. Holotropic Breathwork-økter har en tendens til å være veldig lange. Faktisk er de vanligvis lenger enn fire timer.

Du bør praktisere denne teknikken på et behagelig og stille sted. Begynn med å gå inn i rommet barbeint og legg deg på en matte. Behandlere spiller avslappende musikk. Musikken bør ikke en gang avbrytes under økten. Når du er komfortabel, begynn å puste mykt.

Med øynene lukket eller dekket av en øyemaske, begynn kontrollert hyperventilering. Du må puste raskt så lenge øvelsen varer. Noen må styre det. Noen ganger veksler deltakerne mellom å være “puster” og å lede øvelsen.

Når økten er over, farger hver deltaker en mandala eller lager en symbolsk tegning om hva de føler for øyeblikket. Deretter deler alle sin individuelle opplevelse.

En person som fargelegger mandalaer

Fordelene med Holotropic Breathwork

Som vi nevnte ovenfor, er målet med Holotropic Breathwork å nå en endret bevissthetstilstand gjennom hyperventilering. Den grunnleggende ideen er at denne teknikken lar deg nå de dypeste nivåene av psyken. Som et resultat vil du kunne få tilgang til ubevisst informasjon som kan være veldig verdifull for deg.

Talsmennene argumenterer for at det er en måte å gjenopprette undertrykte minner. Under øvelsen husker du kanskje glemte mennesker, situasjoner, følelser eller oppfatninger. Denne informasjonen er viktig fordi hjernen din blokkerte den på et eller annet tidspunkt. Den eneste måten å gjenopprette den nevnte informasjonen på er å utvide ditt sinn og din bevissthet.

Forskning antyder at Holotropic Breathwork har mange fordeler, først og fremst når det gjelder avslapning og emosjonell balanse. Imidlertid er det foreløpig ingen bevis for at det produserer en endret bevissthetstilstand eller lar deg utforske det ubevisste. Likevel hevder de som praktiserer det at det er mulig.

Corporalidad, R. H. (2014). Respiración Holotrópica y Corporalidad: Una Marca Transversal. Journal of Transpersonal Research©, 6(1), 95-102.