God søvnhygiene starter på soverommet

Å sove godt er avgjørende for din fysiske og mentale helse. Derfor er det viktig å ta i bruk vaner som støtter god søvnhygiene. Du kan begynne med å organisere soverommet ditt.
God søvnhygiene starter på soverommet

Siste oppdatering: 05 juni, 2022

Det er mange vaner som bidrar til god søvnhygiene. Å tilpasse soverommet er en av dem. Selv om mange overser det, bidrar et velordnet rom, en komfortabel seng og til og med belysning til god hvile.

Men hvorfor er det så viktig å sove godt? Vel, selv om mange ignorerer det, spiller søvn en stor rolle for å opprettholde ditt velvære. Ikke bare lar det deg lade opp kroppen din, men det griper også inn i dine kognitive, emosjonelle og fysiske funksjoner.

I lys av dette er det viktig å ha et passende sted for hvile, med et miljø som fremmer overgangen fra våkenhet til søvn. Her er noen anbefalinger.

Kvinne har en detox søvn.

Tilpass soverommet ditt for å hjelpe deg med å sove

Søvnløshet og problemer med å holde seg i søvn kan være forårsaket av mange faktorer. Bekymringer, angst, bruk av mobile enheter, inntak av sentralstimulerende midler og altfor lange lurer kan alle redusere kvaliteten på hvilen din.

På samme måte er det skadelig å sove i et rotete og ubehagelig soverom. Hvis kroppen og sinnet ditt ikke klarer å slappe av i dette rommet, vil du finne det vanskelig å sove i den anbefalte tiden (mellom syv og åtte timer i døgnet). Hva kan du gjøre med det?

Organiser soverommet ditt

Utgangspunktet for å fremme god søvnhygiene på soverommet ditt innebærer å holde alt i orden. Fordi å skape et rent, minimalistisk og behagelig miljø favoriserer opplevelser av nytelse og avslapning, og fremmer visuell hvile.

Hva kan du gjøre?

  • Hvis du ikke har mye plass, velg funksjonelle eller sammenleggbare senger. Hovedtrekket deres er at de har en innvendig oppbevaringsplass der ulike gjenstander kan oppbevares, noe som bidrar til å holde rommet ryddig.
  • Unngå å velge møbler som tar mye plass. Ideelt sett bør det være nok plass til å bevege seg komfortabelt.
  • Unngå å hindre passasje med klær, sko eller andre gjenstander. Husk at du kan sortere dem i skuffer under sengen eller også i hyller, skap, eller i oppbevaringskurver.
  • Sørg for å rengjøre daglig. Støv og skitt som samles på soverommet ditt forhindrer ikke bare god søvnhygiene, men kan også føre til allergier eller helseproblemer.

Sørg for at du har en komfortabel seng

Når det kommer til en god natts søvn, er komfort avgjørende. Av denne grunn, hvis sengen ikke gir nok komfort, må du bytte den. Både madrassen og putene skal gi en følelse av avslapping når du ligger ned. Det finnes for tiden et bredt utvalg av design, materialer og teknologier tilgjengelig for å møte behovene til hver enkelt person.

Velg riktig belysning

Dette er en detalj som ofte ignoreres. Likevel er det ganske viktig. Det ideelle ville være at det ikke er for mange eksterne lyskilder. Derfor, hvis soverommet ditt har vinduer, er det best å sette opp gardiner eller persienner for å blokkere utvendig belysning som filtrerer inn om natten.

For å gi en følelse av varme og harmoni til soverommet ditt, kan du velge mellom ulike typer lys. For eksempel gir lyslister myk belysning og er ikke påtrengende. Taklamper lyser litt mer, men du kan velge lavintensitetspærer. Andre alternativer er lamper (for spesifikk belysning) eller striper av små lyspærer.

Flytt elektroniske enheter unna

Det er bevist at bruk av teknologisk utstyr (mobiltelefoner, datamaskiner, TV-er, etc.) før du sover påvirker problemer som søvnløshet. Selv om mekanismene ikke er helt klare, tyder noen hypoteser på at bruken i sengen endrer produksjonen av melatonin – et søvnhormon – eller skaper elektromagnetiske felt som påvirker hvile.

Derfor, hvis målet ditt er å sove bedre, er det ideelle å unngå bruk av disse enhetene minst 30 minutter før du legger deg. Så langt det er mulig bør du la dem ligge utenfor soverommet ditt.

Endelige anbefalinger for å fremme søvnhygiene

Utover å ta vare på orden, komfort og belysning av soverommet ditt, bør du også vurdere andre miljøaspekter, som å fjerne eventuelle kilder til irriterende støy, ventilere soverommet daglig og justere temperaturen. Sammen vil disse faktorene bidra til å skape det rette miljøet for en god hvile.

Det kan interessere deg ...
Hvorfor går du over alle bekymringene dine før du sovner?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvorfor går du over alle bekymringene dine før du sovner?

Tenker du på alle bekymringene dine før du sovner? Dette er en veldig vanlig opplevelse som er relatert til angst og drøvtygging.



  • Irish LA, Kline CE, Gunn HE, Buysse DJ, Hall MH. The role of sleep hygiene in promoting public health: A review of empirical evidence. Sleep Med Rev. 2015;22:23-36. doi:10.1016/j.smrv.2014.10.001
  • Rafique N, Al-Asoom LI, Alsunni AA, Saudagar FN, Almulhim L, Alkaltham G. Effects of Mobile Use on Subjective Sleep Quality. Nat Sci Sleep. 2020;12:357-364. Published 2020 Jun 23. doi:10.2147/NSS.S253375